پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354411 تاریخ : 1397/05/24-13:02:23
,12,8,
سرمایه گذاری مشترک Joint Venture چیست؟

گزارش

سرمایه گذاری مشترک Joint Venture چیست؟

جوینت ونچر (joint venture) که از آن با نام سرمایه‌گذاری مشترک یا مشارکت انتفاعی نیز یاد می‌شود به معنی تشکیل یک شرکت تجاری مشترک توسط دو یا چند شرکت به منظور دستیابی به اهداف تجاری، مالی، یا فنی خاص است.

به گزارش بانک و صنعت ، ویژگی یک جوینت ونچر این است که الزاما براساس یک قرارداد و برای یک فعالیت خاص و مشخص تشکیل می‌شود و همچنین علاوه بر کنترل و مدیریت مشترک بر نحوه انجام امور، در ریسک‌های احتمالی و به طور کلی در تمام سود و ضررهای احتمالی تا اتمام قرارداد شریک خواهند بود. 

 

انواع سرمایه گذاری مشترک عبارتند از:


 

1- همکاری محدود Limited Co-operation

زمانی که به انجام یک پروژه با شرایط خاص و محدودیت هایی توافق کنیم، (مثل: فروش محصولات جدید یک شرکت کوچک به واسطه شبکه توزیع یک شرکت بزرگ.) هردو شرکت می توانند بر اساس شرایط ذکر شده در قرارداد، با یکدیگر توافق و همکاری کنند.

2- سرمایه گذاری مشترک مجزا  Separate Joint venture business  

توصیه می شود شرکت های نوپا برای اجرای پروژه های خود از این روش استفاده کنند، در این نوع سرمایه گذاری، طرفین به مقدار سهم خود از شرکت، بر چگونگی مدیریت و همکاری در پروژه، توافق می کنند.

3-    مشارکت تجاری Business Partnership

در شرایطی که می توان مشارکت تجاری یا مشارکت تجاری با مسئولیت محدود داشت، می توان از روش منعطف تری از سرمایه گذاری مشترک استفاده کرد. یکی از شیوه های سرمایه گذاری ادغام شدن شرکت ها با یکدیگر است(تاسیس یک شرکت جدید).

4-   همکاری کوتاه مدت  Short Term Co-operation

همکاری کوتاه مدت در سرمایه گذاری مشترک، زمان و طول پروژه اهمیت دارد و همکاری تنها بر اثر انجام دادن یک پروژه انجام می پذیرد. (پروژه بلند مدت نمی باشد).

5- سرمایه گذاری با عملکرد محدود و نامحدود  (Limited function joint venture, unlimited function joint venture)

سرمایه گذاری با عملکرد محدود به رابطه بین طرفین قرارداد دلالت دارد در حالی که روش سرمایه گذاری با عملکرد نامحدود به روی اندازه پروژه متمرکز است. هدف از اجرای سرمایه گذاری با عملکرد نامحدود ایجاد یک شرکت با هویت اقتصادی مستقل است.

6- سرمایه گذاری مشترک در حوزه جهانی

معمولا با مشارکت بین شرکت های بین المللی جهت ایجاد یک شرکت جدید انجام می گیرد. به عنوان مثال می توان به همکاری دو شرکت Total و Texaco برای ایجاد شرکتی به نام Equilon  اشاره کرد که برای تجارت در صنعت روانکارها راه اندازی شد.

 

چرا سرمایه گذاری مشترک

یکی از دلایل اصلی برای انجام سرمایه گذاری مشترک کاهش هزینه‌ها است که شامل هزینه های تحقیقات و توسعه می‌باشد. دوم قابلیت کاهش ریسک های موجود پروژه که با توجه به ماهیت تجارت مورد نظر قابل ملاحظه اند. از دلایل دیگر می‌توان به اشتراک گذاری منابعی مثل تکنولوژی و یا استفاده از مهارت‌های یکدیگر اشاره کرد.

در صورت وجود بازار بین المللی و با بیشتر شدن وسعت مناطق جغرافیایی در کار و توانایی استفاده از سیستم فروش و توزیع یکدیگر، میزان مشتریان طرفین نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با انجام پروژه‌ها و کارها به صورت مشترک دسترسی راحت‌تر مشتری به محصولات بیشتر شده و در نتیجه قدرت خرید بالاتر رفته و میزان رقابت در بازار جهانی نیز به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می کند.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 398
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران