پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305929 تاریخ : 1396/07/17-10:58:47
,14,17,
سال 2018 سال محصولات چوبی در آسیا نام گرفت

سال 2018 سال محصولات چوبی در آسیا نام گرفت

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با پیشنهاد ایران در اجلاس اخیر در کویت، برای نام‌گذاری هریک از سال‌های میلادی به‌نام یک محصول صنایع‌دستی، سال 2018 در آسیا و اقیانوسیه به‌عنوان سال محصولات چوبی نام‌گذاری شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور روز دوشنبه  17 مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: ما برای نام‌گذاری هر سال به‌ نام یک محصول صنایع‌دستی در ایران، تجربه خوبی داشتیم و با این نام نهادن سعی می‌کردیم به آن رشته خاص در کنار دیگر رشته‌ها توجه بیشتری نشان دهیم.

او افزود:از زمان آغاز این طرح، سال‌های اخیر را به ترتیب به عنوان "سنگ‌های قیمتی"، "نساجی" و امسال را به‌عنوان سال "حصیر" نام‌گذاری کردیم و برای مثال در این سال، حصیر تولیدی را خرید تضمینی کردیم و برای طراحی محصول نیز از هنرمندان خلاق داخلی در این زمینه کمک گرفتیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: بخش مهمی از هنرمندان ما در روستاها و مناطق محروم کار حصیر می‌کنند ولی به این دلیل که درباره طراحی این محصولات تجربه و مطالعه‌ای ندارند بیشتر به همان شکل قدیم کار می‌کنند و کاربری و زیبایی محصولات‌شان در روزگار کنونی کمتر مورد توجه است.

نامور‌مطلق ادامه داد: به‌ همین منظور از هنرمندان کشورهای هند و چین که در زمینه طراحی حصیر، مهارت بیشتری از ما دارند برای آموزش به هنرمندان ایران دعوت کردیم تا ضمن استفاده از دانش جهانی، خود را به جلو پرتاب کنیم.

او تأکید کرد: با نام‌گذاری امسال، هم در بخش اقتصاد و فروش و هم در بخش طراحی و زیبایی‌شناسی حصیر، جهش خوبی صورت گرفت.

 

انتقال دانش جهانی صنایع‌ چوبی به کشور در سال آینده میلادی

نامورمطلق گفت:وقتی ارزیابان و مسئولان صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه به ایران آمدند از طرح نام‌گذاری ما استقبال کردند و با توجه به بازخوردهای مثبتی که گرفتیم، این موضوع را در اجلاس آسیایی اخیر در کویت مطرح کردیم که مورد اجماع واقع شد.

او اضافه کرد: از آنجا که مجمع صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه سال 2018 در کشور نپال برگزار می‌شود، نپال و هند درخواست کردند که این سال به‌عنوان فرآورده‌ها و صنایع‌دستی چوبی نام‌گذاری شود که موافقت ما و دیگر حاضران را دربرداشت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «با اینکه ما از نظر حجم کارهای چوب از کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی مثل پاکستان، هند، مالزی، اندونزی، تایلند و چین که فرهنگ چوب و جنگل‌های انبوه دارند، در مرتبه پایین‌تری قرار داریم اما از نظر کیفی، گاهی مقام دوم را داشته‌ایم و هنرمندان ایران در کیفیت محصولات موفق عمل کرده‌اند. 

او ادامه داد: امیدواریم در این سال، صنایع چوبی خود را تقویت کنیم و نمایشگاه‌های ویژه‌ای برای این محصولات در خارج به‌طور مشترک برگزار کنیم زیرا می‌توانیم در کنار این نمایشگاه‌ها دانش روز جهانی این رشته را به داخل کشور منتقل کنیم.

نامور‌مطلق در پاسخ به تصمیم مقامات صنایع‌دستی ایران در تغییر نام‌گذاری سال شمسی به میلادی از این پس یا دو نام‌گذاری جداگانه برای هریک از این مقاطع زمانی تصریح کرد: «به خاطر این که ما کشور متنوعی از نظر رشته‌های صنایع‌دستی هستیم، هم رشته ملی خود را حفظ می‌کنیم و هم با مشارکت در نام‌گذاری آسیایی، آن را اجرا می‌کنیم.

او با پاسخ مثبت به این پرسش که آیا کمیته‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای مرتبط با این اتفاق شکل می‌گیرد، گفت:در گالری ملی "رویای چوب" سعدآباد تمرکز بیشتری می‌کنیم؛ طرح یک نمایشگاه ملی خوب را هم در دستور کار قرار داریم و امیدواریم با هماهنگی برای اجرای برنامه‌های مرتبط در همه استان‌ها فرهنگ چوب را افزایش دهیم.

 

واردات چوب به‌ جای تخریب زیست‌محیطی جنگل‌ها

نامور‌مطلق درباره خطر زیست‌محیطی قطع بی‌رویه درختان جنگل‌ها برای کارهای چوبی نیز تأکید کرد: «باید در این حوزه سیاست‌گذاری ویژه به‌عمل آوریم چون منابع چوب ما در کشور کم است و از آنجا که نمی‌خواهیم تولید محصولات چوبی به قیمت آسیب به جنگل‌های کشور انجام شود، واردات خواهیم داشت.

او تصریح کرد: درباره واردات چوب قرار است گفت‌و‌گوهایی داشته باشیم که چوب‌های وارداتی را فرآوری کنیم تا بتوانیم با ارزش افزوده بالاتری که هنرمندان ایجاد می‌کنند، محصولات تولیدی را در بازارهای خارجی به فروش برسانیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره قطب‌های صنایع‌دستی چوبی کشور نیز گفت: «ما کارهای متنوع چوبی مثل منبت، معرق، نازک‌کاری و خراطی داریم؛ برای هنر منبت، شهر آباده ثبت جهانی شده و سنندج مرکز نازک‌کاری است.

او ادامه داد: در ارومیه دوسالانه صنایع چوبی برگزار شد و گیلان و مازندران که از قدیم کارهای چوبی می‌کنند، باید بِروز شوند و کرج نیز یکی از مراکز جدید خلاق در طراحی محصولات چوبی است.

نامور‌مطلق یادآور شد: کارهای تلفیقی چوب مثل چوب و چرم یا چوب در مبلمان هم بحث دیگری است، ملایر شهر ملی منبت ما است و نشان ملی منبت به شهر تویسرکان نیز اعطا شده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای اطراف ما مثل ترکمنستان، عراق و افغانستان خواهان مبلمان ساخت ایران هستند زمینه‌های خوبی برای یک فعالیت جدی در این عرصه وجود دارد که امیدوارم کمکی بشود که این عرصه مهم صنایع‌دستی کشور را گسترش دهیم.

 


منبع:ایرنا


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 266
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران