پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253281 تاریخ : 1395/10/11-09:39:17
,15,10031,
ساخت ویلچری که با سیگنال مغز حرکت می‌کند

ساخت ویلچری که با سیگنال مغز حرکت می‌کند

پژوهشگران پارک علم و فناوری گیلان ویلچری را طراحی کردند که با استفاده از سیگنال‌های مغزی به سمت مورد نظر حرکت می‌کنند و این محققان امیدوارند با استفاده از این روش راهکاری را برای درمان کودکان بیش‌فعال ارائه دهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، بابک عاشری، مجری طرح اساس این طرح را استفاده از سیگنال‌های مغزی دانست و گفت: در این طرح روشی را برای کنترل و هدایت سخت افزارها ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه در این تحقیقات این روش برای هدایت ویلچر استفاده شد، خاطر نشان کرد: بر این اساس ویلچری را طراحی کردیم که با استفاده از سیگنال‌های مغزی کنترل می‌شود و دیگر نیاز نیست فردی که بر روی ویلچر نشسته است، با دست اقدام به حرکت دادن آن کند.

عاشری در این باره توضیح داد: زمانی که فرد قصد حرکت به سمت چپ را دارد، ویلچر بر اساس سیگنال‌هایی که از مغز دریافت می‌کند، به سمت چپ حرکت می‌کند.

مجری طرح در خصوص نحوه ارتباط ویلچر با فرد گفت: هر واکنشی که انسان دارد و یا به هر چیزی که فرد فکر می‌کند و یا می‌بیند و حرف می‌زند، بسته به این که کدام یک از نواحی مغز وی فعال می‌شود، ولتاژهایی در حد میکروولت صادر می‌کند. بر این اساس سیگنال‌های مغزی از طریق «کیت»‌هایی دریافت می‌شود و این سیگنال‌ها با استفاده از نرم افزارهایی تقویت می‌شود.

وی اضافه کرد: از طریق تقویت این سیگنال‌ها می‌توان سخت‌افزارهای مانند ویلچر مورد نظر را کنترل و هدایت کرد و به این ترتیب ویلچر به هر سمتی که فرد قصد رفتن دارد، حرکت خواهد کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه این ویلچر ساخته شده است، ادامه داد: در صورت تکمیل‌شدن بخش ERP‌ ، این ویلچر کامل خواهد شد.

وی بخش ERP‌ را نموداری دانست که میان رویدادهای شبیه به هم مانند چشمک زدن چپ و راست تفاوت قائل می‌شود و اظهار کرد: با استفاده از این بخش قادر هستیم که نویزهای اضافی را حذف کنیم و اگر این بخش تکمیل شود، ویلچر به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

عاشری با اشاره به کاربردهای دیگر این طرح، یادآور شد: از این سیستم می‌توان برای ربات‌های مختلف استفاده کرد، به گونه‌ای که به جای کنترل دستی ربات‌ها، با استفاده از سیگنال‌های مغزی فرد، کنترل ‌می‌شود.

وی تولید بازی برای کودکان بیش‌فعال را از دیگر کاربردهای این روش ذکر کرد و افزود: تولید این بازی در دستور کار مطالعاتی ما قرار دارد.

عاشری، بزرگترین مشکل کودکان بیش‌فعال را عدم تمرکز ذکر و خاطرنشان کرد: انسان زمانی که بر روی موضوعی تمرکز می‌کند، سیگنال‌هایی از طریق پیشانی وی تولید می‌شود.

به گفته وی، زمانی که فرد با چشم چپ می‌بیند، نیمکره راست و زمانی که با چشم راست می‌بیند، نیمکره سمت چپ وی فعال می‌شود و این فعال شدن مغز به معنای تولید میکرو ولت از سوی مغز است؛ از سوی دیگر زمانی که فرد با چشم به نوری با فرکانس 15 هرتز نگاه می‌کند، تشخیص نمی‌دهد که لامپ 15 بار در ثانیه روشن و خاموش میشود، ولی مغز قابلیت تشخیص این رویداد را دارد.

عاشری اضافه کرد: در این مطالعات ما از این ویژگی استفاده و صفحه بازی را طراحی کردیم که کاملا تاریک است و با تمرکز کودک روشن می‌شود و با روشن شدن صفحه کودک می‌تواند بازی را آغاز کند.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح گفت: با تمرکز کردن، بخشی از مغز کودک سیگنال‌هایی را تولید می‌کند و از طریق الکترودهایی که بر روی سر کودک قرار می‌گیرد، این سیگنال‌ها دریافت می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران