پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279681 تاریخ : 1396/02/25-14:25:07
,13,
رونمایی 7 طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی

رونمایی 7 طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی

معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی از رونمایی 7 طرح تحقیقات کاربردی در بخش دام و کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، رسول زارع امروز در نشست خبری گفت: استفاده از ارقام جدید چغندر قند سبب افزایش تولید شکر می‌شود و ارقام بذر چغندر آریا، پایا، شکوفا و مطهر از جمله آنهاست که در شرایط خشکی و تنش آبی 30 تا 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب دارد و عملکرد آن‌ها در تولید شکر 21 درصد بیشتر است.

وی گفت: نوعی بذر سیب‌زمینی مقاوم به بیماری و ویروس هم تولید شده است و استفاده از مینی‌تیوبر سیب‌زمینی اصلاح شده سبب می‌شود که کشاورز بتواند محصول یکنواختی را به دست بیاورد، مضاف بر آنکه آفت‌های سیب‌زمینی به شدت کاهش می‌یابد.
زارع همچنین گفت: یکی از ناهنجاری‌های جوجه یک روزه در مرغداری‌ها، بیماری آسیت است که مایع در حفره شکمی جوجه یک روزه تجمع کرده و مرگ و میر جوجه‌ها را تا 20 درصد افزایش می‌دهد و با استفاده از برگ زیتون در جیره غذایی توانسته‌ایم، جلوی توسعه این بیماری را بگیریم و مرگ و میر در جوجه یک روزه به 2 درصد کاهش یابد.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد:بیشتر به تحقیقات در بخش امور تغذیه پرداخته‌ایم و کمتر به امور اصلاح نژاد دام توجه شده و در این زمینه راه زیادی در پیش داریم.
زارع اضافه کرد:، اما امسال با همکاری دانشگاه تهران 4 طرح ملی به تفاهم رسیده داریم که 2 مورد آن در حوزه امور دام است و قرار است اصلاح نژاد بز شیری در مناطق سردسیر در دستور کار قرار گیرد.
زارع گفت: طرح‌های اصلاح نژاد دام بسیار پرهزینه و زمان‌بر است که پس از چند سال به نتیجه می‌رسد و برای هر دوره حداقل باید 10 میلیارد تومان هزینه شود.
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در مورد اهمیت ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی ایران اظهار داشت: طرح توسعه نژاد گاو دو منظوره هم در حال اجراست که حفظ ذخایر ژنتیکی موجود مانند گاو سیستانی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در گذشته که بارش‌ها بیشتر بود، نمونه‌های خوبی از گاو شیری در کشور داشتیم که گاو سیستانی به بیماری‌ها بسیار مقاوم است و به راحتی بیمار نمی‌شود.
زارع اعلام کرد: تعدادی از این گاو‌ها به خوزستان منتقل شده است تا پرورش یابد.
وی ادامه داد: هر سال 120 پروژه تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی تفاهم می‌شود و باید این پروژه‌ها قابل استفاده باشد.
زارع گفت: پروژه نگهداری ذخایر ژنتیکی یکی از مهمترین پروژه‌های پژوهشی است و پس از ده‌ها سال 4. 5 میلیون نمونه از ذخایر دریایی، گیاهی، بذر گیاهان، نمونه‌های خشک گیاهی، نمونه‌های دام و نمونه‌های گیاهی زنده به صورت باغ‌گیاه‌شناسی جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.
وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران خبرداد که 4 پروژه ملی با اعتبار 50 میلیارد تومان اجرا می‌شود و شامل 2 پروژه در حوزه دام و 2 پروژه در حوزه تولید بذر هیبریدی است که به تنش‌های محیطی مقاوم خواهد بود و از تحقیقات جزیره‌ای هم پرهیز می‌شود.
وی گفت: امیدواریم از سال 96 پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با خارج از کشور نیز اجرا شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران