پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280849 تاریخ : 1396/04/01-13:40:14
,8,17,
رفتار غیرحبابی ؛ معیار هوشمندی بازار سرمایه

سلامت و بهداشت مالی ؛

رفتار غیرحبابی ؛ معیار هوشمندی بازار سرمایه

بازار سرمایه این روزها تحت تاثیر محیط و فضای کسب کار در بازارهای پول و کالا و کار و همچنین برگزاری مجامع عمومی شرکت ها قرار دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،دماسنج بازار سرمایه با ایستادن بر روی رقم 78 هزار و 736 واحد در هفته جاری به کار خود پایان داد.

سهامداران بازار سرمایه منتظر بر گزاری مجامع شرکت ها هستند تا با خیالی آسوده سرمایه خود را به این بازار وارد کنند.
در 5 روز کاری هفته پایانی خرداد 96، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 7441 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 9 درصد افزایش یافته است.
3030 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 190 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 19درصد و 11 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.
همچنین 17میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 174 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 12 و 6 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.
بازار سرمایه برای افزایش کارامدی خود نمی تواند غیرواقعی حرکت کند بلکه باید با واقعیت ها و داده های دیگر بازارها که تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سودآوری شرکت ها و رفتار سهامداران دارد ؛ حرکت کند.
زمانی که مسایل بانکی و موسسات اعتباری مطرح می شود بر شاخص های گروه مالی و پولی تاثیر منفی دارد و بازار سرمایه هم باید ان را منعکس کند.
بازار سرمایه در ایران مختصات متمایزی در مقایسه با دیگر بازارهای مانند کار ، کالا و پول دارد و نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال هم در استمرار اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سند شایسته و بایسته برای تحولات اقتصادی ایران و توسعه فرهنگ تولید ثروت پایدار محسوب می شود. 
ثروتی که هویت درون زا دارد و به عوامل ملی و بومی ، متکی است و در تعامل بیرونی هم برون گرا خواهد بود البته در شرایط برد - برد.
مهم ترین و روشن ترین دستاورد ان هم توسعه تولید و افزایش ظرفیت های اشتغالزایی است. 
اما اقتصاد مقاومتی را هر طوری تعریف و شاخص بندی کنیم در افزایش ثروت واقعی و سالم خلاصه می شود؛ دستاوردی که به ساماندهی مسایل و نیازهای اجتماعی هم کمک خواهد کرد چون اشتغال فقط پدیده اقتصادی صرف نیست.
جوهره اقتصاد مقاومتی را حداکثر سازی بهره وری منابع و تکیه بر مزیت نسبی پایدار و مبتنی بر تنوع اقلیمی در جغرافیایی کشور و فضای محیط کسب و کار تشکیل می دهد و دو شاخص کلیدی دارد " توسعه تولید و افزایش اشتغال".
اگر این روند با رقابت کامل همراه شود می تواند به رونق پایدار و واقعی و نه کاذب کمک کند.
در این شرایط رفتار همه طرف های عرضه و همه طرف های تقاضای سهام ، نظارت می شود اما محدودیت خرید و فروش سهام وجود نخواهد داشت بلکه سواد مالی و سرمایه گذاری در این زمینه مهم خواهد بود.
سازمان بورس ، بازوی مقتدر برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه اشتغال است که می تواند زمینه جمع آوری منابع مالی را برای انجام پروژه های بزرگ فراهم کند.
بازار سرمایه در سال های اخیر تلاش کرده است در چارچوب منویات رهبری اقدامات عملی در جهت اقتصاد مقاومتی را سامان دهد و اینکه رفتار حباب گونه دیده نمی شود و ارززش ذاتی سهام همچنان بالاتر است ؛ نشان می دهد که اگر با سواد مالی و سرمایه گذاری مطلوب وارد فعالیت این بازار شویم ؛ می توانیم به سود منطقی هم برسیم.
رشد اقتصادی در ایران به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده تر نیاز دارد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند.
از کارکردهای اصلی بازار سرمایه شفافیت در بازار است که به معنای توسعه بخشی شفاف اقتصادی خواهد بود و صداقت بازاریهم ایجاب می کند ، رفتا آبومندانه بازار سرمایه استمرار پیدا کند.
کشورهای پیشرفته دنیا رقابت اصلی خود را در بزرگ کردن بازار سرمایه متمرکز کرده اند و اینکه سرمایه های ریز را جمع آوری و تجهیز کنند باعث ابرقدرت شدن آنها می شود.محدودیت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد و مانع توسعه بازار است ، باید حذف شود.
بهداشت مالی در بازار سرمایه و سازمان بورس نیز مهم است ، یکی از هدف گذاری‌های سازمان بورس تطبیق بازار سرمایه با قوانین شرعی است و هیچ ابزار مالی اسلامی وجود ندارد که در کمیته فقهی بر سر آن بحث نشده باشد ؛ به همین خاطر ایران راهبر بازار مالی و سرمایه اسلامی در جهان است.
اهمیت نقدشوندگی بازار نیز مهم است و برای افزایش نقد شوندگی بازار باید تلاش کرد که رسانه های گروهی در این عرصه نقش مهمی دارند و باید حمایت کنند سرمایه زیادی به این بازار جذب و در آن حفظ شود که این مهم نمود اقتصاد مقاومتی در بازار سرمایه است.
دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال از طریق بازار سرمایه 
اساس کار سازمان بورس است و دستاوردهای پایدار می تواند داشته باشد.
رفتار اقتصادی رسانه باید اعتبار علمی داشته باشد تا اعتماد افرینی کند و نباید با تخریب بازار سرمایه به سمت بحران ها کاذب بروند.
وظیفه بازار سرمایه نظارت است و همین که اجزه نمی دهد برخی نمادها در شرایط مبهم باز شود یا برخی شرکت های ناکارمد و غیرشفاف واراد بورس شوند، نشان می دهد که 
شاخص های حبابی شکل نخواهد گرفت و همه رفتارهای معاملاتی هم واقعی است. 
اما تجزیه و تحلیل های اقتصادی که در رسانه های گروهی ارائه می شود ، گاهی ، "اعتبار علمی"‌ و "روایی منطقی" ندارد و هدف اصلی و فرعی آنها به تخریب و سیاه نمایی محدود می شود.
تنها تجزیه و تحلیل های افراد متخصص در زمینه امور مالی و اقتصادی می تواند ابعاد واقعی علل وقوع بحران را توصیف کند و مشروط بر اینکه انصاف را رعایت نمایند به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهند کرد.
رسانه های گروهی در هر کشوری سربازان اطلاع رسانی در عرصه رقابت های ملی و فراملی هستند که وظیفه دفاع از تمامیت مزیت های نسبی و مطلق اقتصادی و حامل های ارزش افزوده ( منابع تولید ثروت) را بر عهده دارند.
تبیین تمامیت ارزش افزوده ، دستاوردها و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم در سیاست های اقتصادی ، آثارجانبی و پیامدهای آن ، رعایت منافع نظام در برابر رسانه های بیگانه ، منافع عمومی همراه با راهنمایی ها و پیام های اقتصادی برای عموم شهروندان حداقل انتظارات از رسانه های گروهی است.
مطبوعات و روزنامه ها باید تلاش کنند در انتشار اخبار و گزارش های اقتصادی خود "مبانی منطقی علم و دانش اقتصادی" را رعایت کنند تا به تقویت اقتصاد ملی کمک کند.
تعمیق و ارتقای «معرفت و ایمان روشن‌بینانه» در کنار فضیلت های اقتصادی با تکیه بر هویت ایرانی ـ اسلامی مهم است .
مصونیت بخشیدن به اذهان عمومی جامعه در قبال تأثیرپذیری از موج مخرب تهاجم اقتصادی بیگانه ها و رسانه های مزدور هم یک اصل است.
اقتصاد ایران در حال حاضر از مطمئن ترین فضای برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است و باید از بهداشت مالی و توسعه ابزار ایرانی و اسلامی حراست کنیم.
تعصب در دفاع از مزیت ها و دستاوردهای اقتصادی ایران و کمک به توسعه بازارهای اقتصادی همچنان یک رسالت رسانه های برای همه اهالی این حوزه است.
به هر حال رسانه های گروهی بازتاب های گسترده و زنجیره ای در افکار عمومی دارند و انباشت هدفمند این مطالب به شکل گیری افکار عمومی کمک می کند.
به همین خاطر است که از رسانه ها به عنوان رکن چهارم قدرت در کنار قوای سه گانه در هر جامعه ای نام می برند که البته امروزه قدرت انها شاید بیشتر هم باشد چون "جریان پایداری از مدیریت ذهنی شهروندان" را در درون یک جامعه ایجاد
می کنند.
تحلیل های اقتصادی بخش های مهمی از روزنامه ها و دانش یا دارایی های مطبوعات و رسانه های ملی و محلی را تشکیل می دهندکه در سال های اخیر همواره از روند رو به فزون ، برخوردار شده است.
شکل گیری روزنامه های اقتصادی با گرایش های عمومی و تخصصی و افزایش نشریات مدت دار ( هفته نامه ، ماهنامه و فصلنامه ) در عرصه های اقتصاد ، بازار سرمایه ، تجارت و بازرگانی و کالاهای ویژه مانند سیمان و فرش و ... نشان می دهد که روزنامه نگاری اقتصادی یا رسانه های اقتصادی یکی از بخش های مهم جهان رسانه و جامعه رسانه ای کشور شده است.
گسترش سایت های اینترنتی با رویکردهای اقتصادی هم دلیل دیگری برای این ادعاست. 
اما تحلیل های غیرعلمی، متضاد، سیاست زده و مخرب در کنار گزارش های تا حدودی علمی و منطقی باعث شده است معیارهای اصلی و عمومی در فعالیت های رسانه ای ، بررسی های دقیق علمی و بومی و ارئه راه حل های سازنده ، روز بروز تضعیف شود و گاهی هم رویکردهای ضداقتصاد حاکم شده است.
نباید فراموش کرد که تحلیل های رسانه ای در هر حوزه ای تابع اصول و قواعد منطقی و علمی است و نمی توان صرفا به نام تحلیل ، هر نوع اظهارات یا دیدگاهی را به عنوان نظرکارشناسی مطرح کرد(بدون توجه به معیارهای اقتصادی وتجاری). 
اما عده ای نمی خواهند قبول کنند که بررسی تحولات اقتصادی تابع اصول و شرایط علمی و منطقی است و باید معیارهای این علم را هم مورد توجه قرار داد.
اگر رسانه های اقتصادی می خواهند به رسالت واقعی خود عمل نمایند و به عاملی برای توسعه سازی تبدیل شوند و در تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور موفق شوند ، باید 
در استفاده از روش های بررسی و تحلیل و انعکاس اخبر اقتصادی و تبیین تحولات تولید ، توزیع و مصرف در اقتصادی ایران ، منطقه و جهان( جهانی سازی) دقت کنند و با توجه به معیارهای علمی و بومی وارد عرصه تولیدات رسانه ای اقتصاد ( خبر ، گزارش ، تفسیر و تحلیل ) شوند.

 توصیه هایی به سهامداران
بازار سهام یا اوراق بهادار ایران بزرگترین بازار بکر دنیاست و حدود 40 صنعت متنوع در بورس تهران حضور دارد که متنوع بودن فعالیت ها در اقتصاد ایران را نشان می دهد.
بورس تهران با سابقه پنجاه ساله و با حضور شرکت هایی از حدود 40 صنعت جزو بورس های با سابقه و متنوع منطقه محسوب می شود. هم اکنون نیز صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت حاضر در بورس تهران است و صنایع بانک و فلزات اساسی نیز از صنایع مهم محسوب می شود که ساماندهی انها بی شک تاثیر مثبت در بورس خواهد داشت.
نقدشوندگی از مهمترین چالش های بورس های نوظهور و بورس های منطقه است، اما نقدشوندگی سهام در بورس تهران وضعیت خوبی را نسبت به آن بورس ها نشان می دهد. همچنین ارزش معاملات در بورس تهران همواره سیر صعودی را پیموده است.
از منظر سرمایه گذاری نهادی یا شرکت ها، بازار سرمایه ایران در آینده شاهد حضور صندوق های سرمایه گذاری و صندوق‌های بازنشستگی بزرگ خارجی خواهد بود.
در حال حاضر سهام بیش از 320 شرکت و حق تقدم آنها، انواع اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت، استصناع، صکوک، مرابحه، اوراق مشارکت شهرداری ها، قرار داد آتی سهام داد و ستد می شود.
در حال حاضر نسبت قیمت به سود در بورس تهران بسیار پایین است و بازار آمادگی جذب سرمایه را دارد. هر اندازه این نسبت کم باشد ظرفیت سوداوری بالاتر می رود.
بازار سرمایه ایران شایسته سرمایه گذاری بلندمدت توسط سرمایه گذاران خارجی است.
بخش مهمی از این رشد تابع تحولات بنیادی و رونق اقتصادی نیست بلکه نتیجه حذف فشارهای اقتصادی و افزایش اعتماد مردمی است که طبعا سود شرکت ها را بیشتر می کند.
با توجه به تنوع اقتصاد ایران، صنایع مختلفی در بورس پذیرفته شده که بیانگر پتانسیل ها و قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است. 
تاکنون این بازار ما از منافع سرمایه گذار خارجی بهره نبرده است و افزایش حضور سرمایه گذار خارجی به بازار سهام ایران عمق بیشتری می دهد.
چشم انداز بازار سهام مثبت و امیدوار کننده است اما به سرمایه گذراران به ویژه تازه واردها توصیه می شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.
موفقیت نصیب کسانی است که با هوش مالی و اطلاعات کافی و بهنگام وارد داد و ستد شوند.
سهامداران تازه وارد سبد بهینه ‌سهام را انتخاب یا از خدمات صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.
منابع مازاد بر نیاز روزمره را وارد بورس کنید ، از مشورت و تحلیل های اقتصادی و منطقی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه استفاده شود.
باید با افق بلندمدت وارد بازار سهام شوید چون در کوتاه مدت نوسان وجود دارد .
بورس ایران امروزه امن ترین و جذاب ترین و پربازه ترین بازار برای سرمایه گذاری و خرید سهام در منطقه و جهان است وباید به قطب "بورس داری اسلامی ایران" در جهان تبدیل شویم.

 


یادداشت : اسماعیل محمدی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 368
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران