پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 249517 تاریخ : 1395/09/01-19:04:29
,10028,10033,
ساختار آبیاری ساسانیان بررسی شد

ساختار آبیاری ساسانیان بررسی شد

هیأت باستان شناسی دشت سرمشهد ساختار مدیریت آب و آبرسانی مانند قنات، کانال، آبراهه، سد، بند برکه، آب انبار و آسیاب را شناسایی و بررسی کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،  پارسا قاسمی - سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی دشت سر مشهد فارس و دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه سوربن-پاریس، فرانسه اظهار داشت: بررسی باستان شناسی دشت سر مشهد به منظور پی بردن به الگوهای زیستی و چشم انداز محوطه‌های دوره ساسانی و آغازدوره اسلامی منطقه انجام گرفت.

وی با اشاره به تشکیل تیم بررسی باستان شناختی سرمشهد از باستان شناسان، زمین شناسان، آب شناسان و ریخت شناسان تصریح کرد : نتیجه یک ماه مطالعات باستان شناسی در این دشت میان کوهی جنوب غرب فارس، بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی متعلق به دوره ساسانی و آغاز اسلامی بود.

این باستان شناس در رابطه با پیشینه کاوش در این محوطه یادآور شد که پیش تر در سال 1385 و 1389 محوطه‌های استقراری متعدد شهری و روستایی در این مکان توسط اینجانب شناسایی شده بود.

سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی دشت سر مشهد افزود: اما در این فصل عوامل شکل گیری این محوطه‌ها، الگوهای ایجاد شهرها و روستاها و معماری آنها، سیستم مدیریت آب و کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

قاسمی استفاده از عکس‌های ماهواره ای جدید، عکس‌های هوایی قدیمی مربوط به دهه 30 و 40، عکس‌های کرونا و گوگل را ابزار مهمی در تشخیص و شناسایی محوطه‌های یاد شده اعلام کرد.

به گفته وی استفاده از تمامی عکس‌های قدیم و جدید سبب شد موقعیت بسیاری از ساختارها و فیچرهایی که امروزه براثر فعالیت‌های کشاورزی و عمرانی دستخوش تغییرات شده اند شناسایی شوند.

وی اظهار داشت: استفاده از روش‌های نوین به کار گرفته شده به بازسازی الگوهای زیستی، شهرسازی، کاربری زمین، تغییر و تحولات اقتصادی و فرهنگی اتفاق افتاده در این دشت کمک خواهد کرد که در آینده نتایج تکمیلی آن منتشر خواهد شد. 

این باستان شناس افزود: نتایج این بررسی نشان می‌دهد که در دوره های ساسانی و آغاز دوره اسلامی دشت سرمشهد به طور چشمگیری مسکونی شده و تراکم استقرارها در این دوره‌ها نشان دهنده افزایش جمعیت در این ناحیه است.

سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی دشت سر مشهد گفت: در این بررسی آثاری متعدد در سرمشهد در ارتباط با ساختار کشاورزی و مدیریت آب و  آبرسانی  مانند قنات، کانال، آبراهه، سد، بند، برکه، آب انبار و آسیاب شناسایی شد.

وی افزود: محوطه‌های متعددی در ارتباط با کشاورزی آبی شناسایی شدند که از دوره ساسانی تا پایان قرن 7 هجری مورد استفاده بودند.

قاسمی با اشاره به بررسی سازه‌ها و ساختارهای متعددی در ارتباط با راههای ارتباطی بین دو یا چند محوطه یا فرا منطقه ای  اظهار داشت: محوطه‌هایی هم مانند قلعه و برج دیده بانی در ارتباط با تامین امنیت استقرارها و راههای ارتباطی شناسایی شدند.

دشت سرمشهد به فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی کازرون و 14 کیلومتری غرب فراشبند واقع شده و بخش عمده آن در محدوده جغرافیایی شهرستان کازرون قرار دارد. طول این دشت در حدود 50 کیلومتر و عرض آن 10 کیلومتر است. جهت آن جنوب شرقی - شمال غربی است و از کوه سرخ و کوه تاپو در انتهای شمالی غربی دشت سرمشهد شروع شده و تا پهناپهن در جنوب شرقی همین دشت ادامه دارد.

این دشت امروزه متشکل از چندین روستا به نام‌های سرمشهد، تل سامان، حسین آباد، خنگ سوار، قنات باغ، خلجی و پهناپهن است. پروژه بررسی باستان شناسی دشت سر مشهد با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران