پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226673 تاریخ : 1395/07/22-13:08:49
,20,
سفر رئیس جمهور به شرق آسیا؛ تلاش برای گشودن پنجره‌ای طلایی است

دکتر داداندیش:

سفر رئیس جمهور به شرق آسیا؛ تلاش برای گشودن پنجره‌ای طلایی است

همانطور که می بینیم پیرو سفرهایی که رئیس جمهور روحانی به اروپا داشتند این سفرها در شرق آسیا هم در حال انجام است، کما اینکه دیپلماسی ایران در ماه پیش در آمریکای لاتین هم بسیار خوش درخشید، این امر نشان دهنده توازن سیاست خارجی ماست که بر اصل دانش، منطق و منافع پیش می رود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، دکتر پروین داداندیش، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در تشریح سفر دکتر روحانی به شرق آسیا، دستاوردهای این سفر را اقتصادی-فرهنگی و سیاسی را توصیف کرد. وی معتقد است که دولت تدبیر و امید از همه ظرفیتها در روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود در منطقه و جهان در حال بهره گیری است که این به نوبه خود یک دستاورد  بزرگ است ، اینکه ما دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشورمان را معطوف به یک قسمت از دنیا نکرده ، از ظرفیت های مناطق مختلف جهان در روابط خارجی استفاده می کنیم. یک راهبرد مناسب در شرایط جدید جهانی می باشد.


این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل درباره دست آوردهای رئیس جمهور در این سفر گفت:  «بعد از برجام دولت یازدهم به دنبال این بوده است تا بسترهای مختلف روابط خارجی را که در گذشته محدود شده بود، در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مناطق و کشورهای جهان گسترش دهد. یکی از این مناطق بسیار مهم، شرق آسیا است. در زمان تحریم ها مناسبات ما در این مناطق دچار خدشه و سردی روابط شد. همانطور که رئیس جمهور در بدو ورود به مالزی و ویتنام اعلام کردند؛ به دلیل شدت تحریم ها در قبل از برجام حجم معاملات ایران با این کشورها به کمترین حد ممکن رسیده بود. که همانطور که دیدیم در این سفر تعاملات اقتصادی و سیاسی افزایش پیدا کرد.»

وی در خصوص نقاط قوت این سفر گفت: «نکته مهمی که در سفر رئیس جمهور به شرق آسیا وجود دارد و باید به آن توجه ویژه ای شود، این است که در منطقه آسیا دو سازمان همکاری اقتصادی و سیاسی وجود دارد، یکی "اکو" و دیگری " آسه.آن" است. جمهوری اسلامی ایران عضو فعال اکو است و می تواند زمینه همکاری دو سازمان را ایجاد کند لذا این موضوع برای کشور ما یک دستاورد مهم محسوب می شود، چرا که در حوزه های مختلف می توانیم روابط منطق? آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوب غربی را  نهادینه و قانونمند کنیم، تا در اینده هم بتوانیم برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم.

از طرفی موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک ایران، به صورتی است که روابطش را هم به شرق هم به غرب می تواند گسترش دهد. برای کشورما، با توجه به تجربه هایی که در دوران تحریم های ظالمانه و پیش از برجام داشتیم، بهتر است ارتباطات ما یک سویه نباشد، طرحی داشته باشیم که بتوانیم همزمان هم از ظرفیت های اروپا و هم از ظرفیت های اسیا استفاده کنیم و به طور موازی روابط مان را افزایش دهیم. این راهبرد سیاست خارجی دولت یازدهم و رئیس جمهور محترم است. همانطور که می بینیم پیرو سفرهایی که رئیس جمهور روحانی به اروپا داشتند این سفرها در شرق آسیا هم در حال انجام است، کما اینکه دیپلماسی ایران در ماه پیش در آمریکای لاتین هم بسیار خوش درخشید، این امر نشان دهنده توازن سیاست خارجی ماست که بر اصل دانش، منطق و منافع پیش می رود. با توجه به تفاهم نامه هایی که در این سفر ها امضا می شود کمیسیونهای مشترک و وزارت خانه های ذی ربط، انشاء الله، کار اجرایی کردن تفاهم نامه ها را به سرانجام خواهند رساند و ما شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در ادامه بررسی سفر رئیس جمهور گفت: «در این سفر به ارتباطات بانکی تاکید شده است. همانگونه که می دانید، لازم? گسترش همکاری اقتصادی ، آماده کردن زیر ساخت های بانکی بین کشورمان و کشورهای مالزی، تایلند و ویتنام است.»

وی در خصوص تعاملات فرهنگی با کشورهای شرق آسیا گفت: «غیر از تعاملات اقتصادی،می توانیم در حوزه فرهنگ و سیاست، ارتباطات مستمری با این کشورها داشته باشیم، امروزدر جهان اسلام، بحران منطقه خاورمیانه و رشد افراطی گری در جوامع مسلمان، غرب و شرق آسیا را به خطر انداخته است. مردم این منطقه نیز نگران مردم خاورمیانه ، عراق و سوریه هستند. گسترش گروه های تکفیری و تروریستی، این کشورها را نگران کرده است. در راستای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از رشد افراطی گری که در حال حاضر منطقه را تهدید می کند، ما می توانیم به لحاظ فرهنگی و سیاسی، در این زمینه در سازمان های بین المللی یکصدا شویم و از موضع جهان اسلام دفاع کنیم تا از نگرانی مسلمانان جهان بکاهیم.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 276
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران