پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266160 تاریخ : 1395/11/17-18:18:47
,17,10030,
دستمزد کم شغل طاقت‌فرسای پرستاری

دستمزد کم شغل طاقت‌فرسای پرستاری

تعریف یک پرستار از شغل پرستاری این است: ساعت‌های طولانی کار می‌کند، حتی بعضی وقت‌ها حق صحبت با تلفن یا خندیدن ندارد. باور برخی از همراهان بیمار هم از شغل پرستاری این است یک پرستار باید بی‌وقفه کار کند، سر پا بایستد، غذایش را بیشتر وقت‌ها با تاخیر بخورد و به شرایط حاضر که آخرش بیماری‌های گوارشی است، قانع باشد. مگر یک پرستار خانواده، آرامش و امنیت نمی‌خواهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سختی کار پرستاری و زحمت بیمارداری منجر شده پرستاری در شمار مشاغل سخت به حساب بیاید و پرستاران بتوانند با 25 سال سابقه کاری بازنشست شوند اما آنچه به نظر برای شغل پرستاری در حال حاضر مطرح است سختی کار پرستاری است که به قول برخی از پرستاران به حقوق‌های حتی 3 میلیون و 4 میلیون هم نمی‌ارزد. حقوق یک پرستار به‌طور میانگین از 2و نیم میلیون بالاتر نمی‌رود. در حالی که زحمت کار پرستاری از پرستاران افرادی بداخلاق، رک و بی‌حوصله ساخته است. این موضوع به اضافه اختلاف درآمدی پرستاران با کادر درمانی به‌ویژه پزشکان برای خود پرستاران دردناک است به‌ویژه آنکه زحمت کار پزشکان برخی از مواقعی که پزشک نیست به دوش پرستاران میفتد.

دولت برای پرستاران کارانه در نظر گرفت

نعمت‌ا... منوچهری‌پاوه، مشاور وزیر بهداشت در این رابطه توضیح می‌دهد یکی از مشکلاتی که همواره موجب نگرانی قشر پرستار شده است ساعت‌های طولانی و کار در شیفت‌های شب است. به همین منظور بیشتر از یک سال می‌گذرد که دولت سعی کرده به پرستاران بابت کار در این موارد کارانه بپزدازد یا درصدی برای بهره‌وری آنها در نظر بگیرد. البته برخی از قوانین نیز برای بالا بردن سطح رفاه پرستاران تصویب شد که یکی از آنها این بود که پرستاران هم جزو مشاغل سخت به شمار می‌آیند و برای بازنشستگی آنها همان سال‌های موردنظر در مشاغل سخت لحاظ شده است.

وی توضیح می‌دهد یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت در سال‌های اخیر انجام داده تلاش برای جذب نیروی پرستار است اما متاسفانه سازمان امور استخدامی این اجازه را به وزارت بهداشت نمی‌دهد و در حالی که سعی می‌شود تخت‌های بیمارستانی رو به افزایش برود و تجهیزات بیمارستان مدرن‌تر و مطلوب‌تر باشد اما برای افزایش کادر درمانی برای کم کردن فشار به پرستاران اقدامی نشده است.

کارهای پزشکان هم گردن پرستاران میفتد

پرستار 35 ساله و متاهل در رابطه با شغل پرستاری و مشکلاتی که در این شغل برای پرستاران قابل ذکر است، می‌گوید. یکی از موضوعاتی که برای پرستاران به‌‎عنوان دغدغه مطرح است کنار آمدن با بیمارانی است که به دلیل بیماری‌های خاص پرخاشگری می‌کنند یا ناخواسته موجب فشار روحی و روانی به پرستاران می‌شوند. حال برخی از این بیماران گاهی آنقدر وخیم است و رفتارهای برخی از آنها آنقدر آزار‌دهنده که موجب افسردگی پرستار موردنظر می‌شود. بسیاری از پرستاران به لحاظ روانی دچار افسردگی‌اند یا اکثر اوقات درگیر مشکلات جسمی سروکله زدن با بیمارند.

یک پرستار دیگر در این زمینه با توجه به فاصله زمین تا آسمان پرستاران با پزشکان می‌گوید پرستاران انتظار ندارند حقوق و دستمزدی مانند پزشک دریافت کنند. به هر حال کسی که پزشک می‌شود مدرک پزشکی دارد و برای گرفتن این مدرک تلاش کرده و زحمت کشیده است اما آنچه مهم است این است که فاصله‌های حقوق و دستمزد پرستاران با پزشکان خیلی زیاد است و این فاصله هم در حالیست که بسیاری از مواقع کارهای یک پزشک گردن پرستار میفتد. برای مثال بسیاری از مواقع پرستاران کاری را انجام می‌دهند که پزشک بیمار باید انجام می‌داد اما به دلیل اینکه پزشک مدام از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر می‌رود این کار درنهایت به گردن پرستاران میفتد.

شب کاری برای پرستاران متاهل دردسرآفرین است

وی با اشاره به ساعت‌های طولانی کار و انجام وظایف طاقت‌فرسا می‌گوید. پرستاری عروسی، مرگ، شادی و... نمی‌شناسد. فرد پرستار در روزهای مشخصی باید در بیمارستان باشد و حتی برای گرفتن چند روز مرخصی برای عروسی‌اش مشکل دارد. موضوع مهم دیگری که همه به نوعی از آن مطلع‌اند شب کاری است. این موضوع هم برای زنان پرستار و هم مرد پرستاری که متاهل است دردسرآفرین است.

اکثر پرستاران مشکلات گوارشی دارند

وی ادامه می‌دهد موضوع مهم دیگر این است که اکثر پرستاران به دلیل سر پا ایستادن‌های طولانی و تاخیر در خوردن به موقع غذا و سختی‌های کار مشکل گوارشی دارند. به جرات می‌گویم کمتر پیدا می‌شود پرستاری که سالم باشد. همه یا مشکلاتی چون افسردگی دارند یا اینکه از مشکلات مفاصل و گوارش رنج می‌برند. پرستاران حتی حق خندیدن یا حرف زدن را ندارند. حتی تلفنی حرف زدن نیز برای آنها مشکل ایجاد خواهد کرد. در حالی که ساعت‌های کار طولانی بدون استراحت و وقفه پرستاران را از نظر روانی دچار آسیب می‌سازد.

پرداخت کارانه پرستاری به تاخیر می‌افتد

وی می‌گوید البه پرستاری جزو مشاغل سخت است و با 25 سال می‌توان بازنشست شد. اما کسانی که با 20 سال سابقه بازنشست می‌شوند حقوق 20 روز دریافت می‌کنند نه حقوق 30 روز. البته امتیازات و کارانه‌ای به منظور همین مشکلات اضافه به حقوق پرستاران پرداخت می‌شود که اکثرا با تاخیر است و مدت‌ها طول می‌کشد تا به آنها پرداخت شود.

کمبود نیروی پرستار کار پرستاران را سنگین‌تر می‌کند

یکی دیگر از مشکلات پرستاران در بیمارستان‌های دولتی کمبود نیروی پرستار است. پرستاران در بیمارستان‌های دولتی به دلیل کمبود نیرو گاهی کار چند نفر را انجام می‌دهند. به عبارتی به دلیل کمبود نیروی پرستار کار پرستاران سنگین‌تر می‌شود در حالی که اگر تجهیزات و نیروی انسانی لازم در اختیار بیمارستان‌های دولتی وجود داشت این مشکلات برطرف می‌شد یا حداقل وظایف چند پرستار به دوش یک پرستار انبار نمی‌شد. البته این مشکل در بیمارستان‌های خصوصی کمتر دیده می‌شود و بیشتر مرتبط با بیمارستان‌های دولتی است.

 

  



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 316
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران