پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282236 تاریخ : 1396/05/08-12:49:48
,5,
زنگنه: مذاکرات سازنده با وزیر نفت عراق

زنگنه: مذاکرات سازنده با وزیر نفت عراق

وزیر نفت مذاکرات با وزیر نفت عراق را بسیار سازنده توصیف کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،بیژن نامدار زنگنه پس از گفتگوی تقریبا 3 ساعته امروز با همتای عراقی خود گفت: در مذاکرات امروز درباره بازار نفت همینطور همکاری‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم سفر اسفند پارسال خود به بغداد گفت: همه موارد آن یادداشت تفاهم را پیگیری کردیم که عملیاتی شدن خط لوله انتقال نفت کرکوک به ایران از طریق انتخاب یک مشاور برای مطالعه طرح از آن جمله است.
زنگنه خط لوله انتقال فرآورده بصره آبادان همینطور خط لوله انتقال گاز نفت شهر بصره را از دیگر موضوعات مورد گفتگوی خود با جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق اعلام کرد.
توسعه یکپارچه دو میدان مشترک خرمشهر و نفت شهر جنوبی با انتخاب کارگروه مشترک همینطور تربیت نیروی انسانی و بورس دانشجویان عراقی از دیگر مسائل مورد گفتگوی دوطرف بوده است.
روزانه هفت تا هشت میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر میشود که به گفته وزیر نفت اگرچه هنوز مشکلات بانکی در انتقال پول وجود دارد، اما طرف عراقی پیشتر وجه گاز وارداتی از ایران را پرداخته است.

عراقی‌ها بر تعهدشان در قبال اوپک پایبندند
بیژن نامدار زنگنه پس از گفتگوی امروز خود با همتای عراقی خود با اشاره بر روابط تاریخی دو کشور به ویژه پس از دوره دیکتاتوری صدام گفت: تهران - بغداد روابط نزدیکی در اوپک دارند.
وی با مناسب ارزیابی کردن تصمیمات سال گذشته میلادی اوپک از عزم جدی این نهاد بین المللی برای سامان دادن بازارهای جهانی خبر داد و گفت: اگرچه به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا، نیجریه و لیبی کمی بازار متاثر شد، اما با تصمیمات اوپک انتظار میرود به زودی بازار به ثبات بازگردد.
از وزیر نفت درباره تولید بیش از سهمیه اوپک عراق هم سوال شد که پاسخ داد: دوستان عراقی توجیهاتی برای اقداماتشان دارند، اما بر تعهدشان در قبال تصمیمات اوپک هم پایبندند.
 
 آغاز دور جدید مذاکرات مسئولان وزرات نفت ایران و عراق
  دور جدید مذاکرات بیژن نامدار زنگنه و جبار علی اللعیبی وزرای نفت ایران و عراق در ساختمان مرکزی وزارت نفت آغاز شد.
 قرار است در این مذاکرات درباره همکاری دو کشور در میادین مشترک و چگونگی پروژه انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه های ایران جهت پالایش و انتقال فراورده های آن، دوطرف بحث و تبادل نظر کنند.
 
 
براساس تفاهم های اولیه قرار است نفت کرکوک به دو پالایشگاه کرمانشاه و تبریز انتقال یابد و فراورده های آن جهت بهره برداری به عراق برگشت داده شود.
 همچنین موضوع انتقال گاز ایران به جنوب عراق از مسیر شلمچه و همکاری های بین المللی دو کشور در حوزه انرژی از دیگر موضوعاتی است که لعیبی قصد دارد در تهران پیگیری کند.
 آموزش متخصصان عراقی در ایران و همکاری ها در بخش دانشگاهی در حوزه انرژی از دیگر موضوع های مورد علاقه طرف عراقی اعلام شده است.
 حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیش از این درباره وضعیت صادرات گاز به عراق، گفته است میزان صادرات به بغداد به روزانه هفت تا هشت میلیون مترمکعب رسیده و عراق درخواست افزایش واردات گاز را از ایران مطرح کرده است.
 صادرات گاز ایران به عراق از طریق خط لوله اول از مسیر خانقین به بغداد، شامگاه 31 خرداد امسال آغاز شد.
 عراق 2 قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده است که اولی به بغداد و دومی از طریق شلمچه به بصره انتقال می یابد.
 با توجه به اینکه عراق با کمبود شدید برق روبرو شده، قرار است گاز صادراتی ایران سوخت نیروگاه های الصدر در شرق بغداد و المنصور در استان دیاله را با هدف تولید برق تامین کند.
 

وزیر نفت عراق: ‌تفاهمنامه همکاری با ایران در میادین مشترک امضا می شود

وزیر نفت عراق با اشاره به مذاکرات خوب و سازنده امروز با همتای ایرانی گفت: ‌تفاهمنامه همکاری دو کشور در میادین مشترک به زودی امضاء می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق پس از مذاکره با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفت: نشست امروز ما در چارچوب نشست قبلی و توسعه روابط نفتی و گازی با ایران است.
وی روابط دو کشور را خوب و مستحکم توصیف و تاکید کرد : درباره همکاری های مشترک در خصوص انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه ایران بحث کردیم و در زمینه میادین مشترک پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتیم و قرار شد کمیته های فنی دو طرف بیش از پیش فعال شوند و طی امسال یا سال آینده تفاهمنامه مشترکی در زمینه تولید نفت در دو میدان مشترک خواهیم داشت.
العیبی ادامه داد : در خصوص بهره برداری از گاز عراق و آموزش کارآموزان و ارسال تجهیزات ایران به عراق و همچنین درزمینه انتقال گاز ایران به بغداد و بصره هم بحث کردیم.
وی یادآور شد : جلسه امروز در تکمیل سفر سال گذشته وزیر نفت ایران به بغداد است تا بتوانیم به نتایج مطلوب طرفین دست یابیم.
وزیر نفت عراق با بیان اینکه بغداد کاملا به مصوبات اوپک احترام می گذارد ، اظهار داشت: در دیدار امروز ما همچنین بازارهای جهانی نفت و سیاست های اوپک را بررسی کردیم و خواستار این شدیم همکاری های مان در اوپک بیشتر شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 402
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران