پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352440 تاریخ : 1397/04/26-09:48:54
,14,
راهکارهای تبلیغاتی 4 گانه جاذبه های ایران در دوران تحریم

راهکارهای تبلیغاتی 4 گانه جاذبه های ایران در دوران تحریم

استفاده از توان رایزنان فرهنگی و نمایندگان اطلاع رسانی خارجی، برگزاری تور آشنایی خبرنگاران خارجی و حضور در عرصه های بین المللی مانند نمایشگاههای گردشگری از جمله راهکارهای تبلیغ ایران است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، تبلیغات گردشگری به هر نحوی در جذب گردشگران کشورهای دیگر به ایران بسیار مهم و قابل تامل است آن هم درست در زمانی که ایران با تحریم های جدیدی رو به رو شده و ایران هراسی دامان آن را در سطح بین المللی گرفته است و گردشگران تصویر نامناسبی از ایران و جاذبه هایش دارند. در این راستا می بایست با تبلیغات ایران هراسی را از بین برد. 

متولی گردشگری ایران که همان سازمان میراث فرهنگی است همیشه از نبود بودجه نالان است و توقع دارد بخش خصوصی این وظیفه را به عهده بگیرد به همین علت است که معمولا بخش خصوصی وقتی در نمایشگاههای گردشگری شرکت می کند، تصویر می سازد و بروشور و اقلام تبلیغاتی تهیه و آن را پخش می کند. حتی اگر بتواند دقایقی از تلویزیون های خارجی را می گیرد و ضمن معرفی خدماتش به معرفی جاذبه های ایران نیز می پردازد. با این وجود اما بودجه ای برای تبلیغات گردشگری ایران وجود ندارد و اگر هم بوده باشد در راههای دیگری هزینه می شود مانند زمانی که ستاد تبلیغات گردشگری و نمایشگاهها در سازمان میراث فرهنگی راه افتاد و کارش به تهیه بروشورهای بی کیفیت و شرکت افراد با خانواده هایشان در نمایشگاهها برای تفریح و خوشگذرانی ختم شد و حالا از آن همه هزینه ای که در این ستاد شده بود یک برگ بروشور هم به جا نمانده است.

تبادل خدمات به جای صرف هزینه

در هر حال تبلیغ گردشگری ایران در کشورها دیگر هزینه بر، سخت و بسیار وقت گیر است. برای اینکه بتوان درباره ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران در کشورهای دیگر چه در تبلیغات تلویزیونی و یا شهری زمان و یا بیلبردی را به خود اختصاص داد می بایست هزینه های هنگفتی به شهرداری و یا تلویزیون آن کشور داد که این موضوع از توان و بودجه سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری خارج است.

یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت نمایشگاههای گردشگری بین المللی است. هر کشوری به خصوص کشورهایی که در حوزه صنعت گردشگری جزو کشورهای موفق محسوب می شوند معمولا نمایشگاههایی در حوزه گردشگری برپا می کنند که هم سابقه زیادی دارد و هم در سطح بین المللی بسیار شناخته شده است. در این نمایشگاهها معمولا افراد خبره گردشگری حضور پیدا می کنند و یا غرفه دارند و یا بازدیدکننده و برای تعامل با بخش خصوصی حاضر در این نشست ها به نمایشگاه می روند.

در این نمایشگاه غرفه داران که معمولا از بخشهای خصوصی کشورهای مختلف هستند با پشتیبانی کشورشان توانسته اند که غرفه بگیرند و یا بسیاری از هزینه ها را متقبل نشوند چرا که این دولت ها معتقدند باید هزینه توسط دولت داده شود تا زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شود.

حضور در عرصه های بین المللی

اما در ایران کمتر این وظیفه را دولت بر عهده می گیرد مگر اینکه آن را به زیرمجموعه های خود که بودجه و امکانات بیشتری دارند بسپارد. تا بخش خصوصی بتواند در نمایشگاه گردشگری خارجی شرکت کند.غیر از حضور در نمایشگاههای بین المللی، حضور در عرصه های جهانی نیز بی تاثیر نخواهد بود مانند شرکت در جلسات یونسکو و ثبت جهانی آثار تاریخی ایران و یا تلاش برای گرفتن جوایز بین المللی گردشگری که البته در این حوزه تنها تعداد معدودی از بخش خصوصی توانسته اند در این رقابت ها حضور پیدا کنند و جوایزی نیز به دست آورند.

تعامل با رسانه های خارجی

همچنین تعامل با شرکت های خارجی بسیار می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. گاهی شاید لازم نباشد برای تبلیغ هزینه داد تنها می تواند تبادل خدمات کرد. در این باره احد یوسفی از کارشناسان گردشگری و مسلط به حوزه اقتصاد گفت: همیشه لازم نیست پولی بین درخواست کننده و گیرنده تبلیغ رد و بدل شود گاهی می توان به ازای دادن تبلیغات خدمات گرفت. مثلا اینکه برخی از شرکت های گردشگری در ازای ارسال گردشگر، مسافر نیز ازطرف مقابل می گیرند و این یعنی  تبادل. می توان این موضوع را در حوزه تبلیغات نیز دنبال کرد مثلا ما دو دقیقه زمان تلویزیون خود را می توانیم به جاذبه های قونیه اختصاص دهیم و در عوض دو دقیقه تبلیغ از ایران در تلویزیون های قونیه پخش شود. یا در موارد دیگر. اما ایرانی ها چنین خلاقیت هایی را ندارند و مسئولان میراث فرهنگی نیز اگر چنین پیشنهادی به آنها شود یا خیلی دیر پاسخ می دهند و یا اصلا پاسخ و واکنشی ندارند.

در بخش تعامل با رسانه های خارجی می توان از خبرنگاران رسانه هایی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری کار می کنند دعوت کرد تا ایران را دیده و درباره آن در رسانه خود مطلب بنویسند و یا اینکه از آنها خواست مطالب و عکس های تولیدی از ایران کار کنند و در عوض مطالب آنها نیز در رسانه های ایرانی کار شود.

استفاده از ظرفیت افراد تاثیرگذار

راه دیگر برای تبلیغ گردشگری ایران می تواند استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور باشد ایرانیانی که به واسطه دوری از ایران بسیار هم علاقه مند هستند تا درباره کشورشان صحبت کنند منتها اینکه آنها نیاز دارند تا چگونگی استفاده از ظرفیت شان به خودشان توضیح داده شود.

رایزنان فرهنگی ایران در سایر کشورها نیز ظرفیت مهمی هستند که می توان از آنها بهره برد. این افراد وظیفه ایران شناسی دارند و به گفته عباس خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همه برنامه های این رایزنان حول محور معرفی ایران و جاذبه های آن است. بنابراین این افراد نیز باید بدانند که چطور می توانند تاثیر گذارتر در این حوزه باشند.

استفاده از افراد مهم تاثیرگذار در عرصه های مختلف نیز گاهی بیشترین فایده را دارد از فلوئنسرها گرفته تا شخصیت های مهمی که مدام در رفت و آمد بین ایران و کشورهای دیگر هستند. آنها می توانند از ظرفیت شناسایی افراد دیگر نیز به ایران کمک کنند تا زمینه برای تبلیغات ایران فراهم شود و یا حتی زمینه سرمایه گذاری خارجی ها را با ایرانی ها فراهم کند شاید یک عده از این شخصیت ها نماینده های اطلاع رسانی گردشگری ایران در سایر کشورها باشد که می بایست برای انتخاب آنها سازمان میراث فرهنگی دخالت کند.

منبع: مهر



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 341
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران