پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 281479 تاریخ : 1396/04/21-10:12:26
,5,
رشد 7900 مگاواتی ظرفیت نیروگاه ها در دولت یازدهم

رتبه چهاردهم ایران درجهان از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی؛

رشد 7900 مگاواتی ظرفیت نیروگاه ها در دولت یازدهم

ظرفیت نیروگاه های برق کشور از آغاز دولت یازدهم تا پایان سال 1395، هفت هزار و 900 مگاوات افزایش یافت. با ادامه روندهای توسعه ای، کل ظرفیت نیروگاهی با رشدی 3.5 درصدی، تا پایان اردیبهشت امسال به 76 هزار و 647 مگاوات رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،صنعت برق ایران از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی در خاورمیانه مقام نخست، در آسیا رتبه سوم و در جهان رتبه چهاردهم را دارد.

ایران از نظر مقدار مصرف نیز جایگاه هجدهم جهان را به دست آورده است.
اکنون ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور 76 هزار و 647 مگاوات است که پنج هزار و 750 مگاوات از آن در 35 واحد برق حرارتی تولید می شود. 20 واحد از این نیروگاه ها به ظرفیت سه هزار و 260 مگاوات (معادل 57 درصد) را بخش خصوصی ساخته شده است.
سهم بخش دولتی از مجموع ظرفیت تولید برق حرارتی کشور 36 درصد و سهم بخش خصوصی 64 درصد است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی این شاخص ها پس از واگذاری ها، به ترتیب به 18 و 82 درصد تغییر می کند.
همچنین برنامه ریزی و شروع عملیات اجرایی ساخت نیروگاه های حرارتی با بازده بالا (کلاس F) با استفاده از توانمندی های پیمانکاران داخلی و انتقال فناوری به داخل کشور از دیگر دستاوردهای این دوره است؛ به این ترتیب 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در بخش های خصوصی و دولتی در حال ساخت است.
همچنین با ساخت به روش بیع متقابل، هفت هزار و 500 مگاوات دیگر نیز به ظرفیت بخش بخار نیروگاه های گازی بخش خصوصی افزوده می شود.

افزایش بازده نیروگاه ها
با وجود تنگناهای مالی، با ساخت نیروگاه های پر بازده، تکمیل بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی، بهبود شرایط بهره برداری از نیروگاه های موجود و نیز افزایش سهم گاز مصرفی نیروگاه های حرارتی، بازده نیروگاه ها با یک درصد افزایش به 38 درصد افزایش یافت.
افزایش بازده نیروگاه ها به معنای کاهش مصرف سوخت به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی است که به بهبود شرایط زیست محیطی منجر می شود؛ با برنامه ریزی های انجام شده این روند اصلاحی در برنامه ششم تا بازده 42 درصد ادامه می یابد.

افزایش 536 مگاواتی ظرفیت تولید برق در مولدهای مقیاس کوچک
تا پیش از دولت یازدهم، کل ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک بهره برداری شده برابر با 193 مگاوات و به ارزش 116 میلیون دلار در کشور بود که این ظرفیت در دولت یازدهم به میزان 536 مگاوات و ارزش 321 میلیون دلار افزایش یافت و به رقم 625 مگاوات رسید.
همچنین بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، 100 مگاوات ظرفیت دیگر مولدهای مقیاس کوچک تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد و بهره گیری از 111 مگاوات دیگر نیز تا پایان سال 1396 نهایی می شود.

بهره برداری از 30 نیروگاه تجدیدپذیر جدید
پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، کل ظرفیت نیروگاه های نصب شده کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر و پاک اعم از دولتی و خصوصی، 165 مگاوات بود؛ این ظرفیت با تغییر رویکرد از سرمایه گذاری توسط دولت به سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی و فقط در مدت کمتر از چهار سال به میزان 176.19 مگاوات افزایش یافت و به 341 مگاوات رسید که رشد بیش از 206 درصدی را ثبت کرد. 
بیش از 72 درصد از این افزایش ظرفیت توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.
همچنین در این مدت شمار شرکت های خصوصی و مشترکان از چهار شرکت به بیش از 350 شرکت رسید.

افزایش 4.5 میلیون مشترک جدید
از آغاز دولت یازدهم تا پایان سال 1395، بیش از چهار میلیون و 500 هزار مشترک جدید از نعمت برق برخوردار شدند و به این ترتیب شمار مشترکان برق در سراسر کشور به 34 میلیون مشترک رسید.
در این دوره زمانی، مشترکان در بخش های مختلف خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی به مشترکان پیشین برق اضافه شدند؛ بیشترین اشتراک های جدید مربوط به بخش عمومی و کشاورزی و صنعتی و کمترین اشتراک برای بخش خانگی بود.
به گزارش ایرنا، افزایش هفت هزار و 900 مگاواتی ظرفیت نیروگاه های کشور در شرایطی ایجاد شد که با گرمتر شدن دما، مصرف برق به اوج خود رسیده و حتی در 2هفته گذشته 2 بار رکورد زده است.
مصرف برق در ساعت 14 و 14 دقیقه دوشنبه گذشته (نوزدهم تیرماه) به 53 هزار و 847 مگاوات رسید و به فاصله کمتر از یک هفته یک بار دیگر رکورد مصرف برق که در چهارشنبه هفته پیش از آن با عدد 53 هزار و 400 به ثبت رسیده بود، شکست.
بر اساس اعلام شرکت توانیر، این میزان مصرف برق با اوج مصرف برق پارسال که 53هزار و 41 مگاوات بود، تفاوت هایی به لحاظ زمان، میزان اوج و تداوم مصرف دارد؛ زیرا این میزان مصرف در اواخر تیرماه 1395 به ثبت رسیده بود. 
بررسی ها نشانگر آن است که اکنون اوج مصرف برق در برخی استان ها مانند خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمان و گیلان نسبت به پارسال سرعت بیشتری به خود گرفته است. 
در برخی از این استان ها میانگین رشد مصرف به دلیل گرمای بیش از اندازه هوا و نیاز به استفاده از سیستم های سرمایشی، از 10 درصد هم فراتر رفته است. 
حمید چیت چیان وزیر نیرو یکشنبه هفته جاری با اشاره به افزایش دما در مناطق شمال و جنوب کشور گفت: میزان مصرف برق در کشور به رکورد بی‌سابقه 55 هزار و 343 مگاوات رسیده است؛ این در حالی است که پیک پارسال حدود 52 هزار و 640 مگاوات بود.
وی اضافه کرد: در همان روزی که مصرف برق از مرز 55 هزار مگاوات عبور کرد، 700 مگاوات صادرات برق داشتیم که این موفقیتی بی‌سابقه برای وزارت نیرو بود.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز با اشاره به رکورد مصرف 55 هزار و 343 مگاواتی هفته گذشته گفت: این حجم از تولید، انتقال و توزیع برق، حداکثر توان صنعت برق برای تامین برق کشور است و اگر مردم پنج تا 10 درصد صرفه‌جویی را در برنامه خود نداشته باشند، شبکه‌های برق در شرایط ریسک کامل قرار گرفته و ممکن است دچار آسیب شود.
این در حالی است که شنبه و یکشنبه هفته جاری به دلیل افزایش مصرف برق شهر تهران و اطراف آن در ساعت اوج بار، محدودیت هایی در تامین شبکه به وجود آمد که این امر به خاموشی هایی کوتاه مدت، مقطعی و پراکنده در برخی مناطق پایتخت منجر شد.
کامبیز ناظریان معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در مورد قطعی برق در این مناطق به ایرنا گفت: محدودیت ها ناشی از کمبود تولید نیست؛ بلکه به سبب پرباری خطوط تامین کننده شبکه برق شهر تهران بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران