پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251643 تاریخ : 1395/09/23-19:16:26
,11,17,21,
سناریو تاثیرات منفی خانه های خالی از سکنه با اخذ مالیات به سکانس پایانی می رسد

سناریو تاثیرات منفی خانه های خالی از سکنه با اخذ مالیات به سکانس پایانی می رسد

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار مسکن معتقدند که اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه راهکاری برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از خانه ملت،  اخذ مالیات از خانههای خالی طرحی که در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی مطرح و تنها در مدت کوتاهی جدی گرفته شد اکنون دوباره قوت گرفته است.

در حالی که نیاز به تامین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه زوج های جوان بسیاری اساسی است، براساس آخرین آمار حدود 1میلیون و 700 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که در صورت عرضه می تواند بخش اعظمی از نیازها در این رابطه را پوشش دهد اما به علت برخی سوداگری ها و سودجویی ها با احتکار مواجه می شود.

احتکار مسکن برای کسب سود بیشتر در زمان کمبود عرضه از سوی برخی صورت می گیرد، که این اقدام اثرات سوء بسیار زیادی بر بازار مسکن نیز دارد که نمونه آن ایجاد حباب قیمتی و افزایش رکود است.

در حالی که برخی مسئولان دولتی و کارشناسان اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بدون هیچ تغییری دربازار مسکن عنوان میکنند برخی دیگر بر این باورند که به چرخه افتادن خانههای خالی می‌تواند بازار را تا حدی کنترل کند و برخی را از احتکار مسکن بازدارد.

نکته قابل تامل در بحث اخذ مالیات از خانه های خالی این است که با اجرای این قانون می توان نسبت به افزایش عرضه مسکن و در نتیجه آن مقابله با کمبود خانه اقدام کرد.

نمایندگان مردم  به بررسی زوایای مختلف اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و تاثیر گذاری آن بر ثبات قیمتی بازار مسکن پرداخته اند که در ذیل می خوانید:


محمدرضا رضایی کوچی  با تاکید بر اینکه بازار مسکن درگیر حباب قیمتی است، گفت: ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن یکی از راهکارهای است که به ثبات قیمتی در این بازار کمک می کند.رضایی کوچی: کمیسیون عمران مجلس پیگیر اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بسیاری واحدهای مسکونی در کشور ما با انگیزه کسب سود بیشتر به مشتری واگذار نمی شود، افزود: اجرای سیاست هایی در راستای افزایش عرضه مسکن از سوی دولت برای کمک به ساماندهی این بازار ضروری است.

بازار مسکن باید با نظارت های دقیق به ثبات نسبی قیمتی برسد

وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن باید با نظارت های دقیق به ثبات نسبی قیمتی برسد، تصریح کرد: مجلس به جد پیگیر مصوبه خود در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه با هدف ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در این حوزه است.

رضایی کوچی ادامه داد: با اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه احتکار مسکن برای سال های متمادی در جهت کسب سود بیشتر از افزایش قیمت مسکن و فروش واحد مسکونی رخ نخواهد داد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت لزوم کمیسیون عمران مجلس با دعوت از مسئولان مربوطه پیگیر چرایی عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی خواهد بود.


محسن بیگلری با انتقاد از وضعیت فعلی بازار مسکن و رشد بی سابقه قیمت ها در آن، گفت: احتکار مسکن و همچنین تبدیل آن به کالایی سرمایه ای از دلایل عمده وضعیت نابه سامان بازار مسکن است.بیگلری:خروج از رکود با دریافت مالیات از خانه های خالی/بازار مسکن نیازمند افزایش عرضه است

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار مسکن در سال های اخیر بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است، افزود: حباب قیمتی بازار مسکن باعث افزایش اجاره نشینی و کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر شده است.

دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند

وی با تاکید بر اینکه دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند، تصریح کرد: باید با ایجاد سازوکاری در بازار مسکن تعادل ایجاد کرده و عرضه و تقاضا را با هم همسو کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی انگیزه احتکار مسکن را از سودجویان سلب می کند، افزود: کسی که بداند باید مالیات خانه خالی از سکنه را بپردازد به طور حتم نسبت به عرضه آن چه در بحث فروش یا در بحث اجاره اقدام خواهد کرد.

بیگلری ادامه داد: در حال حاضر اگر بتوان با سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی میزان عرضه مسکن را افزایش دهیم به طور حتم حباب قیمتی در این بازار شکسته و رکود موجود در این بازار از میان خواهد رفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دپو شدن ساختمان های خالی از سکنه برای عده ای سود آوری بسیاری داشته است، گفت: آب رفتن قدرت خرید مردم و رشد اجاره نشینی در کشور نتیجه بی توجهی به سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی است.

محمدمهدی افتخاری با تاکید بر اینکه بازار مسکن نیازمند بازنگری در سیاست های اصلی در جهت بهبود فضا است، گفت: عدم توازن عرضه و تقاضا در بحث مسکن در سال های اخیر رشد حبابی نرخ ها در این بخش را رقم زده است.افتخاری:اخذ مالیات تصاعدی از خانه های خالی بازدارندگی از احتکار مسکن را در پی دارد

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال های اخیر هجوم سوداگران برای کسب ثروت به بازار مسکن بیشتر شده است، تصریح کرد: ساخت و ساز از سوی این واسطه ها و احتکار مسکن برای عرضه در زمان کمبود واحد مسکونی خود علتی برای رشد بی سابقه قیمت بوده است.

اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه برای مقابله با نرخ های نجومی مسکن لازم است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه برای مقابله با نرخ های نجومی مسکن لازم است، افزود: ثروت اندوزی صرف دلیل احتکار مسکن از سوی واسطه ها بوده که می توان با دریافت مالیات این نقشه را نقش بر آب کرد.

افتخاری با بیان اینکه برخی سوء استفاده کنندگان با احتکار مسکن سعی در القای قیمت مورد نظر خود به بازار هستند، افزود: با موفق بودن احتکار کنندگان در عدم عرضه مسکن به بازار حباب قیمتی در بحث خانه بیشتر خواهد شد.

ضرورت تغییر نگرش جامعه به بحث مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش جامعه به بحث مسکن، گفت: مسکن باید از حیطه کالای سرمایه ای خارج شود و مردم تنها به خانه به چشم کالایی مصرفی نگاه کنند.

افتخاری با بیان اینکه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بحث مسکن ضروری است، افزود: در صورتی که سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی نتواسنت به بازار مسکن آرامش نسبی هدیه کند اخذ تصاعدی مالیات به طور حتم اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

دولت باید به جد پیگیر اجرای مصوبه مجلس در بحث اخذ مالیات از خانه های خالی باشد

وی با تاکید بر اینکه اخذ مالیات تصاعدی از خانه های خالی اثر بازدارندگی از عدم عرضه مسکن به بازار دارد، تصریح کرد: دولت باید به جد پیگیر اجرای مصوبه مجلس در بحث اخذ مالیات از خانه های خالی باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دارندگان مسکن های خالی از سکنه در حالی که با سیاست های بازدارنده از جمله دریافت مالیات مواجه شوند به طور حتم در راستای ایجاد ثبات قیمتی در بازار نسبت به عرضه مسکن اقدام خواهند کرد.


جعفرزاده ایمن آبادی:اخذ مالیات از خانه های خالی اهرمی مناسب برای جلوگیری از احتکار مسکن 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه بازار مسکن نیازمند ساماندهی اساسی است، گفت: باید سیاست های کشور به سمت و سویی هدایت شود که احتکار مسکن برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عرضه مسکن برای پاسخگویی به نیاز انباشت شده در این بخش ضروری است، افزود: با توجه به اینکه تامین مسکن در قانون اساسی به عنوان حق مسلم افراد دیده شده باید نظارت بر عرضه آن صورت بگیرد.

حاکمیت برای بحث مسکن باید برنامه مدون و مشخصی داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت برای بحث مسکن باید برنامه مدون و مشخصی داشته باشد، تصریح کرد: بی برنامگی در بحث مسکن وضعیت فعلی بازار و کاهش قدرت خرید مردم را رقم زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه افزایش ساخت و ساز مسکن یکی از ضرورت ها برای ایجاد تعادل قیمتی در این بازار است، افزود: در صورتی که سیاست افزایش ساخت و ساز با عرضه به موقع مسکن همراه نباشد، انباشت ثروت برای افراد خاص رخ خواهد داد.

جلوگیری از احتکار مسکن راهکاری برای جلوگیری از افزایش اجاره نشینی

وی با بیان اینکه قانون وضع مالیات از خانه های مسکونی و یا فضاهای خالی رها شده می تواند اهرم مناسبی برای خروج مسکن از حیطه کالاهای سرمایه ای باشد، گفت: جلوگیری از احتکار مسکن راهکاری است که از افزایش اجاره نشینی جلوگیری کرده و به خانه دار شدن مردم می انجامد.

جعفرزاده ایمن آبادی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه، افزود: اگر سازمان امور مالیاتی به این مهم ورود داشته باشد، می تواند بخش های دیگر را با منابع حاصل از این طریق نجات دهد.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی که متولی بحث مسکن است نباید نسبت به اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بی توجه باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه جلوی هزینه های اضافی ناشی از احتکار مسکن را خواهد گرفت.

سید احسن علوی  با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابزاری کنترلی برای جلوگیری از احتکار مسکن و تبعات بی شمار آن است، گفت: با اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه مسکن دیگر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در میان مردم نخواهد بود.علوی:اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابزاری کنترلی برای جلوگیری از احتکار مسکن/ ضرورت تبدیل مسکن به کالایی مصرفی

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید مکانیزمی برای ساماندهی بازار مسکن درنظر گرفته شود، افزود: اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند تورم ناشی از گرانی اجاره، خرید و فروش مسکن را مهار کرده و عرضه آن را افزایش دهد.

اخذ مالیات از خانه های خالی از سوداگری در عرضه مسکن جلوگیری می کند

وی با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی،عاملی برای افزایش درآمد دولت از محل مالیات‌های مستقیم است، تصریح کرد: باید مسکن به کالایی مصرفی بدل شود تا تورم چشمگیر آن کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به انباشت نیاز به مسکن در سال های اخیر، گفت: در نتیجه وضعیت اقتصادی فعلی کشور، مسکن نیز با نرخ های کاذب و رکودی بی سابقه مواجه شده که برای این وضعیت و در راستای کمک به مردم باید اقداماتی انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای عرضه مسکن و جلوگیری از سوداگری در آن است.

مجید کیان پور با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: بازار مسکن همیشه متاثر از بازارهای موازی از جمله بورس، سکه، ارز و غیره بوده است.کیان پور:ایجاد توازن قیمتی در بازار مسکن با دریافت مالیات از خانه های خالی

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایجاد رونق در بازار مسکن، باید با سیاست های خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه همراه باشد، افزود: در نظر گرفتن مشوق هایی برای حضور بخش خصوصی در تهیه و تولید مسکن یکی از راهکارهایی است که می تواند نابه سامانی بازار مسکن را کاهش دهد.

رها کردن بازار مسکن و سپردن آن به دست واسطه ها آشفتگی بیشتر را رقم می زند

وی با تاکید بر اینکه رها کردن بازار مسکن و سپردن آن به دست واسطه ها آشفتگی بیشتر آن را رقم می زند، تصریح کرد: واسطه گری در بازار مسکن و احتکار خانه یکی از عمده دلایل نابه سامانی رخ داده در این بازار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه یکی از راهکارهای ایجاد توازن قیمتی در بازار مسکن جلوگیری از احتکار خانه است، گفت: بسیاری مواقع خانه های خالی احتکار شده و پس از افزایش قیمت ها عرضه می شود که این آشفتگی بیشتر بازار را رقم می زند.

دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه رکود را کاهش می دهد

کیان پور ادامه داد: دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه یکی از راهکارهایی است که از افزایش رکود رخ داده در بازار مسکن جلوگیری می کند.

وی افزود: اخذ مالیات از خانه های خالی ساخت و ساز و عرضه مسکن را رونق داده و به این ترتیب افراد بیشتری صاحب خانه خواهند شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش عرضه مسکن ایجاد رونق در بازار را رقم خواهد زد، گفت: در صورتی که احتکاری در این بازار رخ ندهد، توازن میان عرضه و تقاضا کاهش رکود را رقم خواهد زد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پیش بینی من این است که اگر تا پایان سال 96 تغییر ویژه ای در بازارهای موازی مسکن رخ ندهد، تغییری در این بازار  نخواهیم داشت و حباب قیمتی آن از بین خواهد رفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 427
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران