پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267473 تاریخ : 1395/12/10-11:02:39
,11,17,
سونامی در جامعه مهندسی ؛ ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

سونامی در جامعه مهندسی ؛ ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: منابع انسانی از عوامل تعیین کننده در صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,حسن قربانخانی در همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی استان تهران گفت : در سال 74 سازمان نظام مهندسی حدود 15 هزار عضو در سراسر کشور داشت که اکنون حدود 400 هزار نفر است و 120 هزار نفر در تهران فعالیت می کنند. 

وی افزود : ما اکنون با سونامی مهندس درگیر مواجه هستیم و بعد از آمریکا و روسیه در جایگاه سوم قرار داریم. 

قربانخانی اظهار داشت : سالانه می توانیم 100 میلیون مترمربع در کشور ساخت و ساز کنیم که با احتساب زیرساخت های دیگر تنها به 50 درصد این تعداد مهندس نیاز داریم. 

وی افزود: امروز 50 درصد صادرات جهان را خدمات تشکیل می دهد که یک سوم آن خدمات فنی و مهندسی است و با توجه به وجود سرمایه انسانی و نیاز بازار جهانی می توانیم صادر کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت : صادرات خدمات در 25 سال اخیر در دنیا 7 برابر شده است. 

وی اعلام کرد : در تمام رشته های دانش مهندسی خودکفا هستیم، تمام ساختمان ها حتی نیروگاهها و پل ها به دست متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته می شود اما 7.5 میلیون تحصیلکرده بیکار داریم.

قربانخانی گفت : در 10 سال اخیر ما نه تنها توسعه صادرات نداشتیم بلکه جامعه مهندسی بازارهایی را هم که دراختیار داشت از دست داده است و نتوانسته ایم از ظرفیت ها و توانمندی جامعه مهندسی در کشور استفاده کنیم. 

وی افزود : صادرات خدمات فنی و مهندسی امکان صادرات کالا و به تبع رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت، امروز در بخش عمرانی سرمایه گذاری اندک است و در بخش ساختمانی با رکود مواجه ایم. 

از عمده ترین موضوعات ما یک سیاست کلی در توسعه صادرت خدمات فنی و مهندسی نداریم ، در حالی که بازارهایی در جهان وجود دارد که می توانیم در آنها حضور پیدا کنیم و انتظار ما حمایت دولت از جامعه مهندسان و پیمانکاران است و همچنین از بانک ها می خواهیم از جامعه مهندسی کشور حمایت کند. 

قربانخانی گفت : اگر امروز به فکر ایجاد بازارهای جدید برای جامعه مهندسی نباشیم در آینده با مشکلات مواجه خواهیم شد. 

صادرات خدمات مهندسی بانک اطلاعات جامع  می خواهد

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : صادرات خدمات مهندسی بانک اطلاعات جامع می خواهد.

فرج الله رجبی در همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان گفت: ما در بخش صادرات خدمات ، مشکلاتی داریم و در صادرات خدمات فنی مهندسی نیازمند فرآیند روشن و غیربوروکراتیک و یک متوالی مشخص هستیم که دولت آن را به رسمیت بشناسد تا اتفاقی را که باید در حوزه صادرات بیفتد ، شاهد باشیم.

وی افزود : چرا درآمد صادرات ناشی از خدمات فنی مهندسی مشخص نیست و محل هزینه کرد آن شفاف بیان نمی شود ، اگر متولی مشخص شود می توانیم انتخاب و نفوذ بازار و میزان صادرات و عدم کفایت نیروها برای حضور در بازار ، عدم دسترسی به فناوری ها و بسیاری موضوعات را به خوبی ساماندهی کنیم.

رجبی اظهار داشت : سهم ما از صادرات خدمات فنی مهندسی حدود 5 و نیم درصد است در حالی که در حوزه مهندسی ظرفیت بالایی داریم و در کنار خودمان کشورهای هستند که یک شرکت نصاب آسانسور ندارند ولی متاسفانه در ارتباط با پیرامون خود مشکل داریم که امیدواریم با فضای ایجاد شده مشکلات را حل کنیم.

وی افزود : در حوزه نظام مهندسی اگر تکلیف روشن شود ما می توانیم در حوزه آموزش ، ارتباط با دنیا و دیگر کشور فعال شویم و یک بانک اطلاعاتی قوی برای حضور شرکت های مهندسی در بازار های بین المللی و توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم. 

 توسعه فرهنگ کار گروهی برای توسعه صادرات خدمات مهندسی  مهم است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت : صدور خدمات مهندسی نیازمند آموزش و مهارت و توسعه فرهنگ کار گروهی است.

 اقای سازگار نژاد در همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی استان تهران گفت: در زنجیره کار بازرگانی و تجارت باید با کالا و خدمات باکیفیت و قیمت مناسب مشتریان خود را قانع کنیم تا حضور خود را در بازار بیمه کنیم.

وی افزود: هر روز بسیاری از شرکتها هستند که می توانند طراحی نرم افزار کنند ولی ما در این عرصه حتی در الگوی آسیایی عقب هستیم و باید بیشتر تلاش کنیم.

سازگارنژاد اظهار داشت : سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند در کنار سازمان نظام مهندسی کشور کمک کننده باشد ، اگر صاحب صلاحیت های رقابت پذیر شویم امکان حضور ما در بازارهای خارجی و منطقه فراهم خواهد شد.

وی افزود: ما دچار کمبود آموزش و مهارت هستیم ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی در انجام کار گروهی مشکل داریم که باید این نقصیصه ها را برطرف کنیم .


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران