پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308479 تاریخ : 1396/08/20-12:12:32
,8,
دوربین خوشبینی بورس تهران به سمت بازارهای جهانی

یک کارشناس اقتصاد بین الملل:

دوربین خوشبینی بورس تهران به سمت بازارهای جهانی

کارشناسان اقتصاد بین الملل بر این باورند تداوم رشد قیمتی در کامودیتی ها به تبع رشد قیمت جهانی نفت ، می تواند برای صنایع مرتبط در بورس تهران ره آوردهای مطلوبی داشته باشد. همچنین به تبع چشم انداز مثبت افزایش نرخ بهره در آمریکا و رشد شاخص دلار جهانی می توانیم اثر آن را در نرخ دلار داخلی و صنایع صادرات محور بورسی شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ بسیاری از کارشناسان بین المللی پیش بینی می کنند بازار کامودیتی ها و دیگر کالاهای اساسی تا پایان سال 2017 روند روبه رشدی داشته باشند.

 حمید راهداری، کارشناس اقتصاد بین الملل در این زمینه  گفت: در خصوص چشم انداز قیمت کالاهای پایه از اثر قیمت نفت نباید غافل شد. به طور کلی در مفاهیم اقتصادی نوسانات قیمت نفت و کامودیتی ها با یکدیگر همبستگی مثبت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه قیمت نفت جهانی به واسطه مسائل ژئوپلتیک جهانی و بحران های عربستان روند صعودی به خود گرفته است، انتظار رشد قیمتی در کامودیتی ها تا پایان سال 2017 ،  دور از انتظار نیست.

راهداری افزود: در خصوص چشم انداز قیمت نفت گمانه زنی های متفاوتی وجود دارد.  با توجه به اینکه نفت شل همچنان به عنوان یک تهدید جدی عرضه در بازار مطرح است، به نظر می رسد که این کالا بعد از رسیدن به یک اوج قیمتی در محدوده 70 دلار از ابتدای سال میلادی با اصلاح قیمتی مواجه شده  و در محدوده 60 دلار به ثبات برسد.

این کارشناس روند قیمت کامودیتی ها را این چنین پیش بینی کرد: قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی  طی یک سال گذشته با رشد های جذابی همراه بوده است. به عنوان مثال مس این روزها به قیمت 6 هزار و 800 دلار رسیده است که در نوع خود رقم تاریخی در چندسال اخیر به شمار می رود.

وی افزود: در این صورت اگر روند بازار منطقی طی شود و اتفاق خاصی در خصوص مسائل بین الملل رخ ندهد بعد از تداوم رشد تا پایان سال( به تبع رشد قیمت جهانی نفت)، طی سال آینده میلادی شاهد تعدیل قیمت در بسیاری از کالاهای پایه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل همچنین در خصوص سیاست های آمریکا و شاخص دلار بیان کرد: دیگر موضوع مهم اقتصاد بین الملل، مربوط به سیاست های آمریکا در خصوص نرخ بهره است. بعد از دوبار اجرای افزایش نرخ بهره طی یکسال اخیر، بانک مرکزی آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره را متوقف کره است.

وی در ادامه بیان کرد:  با توجه به اینکه  دونالد ترامپ، نگرش بسیار مثبتی در خصوص افزایش نرخ بهره دارد و جانشین منتخب  جنت یلن نیز سیاست هایی همسو با ترامپ دارد، پیش بینی می شود طی ماه های آتی شاهد افزایش نرخ بهره در اقتصاد آمریکا باشیم.

راهداری افزود: موضوع دوم در خصوص قانون کاهش مالیات ها در آمریکا است. این موضوع باعث می شود با کاهش مالیات ها سرمایه گذاران زیادی به سمت این کشور روانه شوند. این دو موضوع، یعنی افزایش نرخ بهره و هجوم سرمایه به سمت آمریکا می تواند باعث افزایش ارزش شاخص دلار در میان ارزهای دیگر شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این خصوص این گمانه زنی وجود دارد که شاخص دلار طی یکسال آتی روند صعودی داشته باشد، تاجایی که بار دیگر در مرز 100 واحد قرار بگیرد. همچنین با توجه به اثر رشد شاخص دلار بر دیگر بازارها، یکی دیگر از عواملی که طی سال 2018 می تواند کامودیتی ها را با تعدیل قیمتی مواجه کند رشد شاخص دلار است.

این کارشناس همچنین در خصوص سیاست های اقتصادی چین بیان کرد: چین به دلیل کاهش رشد اقتصادی درگیر تهدید رکود در این کشور است. رکود در چین می تواند معانی مختلفی داشته باشد.با این وجود این تصور وجود دارد که چین همچنان به عنوان متقاضی اصلی نفت جهانی مطرح باشد. در بازارهای دیگر نیز بسته به اینکه این کشور بتواند رشد اقتصادی را افزایش دهد می توان شاهد اثر مثبت  بر بازار کامودیتی ها بود.

وی در ادامه بیان کرد: با چشم انداز مثبتی که نسبت به کامودیتی ها و نفت جهانی وجود دارد ، میتوان شاهد اثر مثبت این متغیرها بر بازار سهام ایران بود. موضوعی که می تواند تداوم رشد صنایع کالامحور بورس را به همراه داشته باشد.

راهداری همچنین افزود: این موضوع می تواند با شروع سال 2018 تا حدودی تعدیل شود، اما تعدیل قیمت کالاهای اساسی در دنیا نمی تواند در حدی باشد که بورس تهران را دچار چالش کند. از سوی دیگر رشد شاخص دلار به عنوان یک اهرم در رشد شاخص دلار داخلی می تواند منجر به رشد صنایع صادرات محور بورس تهران شود.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 322
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران