پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252248 تاریخ : 1395/10/01-17:14:24
,4,17,
دور جدید مذاکرات ایران و پاکستان برای توافق تجارت آزاد

دور جدید مذاکرات ایران و پاکستان برای توافق تجارت آزاد

پايگاه خبري بیزنس رکوردر به نقل از منابع آگاه گزارش داد وزیر بازرگانی پاکستان ماه جاری در یک سفر دو روزه به ایران، پیرامون توافق تجارت آزاد با هدف گسترش تجارت دوجانبه با همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره خواهد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت خرم دستگیر خان، وزیر بازرگانی روزهای 28 و 29 دسامبر (8 و 9 دی) به دعوت محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایران سفر خواهد کرد.

مقامات هر دو کشور پیش از این در خصوص توافق تجارت آزاد دیدارهایی داشته‌اند.

به گفته منابع آگاه، توافق تجارت آزاد میان ایران و پاکستان بر مبنای پیش‌نویسی خواهد بود که از سوی اسلام آباد تهیه شده است و انتظار می رود ظرف مدت یک سال نهایی شود. هر دو کشور آمار تعرفه‌ها را با یکدیگر مبادله خواهند کرد تا فهرستی از کالاهای قابل معامله که مورد توافق طرفین باشد، تهیه شود.

با گشایش اقتصاد ایران پس از لغو تحریمهای بین المللی، وزارت بازرگانی پاکستان سرگرم بررسی راه‌هایی برای افزایش تجارت دو جانبه به پنج میلیارد دلار در پنج سال آینده است.

تدابیر پیشنهادی شامل آغاز مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان، برگزاری نمایشگاهها، سفر هیاتهای دو کشور، حذف موانع تعرفه ای، برگزاری مرتب نشستهای کمیته تجارت مشترک و تجارت مرزی مشترک، فعال سازی شورای تجاری مشترک، گشایش نقاط عبور مرزی بین الملی بیشتر و ایجاد بازارهای مرزی است.

ایران که به دلیل تحریمهای بین المللی، مدتها یک اقتصاد بسته بود، تنها با سوریه توافق تجارت آزاد داشت. پاکستان همچنین نمایشگاه کشوری "آلیشان پاکستان" را در مارس سال 2017 در تهران برگزار می کند. ایران برای برگزاری این نمایشگاه مجوز داده است، اما ابتدا تمایلی نداشت با فروش محصولات پاکستان در این نمایشگاه موافقت کند. با این همه با مداخله وزیر بازرگانی پاکستان، همتای ایرانی وی با درخواست پاکستان موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر پاکستان و ایران توافق تجارت ترجیحی دارند که از اول سپتامبر سال 2006 اجرا شده است. تحت توافق تجارت ترجیحی، پاکستان به ایران برای 338 خط تعرفه، امتیاز داده است در حالیکه ایران برای 309 خط تعرفه امتیاز داده است. متوسط امتیازهای تعرفه ای حدود 18 درصد است با این همه به دلیل سیستم تعرفه محدود ایران، تعرفه‌هایی که ایران از صادرات پاکستانی دریافت می کند، بسیار بالاتر از تعرفه‌های دریافتی برای صادرات محصولات ایرانی به پاکستان است. به دلیل تعرفه‌های بالای ایران و همچنین پوشش کالای محدود، افزایش قابل توجه در تجارت دو جانبه از طریق توافق تجارت ترجیحی حاصل نشد. ایران حتی تعرفه بر روی محصولاتی که در توافق تجارت ترجیحی قرار داشتند را افزایش داده است که خلاف این توافق است. اگرچه تحریمهای بین المللی علیه ایران لغو شده‌اند اما بانک‌های پاکستانی برای انجام مبادلات با بانک‌های ایرانی مردد هستند. فقدان کانالهای بانکی بزرگترین مانع برای افزایش تجارت ایران و پاکستان است. آمریکا تحریم‌های علیه ایران را لغو نکرده و اتحادیه اروپا برخی از شرایط را تسهیل کرده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 337
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران