پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310585 تاریخ : 1396/09/18-18:23:44
,10028,
رعایت پروتکل های درمانی و صرفه جویی در وقت از نتایج استقرار سامانه نسخه الکترونیک است

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور درمان:

رعایت پروتکل های درمانی و صرفه جویی در وقت از نتایج استقرار سامانه نسخه الکترونیک است

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور درمان گفت: سازمان تأمین اجتماعی در استفاده از سامانه های الکترونیک که تکلیف برنامه های پنجم وششم توسعه است، با استقرار برنامه نسخه الکترونیک، گامی اساسی برداشته و این کار را با موفقیت آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ دکتر محمدعلی بیطرف اظهار داشت: انطباق بیشتر شیوه های درمان با پروتکل های درمانی از مهمترین نتایج استفاده از سامانه نسخه الکترونیک است.

وی ادامه داد: کاهش زمان حضور بیمار در مراکز درمانی از دیگر نتایج اجرای سیستم نسخه الکترونیکی است و نکته مهمتر این است که میزان حضور بیماران در مراکز درمانی با استفاده از سامانه نسخه الکترونیک قابل اندازه گیری شده است و با این کار گام مهمی برای صرفه جویی در وقت مردم برداشته شده است.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور درمان گفت: با اجرای برنامه حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی بیش از 36 میلیون نسخه الکترونیک تولید شده است که این نسخه ها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند و بهره برداری از این اطلاعات در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.

دکتر بیطرف گفت: با سفارش حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی تحلیل و بررسی و استخراج اطلاعات از نسخه ها در موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در حال انجام است و فرآیند تحقیقاتی پویایی آغاز شده و روند تغییرات تجویز دارو و سایر خدمات پاراکلینیک با دقت بررسی می شود.

وی افزود: اولین استفاده ای که از اطلاعات جمع آوری شده انجام می شود این است که می توانیم درباره داروهای تجویز شده اطلاعاتی را به پزشکان ارائه دهیم.

دکتر بیطرف افزود: در سازمان تأمین اجتماعی از سال جاری حرکت جدیدی برای توسعه برنامه نسخه الکترونیک به مراکز درمانی طرف قرارداد آغاز شده و مراکز درمانی طرف قرار داد در استانهای یزد، اصفهان، گیلان و مازندران به سامانه نسخه الکترونیک متصل شده اند.

وی ادامه داد: این برنامه از سال گذشته در یزد به صورت پایلوت آغاز شده و 309 پزشک وارد سامانه شده اند که تقریبا 50 درصد پزشکان این شهر را شامل می شوند. و در ماه های اخیر 127 هزار نسخه به صورت الکترونیک تولید شده است. استانهای گیلان، مازندران و اصفهان نیز اخیرا به سامانه نسخه الکترونیک متصل شده اند و برای توسعه این برنامه تلاش گسترده ای در سازمان تأمین اجتماعی صورت می گیرد.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور درمان گفت: بزرگترین مراکز درمانی طرف قرارداد ما بیمارستان ها و مراکز درمانی دانشگاهی هستند که هنوز برای استقرار این برنامه در مراکز درمانی دانشگاهی اقدامی صورت نگرفته و البته در این باره نیز در سطوح کارشناسی رایزنی ها آغاز شده است و باید آمادگی لازم در این حوزه فراهم شود.

دکتر بیطرف افزود: با توجه به وجود عزم و اراده در سطوح مختلف وزارت بهداشت ما آینده این برنامه را در سطح کشور بسیار درخشان می بینیم و امیدواریم این برنامه به خوبی اجرایی شود.

دکتر بیطرف فراهم شدن امکان امضای دیجیتال پزشکان را گام اساسی دیگری در اجرای برنامه نسخه الکترونیک عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری سازمان نظام پزشکی امکان امضای الکترونیک برای پزشکان فراهم شده و با تکمیل این فرآیند امضای دیجیتال همچون امضا بر روی کاغذ دارای اعتبار حقوقی خواهد بود.

وی برنامه نسخه الکترونیک را گامی اساسی در استقرار دولت الکترونیک در حوزه سلامت ارزیابی کرد و گفت: این پروژه بسیار بزرگی است و البته مزایای بسیار زیادی نیز دارد. فواید آن برای اصلاح نظام درمان بسیار گسترده است که با نهایی شدن مراحل تحقیقاتی نتایج بیشتری نیز آشکار می شود.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور درمان گفت: امیدواریم استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی الگویی برای سایر بیمارستانها باشد و آنها نیز در آینده به این سمت حرکت کنند.

دکتر بیطرف صدور کارت هوشمند سلامت و ذخیره سازی اطلاعات مربوط به داروهای تجویز شده در این کارتها را هدف نهایی دانست و گفت: سامانه نسخ الکترونیک اولین گام در این مسیر است که سازمان تأمین اجتماعی این گام را با موفقیت برداشته است.

وی افزود: در حال حاضر نسخه ای که توسط پزشک در سامانه نسخ الکترونیک تجویز شده است، در داروخانه پیچیده می شود و علاوه بر این پرینت نسخه نیز به منظور رعایت قانون و فراهم شدن امکان پیگیری های بعدی به بیمار تحویل می شود. البته حالت ایده آل این است که کارت هوشمند صادر شده و این اطلاعات در آن ذخیره سازی شود.

دکتر بیطرف صدور حدود 5 درصد از نسخه های مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی به صورت کاغذی را ناشی از مراجعات اورژانسی و برخی موارد دیگر عنوان کرد و گفت: روال کار در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی به این صورت است که پزشک در زمان تجویز دارو از طریق سامانه نسخه الکترونیک از موجودی انبار دارویی داروخانه مطلع می شود و می تواند دارویی را برای بیمار تجویز کند که در داروخانه مرکز درمانی موجود است.

وی افزود: در صورتی که بیمار به دارویی که در مرکز موجود نیست و یا آزمایش یا تصویربردای که در مرکز قابل انجام نیست؛ نیاز داشته باشد، از دفترچه کاغذی برای تجویز این داروها و یا آزمایش ها استفاده می شود و آن 4 میلیون نسخه ای که در سیستم الکترونیک ایجاد نشده است نیز به همین موضوع ارتباط دارد.

دکتر بیطرف گفت: در سال گذشته از حدود 40 میلیون نسخه ای که در مراکز ملکی تولید شده 36 میلیون نسخه به صورت الکترونیک بوده است. با استفاده از اطلاعات بدست آمده از نسخه های الکترونیکی تولید شده، الگوی مصرف داروهای مختلف قابل بررسی است و از این طریق امکان کنترل و ارزیابی هزینه ها نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و آرامبخش ها که از داروهای پرمصرف هستند و همچنین داروهای شیمی درمانی، روماتولوژی و نورولوژی که گران قیمت ترین داروها هستند برای ما بسیار مهم است که اثربخش و به جا تجویز شوند.

 وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی متعهد به تأمین هزینه داروهای گران قیمت است، گفت: در حال حاضر برخی نسخ برای سازمان تأمین اجتماعی چند صد میلیون تومان هزینه دارند و این سازمان در پرداخت هزینه داروها محدودیت ندارد. موضوع این است که این داروها با روال منطقی و متناسب با معیارهای علمی تجویز شوند.

دکتر بیطرف با یاد آوری اینکه برنامه حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی در پایان سال 95 تکمیل شده است، اظهار داشت: در سال جاری ارتقاء و بهینه سازی نرم افزاری در اجرای برنامه حذف دفترچه انجام شده است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران