پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 316871 تاریخ : 1396/12/19-17:35:43
,10025,
زنان را در سطح مدیریت میانی نگه داشته اند

زنان را در سطح مدیریت میانی نگه داشته اند

اگر به آمار مشارکت زنان در امور اجرایی، سیاسی و اقتصادی دو سه دهه اخیر توجه کنیم از روند صعودی مدیریت زنان آگاه می شویم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، همانطور که می دانیم بیمه یکی از صنایع کلیدی و پشتیبان هر کشور است. که ریسکهای سنگین مانند نفت و انرژی، هواپیما، بدنه های شناور و... را در بر می گیرد و از ارکان مهم پوششی هر جامعه است. یک صنعت بیمه قوی می تواند حامی قدرتمند صنایع کلیدی کشور باشد. اینجانب در طول مدت 22 سالی که در صنعت بیمه شاغل بوده ام شاهد عینی حضور پررنگ زنان در این رشته بوده ام.

صنعت بیمه از ابتدا از حضور زنان بهره مند بوده است و عواملی که به این موضوع کمک کرده اند محیط مثبت اخلاقی و تیپ کاری و تحصیلات مورد نیاز برای این رشته بوده است. اصولاً زنان در ایران در تمامی عرصه ها پیشرو بوده اند حتی برخی مشاغل که در گذشته تقریباً تک جنسیتی بود، به عنوان مثال صنعت حمل و نقل نیز، اکنون عرصه حضور بانوان را فراهم آورده که می توانم به سازمان زنان پیشرو در حمل و نقل ایران که تسهیلات فعالیت آنها را فراهم آورده اشاره نمود. در ایران طبق قانون کار زنان و مردان از حقوق پایه برابر برخوردارند که این خود می تواند عاملی برای تشویق دختران و زنان برای پیگیری اهداف شغلی شان در عرصه های مختلف باشد. در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان با وجود سالها مبارزه فعالان اجتماعی هنوز دستمزد زنان و مردان برابر نیست. کسانی که ارتباط حرفه ای با کشورهای دیگر دارند به تجربه درمی یابند که حضور زنان در صنایع آنها گاهاً کمتر از ایران است. بعنوان مثال خانم پروانه بخارایی مدیر عامل شرکت پیشرو کنترل سامان در گفتگویی که با مهمانان اروپایی خود داشتند به این موضوع اشاره نموده اند. (سایت خبری تین نیوز 31/02/1396)

در همین زمینه لازم به ذکر است که محیط بیمه برای من بعنوان مادر در طول دو دهه گذشته امکان گذران وقت با فرزندانم را فراهم آورده که مسئله عدم ارتباط کافی بین مادران شاغل و فرزندان را تا حدودی رفع کرده و داشتن طرح-های تشویقی و همیاری های دیگرکه برای زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است می تواند در تمامی مقاطع و رشته های شغلی موجب افزایش تمرکز و طیب خاطر زنان شاغل را فراهم آورد.
در عین حال باید در نظر داشت که صرف وجود شرایط مساعد روی کاغذ به معنی پیاده سازی پتانسیل کاری همه زنان شاغل نیست. در بطن جامعه ما باورهای زیر ساختی موجود به کار زن صرفاً به عنوان کمک به تأمین هزینه های زندگی نگاه می کند. در حالیکه زنان هم، دارای بلند پروازی های شغلی هستند و این امر منافاتی با ارزش های خانوادگی شان ندارد.
شاهد این ادعا اشاره به آمار برگرفته از سالنامه بیمه مرکزی ایران است که مربوط به سالهای 91 تا 95 می باشد. در مقطع فوق لیسانس و بالاتر تعداد زنان شاغل که حداقل دارای ده سال سابقه کار بوده اند 2.5 برابر شده و این خود بیانگر آن است که زنان در حین خدمت و داشتن همسر و فرزند، به مقاطع بالاتر تحصیلی دست یافته اند اما عمدتاً حضور آنها در سطوح مدیریتی میانی می باشد که لازم است توجه بیشتری به خصوص در صنعت بیمه کشور به این امر شود. در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که تعدادی از زنان ارشد صنعت بیمه کشور بازنشسته و یا سالهای آخر خدمت خود را می-گذرانند اما جای خوشبختی دارد که زنان و مردان تحصیل کرده جوان عرصه صنعت را در برگرفته اند. امیدواریم با روند موجود در صنعت، علی رغم تحریم ها و مشکلات آموزشی آن، این صنعت به تلاش خود برای به روزرسانی و پیشرفت ادامه دهد.

 


منبع : نشریه تخصصی صنعت مالی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 218
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران