پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310606 تاریخ : 1396/09/18-19:40:26
,5,
سد تنظیمی آریوبرزن در خوزستان اواخر امسال به بهره برداری آزمایشی می رسد

سد تنظیمی آریوبرزن در خوزستان اواخر امسال به بهره برداری آزمایشی می رسد

معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان، از شتاب بخشی به اجرای پروژه سد تنظیمی آریوبرزن به منظور تنظیم آبهای خروجی سد مارون جهت تامین نیاز آبی شبکه های آبیاری چهارگانه بهبهان، جایزان، خلف آباد و شادگان در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت آب؛"نورالدین بازگیر" با بیان اینکه سد تنظیمی آریوبرزن در تنگه رودخانه مارون واقع در پنج کیلومتری پایین دست سد مخزنی آن در حال احداث است، افزود: این سد دارای 92 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش های ساختمانی و تجهیزاتی است و تا اواخر امسال به بهره برداری آزمایشی خواهد رسید.

وی تصریح کرد: سد آریوبرزن بر اساس طبقه بندی کمیته بین المللی سدهای بزرگ جهان(ICOLD)، جزو سدهای بزرگ محسوب شده و چهارمین سد تنظیمی استان خوزستان به شمار می آید.
معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان افزود: برای ساخت بخش های مختلف این سد، تا کنون سه مرحله انحراف آب رودخانه مارون صورت گرفته است.
"بهروز کریمی"، مجری سد، در رابطه با اهداف اصلی طرح گفت: تنظیم آب رها شده روزانه از سد مخزنی مارون جهت نیاز آبی شبکه های آبیاری چهارگانه بهبهان، جایزان، خلف آباد و شادگان، بهره‌برداری مجدد از آب رها شده از مخزن سد مارون به منظور راه‌اندازی دو واحد نیروگاه برق آبی به ظرفیت 10 مگاوات ساعت و تولید حدود 60 گیگاوات ساعت انرژی در سال اهداف اصلی احداث این سد محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه حداکثر دبی عبوری از هر واحد 32.5 متر مکعب برثانیه است، ادامه داد: برای سیستم تخلیه سیلاب این سد، دو نوع سرریز دریچه دار و آزاد پلکانی در نظر گرفته شده است.
کریمی اضافه کرد: سرریز اوجی دریچه دار سد دارای پنج دهانه مجهز به دریچه قطاعی در قسمت میانی و سرریز آزاد پلکانی آن دارای چهار دهانه در جناح راست است که در مراحل بعدی به اجرا خواهد رفت.
سد تنظیمی آریوبرزن 47.5 متر ارتفاع از پی و تاجی به طول 257 متر دارد و حجم مفید مخزن آن 5.19 میلیون متر مکعب است.
سد آریوبرزن 19 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بهبهان واقع شده و توسط سازمان آب و برق خوزستان در فاصله 220 کیلومتری از شهر اهواز در حال احداث است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 288
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران