پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266067 تاریخ : 1395/11/16-10:51:51
,10028,10033,
رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت سبز از سال آینده

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت سبز از سال آینده

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر لزوم نهادینه شدن مدیریت سبز در دانشگاه‌ها گفت: سازمان محیط زیست از سال آینده رتبه‌بندی در زمینه مدیریت سبز را با شاخص‌های جهانی در دانشگاه‌ها انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  معصومه ابتکار طی سخنانی در اولین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز که امروز در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در هفته پژوهش سازمان محیط زیست فراخوانی را اعلام کرد و بسیاری از دانشگاه‌ها در این فراخوان شرکت کردند و در رقابتی که انجام شد سه دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز معرفی شدند. در این راستا از سال بعد سازمان محیط زیست یک رتبه‌بندی سبز را برای دانشگاه‌ها انجام می‌دهد که این رتبه‌بندی با شاخص‌های جهانی انجام خواهد شد

رئیس سازمان محیط زیست گفت: کمیته ملی توسعه پایدار برای تحقق اهداف 17 گانه خود که یکی از موضوعات مهم در حوزه توسعه پایدار است را دنبال می‌کند و در این زمینه گام‌های موثری را برداشته است و شاخص‌بندی‌های خوبی دارد.
ابتکاردر ادامه افزود: مساله شاخص‌بندی دستگاه‌های اجرایی تا سال گذشته در دانشگاه‌ها وجود داشت اما متاسفانه امروز این مساله حذف شده است و باید تلاش شود غفلتی که اتفاق افتاده برطرف شود و دولت و سازمان محیط زیست روی این مساله تاکید دارد تا غفلت صورت گرفته جبران شود و مدیریت سبز به یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده در دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم در سال‌های آتی با انگیزه‌های خوبی که در دانشگاه‌ها وجود دارد و حساسیت دانشجویان و اساتید نسبت به این مساله گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.
معاون رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه ملاک کارآمدی دولت‌ها در زمینه توسعه پایدار است و اینکه چقدر می‌توان توسعه را با شاخص‌های زیست‌محیطی همسان کرد و جلوی آثار تخریبی آلودگی و برداشت بی‌رویه از منابع و آثار منفی اقتصادی و اجتماعی را گرفت و این مؤلفه مهمی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر این مساله مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته و با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود و دولت یازدهم بر این موضوع توجه داشته است. به طوری که در کنار اهتمام دولت به مسائل مختلف و رسیدگی به مشکلات حاد اقتصادی، تلاش‌ها برای حل و فصل مناسبات با دنیا و مساله برجام که دستاوردی بین‌المللی بود، به محیط زیست نیز نگاه ویژه‌ای می‌شود و دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آمده که حاصل نگاه همگرایی امروز دولت، مردم و دانشگاه‌هاست.
ابتکار ادامه داد: ما موضوع مدیریت سبز و دولت سبز را اولین بار در دولت هفتم داشتیم که این موضوع در برنامه سوم لحاظ شد و در بودجه دولت در آن زمان در نظر گرفته شد و در برنامه چهارم نیز آمد و به طور رسمی تکلیف قانونی و اجرایی شد و آن را برای سایر دستگاه‌ها ارسال کردیم. اما متاسفانه بعد از آن در دوره‌ای به آن توجه نشد و در حال حاضر دولت یازدهم با عنایت به این موضوع مساله مدیریت سبز را به عنوان یک شاخص مهم در ارزشیابی عملکرد دستگاه‌ها و هم در بحث امتیازات مربوط به بودجه در نظر گرفت و در حال حاضر آیین‌نامه مدیریت سبز برای همه دستگاه‌ها ارسال شده است.
وی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز فعالیت‌های خوبی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند و شورای شهرها این دستورالعمل را به شهرداری‌ها ابلاغ کردند که این حرکت ارزنده‌ای است که با همت اساتید و دانشجویان انجام بگیرد.
رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: مدیریت سبز چند مولفه دارد که باید به آن توجه کرد و این مولفه‌ها شامل دانش‌بنیان و علمی بودن، دستوری نبودن و نوع‌آوری و خلاقیت است و افراد فعال باید بتوانند با به‌کارگیری روش‌های نوآورانه دستاوردهای مدیریت سبز را افزایش دهند.
وی افزود: تحقیقات نشان داده است دولت‌هایی که این مدیریت را انجام داده‌اند مانند استرالیا موفق شده‌اند تا 20 درصد هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند. بنابراین بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها همیشه در دولت یازدهم مطرح است و بحث مدیریت سبز می‌تواند در این زمینه کمک کند، به طوری که حتی با این روش می‌توانیم مشاغل جدید را نیز به وجود بیاوریم و به صورت برد برد در زمینه‌های علمی، اقتصادی و زیست‌محیطی عمل کنیم.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در حال حاضر مصرف سوخت در کشور ما بالاست و با الگوی مصرف غلطی که داریم هم موجب آلودگی هوا و هم تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شویم و با پیگیری مدیریت سبز می‌توانیم تمام این مسائل را از بین ببریم.
ابتکار در پایان گفت: در منشور حقوق شهروندی هوای پاک، زندگی سالم مورد توجه قرار گرفته است که از حقوق مهم شهروندی می‌باشد و بحث مهمی است که در دانشگاه‌ها باید با نگاه جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد و آموزش داده شود و در حال حاضر گام‌های اجرایی خوبی در سازمان برنامه و بودجه در این راستا برداشته شده است.
 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران