پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 293097 تاریخ : 1396/05/30-11:46:07
,17,23,
دولت الکترونیک یکی از پدیده های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشت

دولت الکترونیک یکی از پدیده های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

امروزه با پیشرفت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شده، هرگونه ارتباط کاری بین شهروندان و موسسات دولتی برای دریافت خدمات و اطلاعات دولتی به صورت ONLINE و در قالب هر زمانی و هر مکانی انجام می شود.

بانک و صنعت ، دولت الکترونیک یکی از پدیده های مهم ناشی از به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که تحولات عمیقی را در سبک زندگی بشر امروزی ایجاد می کند. دولت الکترونیک یعنی کمک به ایجاد رابطه ساده، روان و موثر بین دولت و موسسات دولتی با شهروندان و همچنین ارایه اطلاعات و خدمات ارائه خدمات بهتر و بیشتر با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر است. دولت الکترونیک گامی است در جهت پاسخگویی، مسولیت پذیری و شفاف سازی فرایندهای سازمانی در ارتباطات بین بخش های مختلف مانند، رابط میان دولت و شرکت های خصوصی، دولت با شهروندان، شهروندان با دولت، ارتباطات درون سازمانی میان ادارات دولتی و رابطه میان دولت و کارمندانش که شامل انواع سرویس ها حقوقی، مالی وفرهنگی می شود.

سازمان امور مالیاتی سازمانی است که همه فرایندهای ارتباطی را با تمام بخش ها، یعنی شرکت های خصوصی، شهروندان، نهادهای دولتی و کارمندان در فرایندهای سازمانی خود دارد. این سازمان با هدف بهبود در شیوه، روش و روند انجام امور سازمانی و کاهش بوروکراسی و تشریفات زائد اداری، با اجرای طرح جامع مالیاتی به سوی دولت الکترونیک قدم برداشته است. قبل از تهیه و اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی، اطلاعات مربوط فعالیت های اقتصادی یا از طریق اشخاص ثالث یا صاحبان منافع نظیر شهرداری ها، بانک ها، وزارت بازرگانی و سازمان های دولتی و یا به طور مستقیم و با تکیه بر روش های سنتی و بررسی اسناد حسابداری اشخاص حقیقی و حقوقی دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گرفت. هر دوی این روش ها به دلیل پیچیدگی فرایندهای اقتصادی و عدم امکان شناسایی بسیاری از فعالان اقتصادی و طولانی بودن فرایند انتقال و پردازش اطلاعات، منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی و فرار مالیاتی و فساد اداری می شود.
همچنین دستاورد دیگر این امر اجرای بی قید و شرط عدالت درباره همه فعالان اقتصادی می باشد. شفافیتی که ارسال صورتحساب معاملات با خود به همراه دارد جامعه را در وضعیت روانی مناسبی قرار می دهد و بستر مناسبی را برای رشد اقتصاد کشور فراهم می کند. در همین راستا دست اندرکاران نظام اقتصادی راهکارهایی را برای تسهیل ارسال صورت معاملات فصلی ایجاد کرده اند. از جمله ارسال الکترونیکی فهرست معاملات که شرایط مطلوبی را در اختیار فعالان اقتصادی گذاشته است . بی گمان یکی از مهمترین مزایای ارسال صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیکی، شفاف شدن مبادلات اقتصادی در کشور است. می توان گفت ارسال فهرست معاملات، یکی از تکالیفی است که مودیان مالیاتی با انجام آن گام مهمی در جهت ایجاد انضباط مالی در کشور و شفاف شدن درآمد بنگاه های اقتصادی و در نهایت تعیین میزان مالیات واقعی بر می دارند. بدیهی است در یک فضای شفاف اقتصادی، فعالان این عرصه می توانند بدون واهمه از بی عدالتی ها و نابرابری هایی که ممکن است برخی رقبا و فرصت طلبان در یک فضای ناسالم بوجود آورند، به کسب و کار بپردازند. همچنین ارسال صورت معاملات فصلی باعث می شود تا آمار دقیقی از حجم فعالیت اقتصادی در کشور و همچنین اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت کسب و کار در کشور به ویژه در شرایطی که کشور در شرایط رکود به سر می برد به دست آید;آماری که دست برنامه ریزان اقتصادی و مدیران اقتصادی کشور را برای اجرای سیاست های کلان اقتصادی باز خواهد گذاشت و فضای رقابتی در اقتصاد کشور را به سمت یک فضای سالم و شفاف سوق خواهد داد.

اجرایی کردن ماده (169) مکرر به کمک فناوری های نوین موجب آسان شدن ارسال فهرست معاملات در هر ساعت از شبانه روز و با هر بعد از مسافت، جلوگیری از هدر رفتن زمان با کاهش تردد به واحدهای مالیاتی شده است و همچنین افزایش ضریب اطمینان در ارسال فهرست معاملات خرید و فروش توسط فعال اقتصادی را نیز می توان اشاره نمود که البته این امر ناشی از عدم ارتباط اشخاص دیگر در درج مطالب می باشد، در این صورت ضریب اشتباه به صفر رسیده و متعاقبا انعکاس آن در پرونده های مالیاتی برای رسیدگی درآمد و تشخیص مالیات باعث می شود که از مطالبه مالیات مضاعف و یا درج ارقام خرید و فروش برای دیگران جلوگیری بعمل آید که این مهم نیز به کاهش مراجعه به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی می انجامد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران