پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266782 تاریخ : 1395/11/26-15:04:21
,10028,
در بحث اعتیاد کارگری نباید تک نسخه ای عمل کرد

در بحث اعتیاد کارگری نباید تک نسخه ای عمل کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، در بحث اعتیاد کارگری نباید تک نسخه ای عمل کرد و باید تمام عوامل موثر را در آن مدنظر قرار دهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، ابراهیم صادقی فر در پنجاه و پنجمین جلسه نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سالن کنفرانس وزارت کار برگزار شد، افزود: از آنجا که در محیط های کارگری فضا و رفتار فرد متفاوت است، باید عوامل جغرافیایی، فردی، مدیریتی موثر بر اعتیاد کارگران نیز مدنظر قرارگیرد. برای نمونه در محیط هایی با آب و هوای خشک و کارهای سخت گرایش به سمت اعتیاد بیشتر است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بحث اعتیاد کارگری آموزش باید در ردیف های آخر باشد، چرا که افراد با مقوله اعتیاد و زیان های آن آشنایی دارند و باید بیشتر بر نظام مکانیکی که در بین کارگران حاکم است، توجه شود. دیگر در بین کارگران صمیمیت و روابط انسانی تا حدی از بین رفته و رفتار آنها به صورت مکانیکی و ماشینی تبدیل شده است. 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: بحث اعتیاد در جامعه کارگری نگاهی جزئی از کل است و از این جهت تفاوت دارد. محیط کارگری محیطی بسته و قابل آزمایش و بررسی است و در این محیط عوامل تشدید کننده نیز وجود دارد. 
 در این نشست طرح ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید (کاج) معرفی شد. موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران و گروه تحقیقات مولفه های اجتماعی سلامت مجری این طرح هستند.
طرح کاج به منظور کاهش شیوع اعتیاد در بین کارگران سراسر کشور اجرا می شود. براساس آمار سال 1393 تست اعتیاد 21 درصد کارگران مثبت بود. طرح کاج در سال 1394 به صورت پایلوت در شهر آبیک استان قزوین و سپس سال جاری در سراسر کشور اجرا شد. 
این طرح در سه بسته آموزش و ترویج سبک زندگی، استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی با الگوی همیار کارکنان در خانه بهداشت و کارفرمای سلامت محور ارائه می شود. 
در بسته اول آموزش های لازم درباره سبک زندگی به کارگران داده می شود؛ در بسته دوم تسهیلات لازم برای مراقبت روانی و اجتماعی به کارگران ارائه می شود تا به تبع آن سلامت جسمی داشته باشند و از آسیب ها به دور باشند و مرحله آخر کارفرمایان باید حمایت های اجتماعی، مالی و برنامه منظم را در طرح انجام دهند. 
بعد از آموزش کارگران ارزیابی می شوند که در کدام قسمت ها باید بیشتر خودمراقبتی انجام شود و یا حتی مشاوره دریافت کنند. این ارزیابی توسط بهبان (افرادی که با رشته های علمی و دانشگاهی فارغ التحصیل شدند و صلاحیت های تعیین شده توسط وزارت کار را کسب کرده باشند و توسط کارفرما معرفی می شوند) در خانه های بهداشت کارگری انجام می شود. 
طرح کاج برای محیط های کاری 50 تا 500 نفر اجرا می شود و پیشنهاد شد این طرح برای محل های کاری زیر 10 نفر که در مجموع 80 درصد جامعه کارگری را شامل می شود، نیز اجرا شود.


طرح پیمان 
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست درباره طرح پیمان (پیشگیری موثر از اعتیاد برای نشاط جوانان)، آن را طرح خوبی دانست که در آن باید به موضوع افزایش مهارت های زندگی، نشاط اجتماعی و آموزش توجه بیشتری شود.
« کبری محمدی» نماینده سازمان جوانان هلال احمر که در این نشست حضور داشت، درباره طرح پیمان گفت: در این طرح مقرر شده است به 50 هزار نفر از نوجوانان و جوانان آموزش مجازی پیشگیری از استفاده از مواد مخدار داده شود. 
وی افزود: در فاز اول یک هزار نفر به عنوان سرگروه انتخاب می شوند که این افراد حتما باید دو تا سه سال در سازمان هلال احمر عضو بوده و هرگز دخانیات استفاده نکرده باشند. 49 نفر از این افراد در هشت منطقه سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، بوشهر، خراسان رضوی، کرمان، تهران و آذربایجان شرقی و اصفهان در کارگاه های آموزشی شرکت می کنند. 
مشاور رئیس سازمان جوانان در آموزش و پژوهش بیان کرد: در روز اول این کارگاه های دو روزه نشستی با موضوعیت اعتیاد و انواع اعتیاد برگزار می شود و روز دوم مهارت هایی با محوریت «نه گفتن» آموزش داده می شود. 
محمدی با اشاره به اجرای پایلوت طرح پیمان در استان سیستان و بلوچستان افزود: سرفصل آموزش ها در این طرح آشنایی با انواع مواد، کلیات اعتیاد، عوامل موثر بر اعتیاد، علائم و نشانه های اعتیاد، باور غلط جوانان در مصرف مواد، مهارت حل مساله بود و به طور کلی 78 درصد از برگزاری طرح رضایت داشتند. 
 شبکه های اجتماعی فضای آموزشی مبارزه با مواد مخدر 
عارف وهاب زاده مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در این جلسه پیشنهاد کرد: با توجه به عضویت دو میلیون نفری از جوانان و نوجوان در کانون های دانش آموزی و دانشجویی، از شبکه های اجتماعی برای ارائه آموزش استفاده شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 221
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران