پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251479 تاریخ : 1395/09/22-13:44:13
,13,17,
سهم 1200 میلیارد تومانی بذر داخلی در افزایش تولید گندم کشور

سهم 1200 میلیارد تومانی بذر داخلی در افزایش تولید گندم کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی سهم بذر داخلی در افزایش تولید گندم کشور را 1200 میلیارد تومان برآورد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، دکتر اسکندر زند در مراسم جشن شکر گزاری برداشت محصول افزود: 100 درصد ارقام جو کشت شده در مزارع،تولید داخلی است.

وی با بیان این که ایران در زمینه بذر گندم از پیشرفته ترین سیستم در منطقه و دنیا برخوردار است، گفت: دنیا نیز از این سسیستم پیشرفته استفاده می کند.
زند از اصلاح 53 رقم گندم و 24 رقم جو توسط محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سه سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر 50 رقم داخلی در عرصه تولید استفاده می شود.
وی ادامه داد: تا کنون در کشور 413 رقم زراعی و باغی توسط محققان این سازمان اصلاح شده که 188 رقم آن مربوط به گندم و جو است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج با اشاره به این که تا کنون 66 رقم بذر گواهی شده ارایه شده است، تصریح کرد: ما قادریم سالانه 10 رقم جدید اضافه و 10 رقم قدیمی را از چرخه تولید حذف کنیم.
وی در ادامه به دستاوردهای تحقیقات کشاورزی در حوزه گیاهپزشکی اشاره کرد و گفت: ظرف سه سال اخیر با توجه به شیوع و تنوع آفات و بیماری های گیاهی، تعداد سموم جدید معرفی شده به کشاورزان به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
زند اظهار داشت: با توصیه ها و ورود به موقع سازمان حفظ نباتات، خسارت سن گندم به نیم درصد کاهش یافته است.
وی کاهش خسارت زنگ گندم و علف های هرز را از دیگر دستاوردهای بخش تحقیقات کشاورزی عنوان کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، انتقال کشت بهاره به کشت پاییزه را از برنامه های سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی دانست و گفت: ما به علت محدودیت منابع آبی، کشت پاییزه چغندر را توصیه کرده ایم و برای کشت پاییزه حبوبات هم برنامه داریم.
وی همچنین کنترل و گواهی دیجیتالی مزارع را از دیگر برنامه های این سازمان اعلام کرد.
زند در مورد کود کشاورزی نیز اذعان داشت: در حال حاضر 6033 برند کودی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی آزمایش و گواهی ثبت دریافت کرده و کشاورزان می توانند از این کودهای گواهی شده استفاده کنند.
وی تعداد برند کودهای رد شده پس از آزمایشات این موسسه را 775 مورد عنوان و خاطر نشان کرد: این کودهای مردود شده در گذشته به مصرف کشاورزان می رسیده است.
زند افزود: در سال 92-91 به علت عدم کنترل و نظارت، اعتمادی به کود کشاورزی نبود و موسسه تحقیقات خاک و آب در این راستا اقدام به تدوین برنامه جامع حاصلخیزی کرده است.
وی با اشاره به فعالیت های ترویجی نیز گفت: در دولت یازدهم 8 هزار نیروی تحصیلکرده در 1200 مرکز خدمات مستقر شدند و با ایجاد 1200 پهنه بندی در بسیاری از استان ها، این نیروها اطلاعات پهنه ها را در سامانه ثبت می کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با ثبت و جمع آوری این اطلاعات می توانیم پیش بینی کنیم که هر پهنه چقدر ظرفیت تولید دارد.
وی با بیان این که آب، خاک، هوا، سرمایه، نیروی ماهر ، تکنولوژی،بازار و ذخایر ژنتیکی ازعوامل تاثیر گذار در تولید هستند، تصریح کرد: امروز بازار در دنیا مهندسی شده و در دست زنجیره های تولید می باشد و همچنین سازمان هایی برای تربیت نیروی ماهر و مدیران راه اندازی شده است.
زند در مورد اهمیت تکنولوژی در تولیدات گفت: امروز قرار نیست تمام تکنولوژی ها را در داخل تولید کنیم، بلکه برخی از تکنولوژی ها باید وارد کشور و سپس بومی سازی شود.
وی افزود: کسب تکنولوژی گاهی از خلق آن برای ما ارزانتر تمام می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران