پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 311101 تاریخ : 1396/09/23-11:17:49
,17,
سامانه متمرکز آمار و اطلاعات جعل در گمرک راه اندازی شد

سامانه متمرکز آمار و اطلاعات جعل در گمرک راه اندازی شد

سامانه متمرکز آمار و اطلاعات جعل اسناد برای پیشگیری و اقدام قضایی راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی گمرک، کارگاه آموزشی سامانه اطلاعاتی جعل اسناد به عنوان یکی از زیر سامانه های قضایی با حضور دکتر علیرضا مقدسی معاون حقوقی و‌نظارت گمرک ایران و فریده زبیدی مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته برگزار شد. 

علیرضا مقدسی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در همایش آموزشی سامانه متمرکز آمار و جعل اسناد به رویکرد روشن گمرک در مبارزه با جعل اسناد اشاره کرد و گفت: گمرک ایران با توجه به قوانین و‌مقررات اهداف را تعیین و نقشه راهی را مشخص کرده است تا با راه اندازی سامانه جعل اسناد با وحدت رویه پیگیری از جعل اسناد پیشگیری و مبارزه شود. 

مقدسی افزود: گمرک با توجه به شرح وظایف گسترده در گمرکات اجرایی با چالش های جعل آشنا هستند. با توجه به این شرح وظایف کوچکترین مغایرتی با شرح وظایف گمرک پیوند خورده است. 

وی اسناد را به جنگلی شباهت داد و گفت: این جنگل از همان کاغذهای درختان جنگل ایجاد شده و حالا جنگلی را از اسناد برای ما ایجاد کرده است. این اسناد توسط سازمان های مجوز دهنده صادر می شود و گمرک باید مجری آن باشد. 

مقدسی افزود: در همین حال سازمان ها و شرکتهای خدمات دهنده دیگری مانند شرکتهای حمل و نقل ، بانک ها و بیمه ها و... در این زنجیره هستند که باید اسناد صادره در حین تا بعد توسط گمرک مورد توجه قرار گیرد. 

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران تشریح کرد: در گذشته اسناد کاغذی و قدیمی بود که با توجه به زمان خود قابل قبول بوده اما  در حال حاضر  اسناد الکترونیکی شده است و این موضوع باعث کاهش جعل اسناد شده است اما در مقابل رویکردهای کنترلی نیز  می بایست دستخوش تغییر گردیده و راهکارهای پیشگیری و مبارزه با جعل احتمالی در اسناد الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد.

مقدسی با اشاره به اینکه در سایر واحدهای گمرک از سامانه استفاده میشود، گفت: باید ادارات قضایی گمرک از سامانه ها بهره بیشتری ببرند. 

با توجه به  بازخوردهای فعالیتی گمرکات اجرایی و نتایج تلاش انجام شده که به مرکز مبارزه با جرایم ارایه شده است سامانه قضایی و سامانه متمرکز آمار و اطلاعات جعل ایجاد و تکمیل شده است که براساس این سامانه مدیران گمرکات گزارشاتی را به دایره قضایی ارجاع می دهند. 

وی افزود: در این سامانه تبادل اطلاعات و اسناد انجام می شود که یکبار برای همیشه تکلیف خود را با اسناد روشن کنند. در بعضی گمرکات بعضا شاهد انبوهی ازپرونده های راکد و‌نیمه راکد در بایگانی ها بودیم که همه ضد شفافیت بود، که با الکترونیکی شدن اسناد کنترل به سهولت انجام میشود.

اما در حال حاضر برخی اسناد ضمیمه به صورت اسکن دریافت می شود کنترل بیشتری صورت بگیرد که البته گام نهایی آن در دستور کار است اسناد و مدارک مستقیم از مبادی صادرکننده در سامانه جامع گمرکی بارگذاری شود.

مقدسی تاکید کرد: جعل اسناد پدیده نو ظهوری نیست اما متاسفانه جعل از بین نمی رود و در هر شیوه ای امکان جعل اسناد وجود دارد. سازمان جهانی گمرک سامانه ای از جمله سامانه مالکیت معنوی یا سامانه مبارزه با تقلب را معرفی کرده است اما یکی از دلایل تشکیل این کارگاه آشنایی مدیران حقوقی گمرکات با سامانه متمرکز آمار و اطلاعات جعل بود.

 به گفته معاون حقوقی و نظارت گمرک؛ در خصوص «جعل» بانک اطلاعاتی ایجاد شده تا در کنار سامانه قضایی وحدت رویه ای برای گزارش گیری و اقدام به موقع قضایی باشد. 

وی همچنین به کارشناسان حقوقی پیشنهاد کرد؛ اگر نقطه نظراتی در خصوص بهبود سامانه جعل داشته باشند می توانند ارایه کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران