پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349123 تاریخ : 1397/02/29-16:04:23
,10027,12,
سامانه سنهاب چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

گزارش

سامانه سنهاب چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه که در ابتدا به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت های بیمه و دسترسی آسان به اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی تعریف شد.

بانک و صنعت، سامانه سنهاب با رویکرد جامع نگرانه و هدف تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه می‌باشد و بدون بهره گیری از سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی صنعت بیمه، انجام تکالیف قانونی و نظارتی سخت و دشوار است و در حال حاضر اجرای قوانین و مقررات توسط این سامانه نهادینه شده است.

سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی(سنهاب) از دقت بالا و خطای کمی برخوردار است، هشدارها و رهگیری‌ها را بموقع انجام می‌دهد و از نظر امنیتی مصون است.

توسعه نظارت و اطلاع‌رسانی بواسطه سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی امکان‌پذیر است.

 

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی توسعه سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه (سنهاب) و تلاش برای بهره‌برداری کامل از آن ، در راستای مکانیزه نمودن امور داخلی و در سطح صنعت بیمه را مهم خواند.

این سامانه در ابتدا برای کنترل عملیات بیمه اجباری شکل گرفت که به تدریج برای نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت‌های بیمه و شبکه فروش صنعت بیمه قرارداد طرح توسعه سنهاب بخش نظارت منعقد شد و بیمه مرکزی در کنار انجام امور نظارتی، سامانه‌های نظارتی متعددی را در هر مدیریت طراحی و راه اندازی کرد.

توسعه سامانه سنهاب به عقیده دکتر همتی یک تحول عمیق و انقلاب جدی در صنعت بیمه می‌باشد.

در حال حاضر نظارت بر نمایندگان، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت‌های بیمه از طریق این سامانه انجام می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با بیمه مرکزی ارتباط داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی عملیاتی شدن درج کد یکتا بر روی بیمه نامه‌های شخص ثالث از طریق سامانه سنهاب برای نظارت بر عملیات صدور بیمه نامه و کنترل پرداخت خسارت را از دیگر ویژگی‌های این سامانه ذکر کرد.

دکتر همتی، کنترل بخش عمده تخلفات را در گرو تکمیل و نهایی شدن گزارش های خسارتی در سامانه سنهاب دانسته است.

مهندس نعمتی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی ایران از جمع آوری اطلاعات صحیح و شفاف از صنعت بیمه به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی سنهاب یادکرده و گفته با داده کاوی اطلاعات که بر اساس شاخص‌های علمی تعریف شده صورت می‌پذیرد، می‌توان اطلاعات دریافتی را تحلیل کرد.

قاسم نعمتی گفت: این سامانه قابلیت آن را دارد که برای مدیریت ارشد سازمان و اعضای محترم هیأت عامل، گزارشهای سفارشی شده و خاص تهیه و ارائه کند که هم اکنون طرح‌هایی مانند نحوه ارائه بیمه الکترونیک، استفاده از کارتهای هوشمند در صنعت بیمه، پرداخت‌های الکترونیکی خسارت‌ها و.... اجرایی شده است.

 

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی اعلام کرده که دسترسی به آمار و اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه یکی از کارهایی است که با راه اندازی سامانه سنهاب انجام شده است.و یکی از مهمترین ذینفعان بیمه مرکزی برای تعریف این سیستم، مردم هستند. 

سامانه سنهاب به طور غیرمستقیم برای مردم سودمند است. همه شرکت‌های بیمه از لحاظ نظارت فنی، نظارت شبکه فروش و نظارت مالی کنترل می‌شود. بنابراین حقوق مردم در این میان رعایت می‌شود و این یک آورده غیر مستقیم برای مردم است. 

علاوه بر این یکی دیگر از دستاوردهای جدید این سیستم، تولید مکانیزه سالنامه آماری بیمه مرکزی می باشد. این سالنامه به صورت آنلاین منتشر می شودد و به صورت پی دی اف در ابعاد مختلف از صفر تا صد شرکت‌های بیمه را در مقایسه با خودشان و جهان قرار می‌دهد و سپس این اطلاعات را در اختیار عموم مردم می گذارد. علاوه بر این، زیرپرتابل نظارتی نیز وجود دارد که اطلاعات نظارت بر شبکه را به صورت شفاف در اختیار مردم نیز قرار می‌دهد.

یکی از زیرسیستم های سامانه سنهاب، زیرسیستم مکانیزه‌ای است که در اختیار عموم مردم قرار دارد به صورتی که مردم می‌توانند آنجا شکایت های خود را ثبت کنند و با پیامک به آنها کد پیگیری داده می‌شود. این شکایت ها در داخل کارتابل و کاملا مکانیزه در اختیار واحد رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی قرار می گیرد.

سنهاب در حال توسعه است و توسعه این سامانه مستلزم همکاری و تعامل میان بیمه مرکزی و شرکت های بیمه می‌باشد.

 

سامانه سنهاب در مسیر اطلاع رسانی شفاف به بیمه گذاران حرکت می‌کند و شرکت‌های بیمه نیز از این شفافیت اطلاعات سود می‌برند. تمامی مراحل خریداری، ثبت و تمدید بیمه نامه‌ها از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و بیمه گذاران می‌توانند از طریق این سامانه آخرین اطلاعات مربوط به بیمه نامه‌های خود را به آسانی رصد نموده و در خصوص تمدید، فسخ قرارداد و تکمیل بیمه خود تصمیم گیری و اقدام کنند.

طبق آخرین آمار بدست آمده 1718 کاربر در سال 93 از این سیستم استفاده کردند که در مقایسه با سال 1391 که 273 کاربر این سامانه بوده اند، 573 درصد رشد داشته است. همچنین در فاز توسعه در سال 93 حدود 270 میلیارد رکورد و 18 هزار و 521 گیگابایت داده در سامانه سنهاب ثبت شده است. این آمارها نشان از پیشرفت کار و حمایت های بیمه مرکزی و همکاری شرکت های بیمه است.

سامانه سنهاب به گونه ای برنامه ریزی شده است که پاسخگوی همه بیمه گذاران باشد

 

پیش بینی های لازم برای استفاده آنها در سراسر کشور صورت گرفته و بیمه گذاران از طریق پورتال بیمه مرکزی با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده بیمه نامه و کد ملی خود می توانند نسبت به استعلام صحت بیمه نامه های خود اقدام کنند. چرا که هریک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمه نامه در تمامی رشته ها، باید اطلاعات آنرا در این سامانه ثبت کنند و مردم از این طریق می توانند صحت بیمه نامه های خود را کنترل کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 263
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران