پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280398 تاریخ : 1396/03/18-19:13:11
,23,
دانشگاه‌های پردانشمند؛ سرزمین پرکارآفرین و راهبری اقتصاد مقاومتی

دانشگاه‌های پردانشمند؛ سرزمین پرکارآفرین و راهبری اقتصاد مقاومتی

ایران اسلامی به دانشگاه های پردانشمند نیاز دارد تا با راهبری اقتصاد مقاومتی به سرزمین پرکارآفرین برسیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، تولید علم و دانش، منابع انسانی توسعه  یافته و فرهیخته و دانش بنیان و اندیشه محور کردن فعالیت‌های تولید ثروت؛ مثلث طلایی و تجدید پذیر یا تمام نشدنی برای استقرار اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند.

دانشگاه‌ها نیز محور همگرایی هر سه ضلع این هندسه اقتصاد اینده ایران اسلامی هستند.
اقتصاد مقاومتی، هویت دانش بنیان و کارافرینی متعالی دارد و از گفتمان سازی و مطالبه ملی بهره می‌برد و بستری دانشگاهی دارد.
اقتصاد مقاومتی و تلاش برای افزایش پایداری و استحکام محیط‌های تولید ثروت در
عرصه‌های درونی و مدیریت شرایط پیرامونی ناشی از فرصت‌ها و تهدید‌ها، الگویی است که می‌تواند با تکیه بر تقویت جهان تراز تولید داخلی و ملی؛ بسترهای لازم را بر رشد وتوسعه مستمر فراهم آورد.
ابتدا باید هویت دانش بنیانی شکل بگیرد، سپس در گفتمان‌های اجتماعی و کسب و کار تزریق شود و با ورود به سیاست‌های کلان ملی و برنامه‌های یک تا 20 ساله و حتی 50 ساله به ویژگی برجسته و نشان و برند جهانی اقتصاد ملی و ایرانی تبدیل شود.
مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین نقش را در این روند، دانشگاه‌های کشور دارند و دانشجویان باید خود را سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی بدانند تا بتوانند رسالت تاریخی خود را در برابر این آب و خاک به سرانجام برسانند.
برای اینکه یک موضوع به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود نیازمند ابزارهایی است که در جهت تبیین آن گفتمان و ایجاد فضای اقناعی منطقی وارد عمل شود و طیف‌های مختلف مردم و نخبگان را مورد توجه قرار می‌دهد و عمل آشناسازی آن‌ها با موضوع مورد نظر را بر عهده گیرد.
اما ابتدا باید مواد خام این نوع اقتصاد یعنی تولید دانش در دانشگاه انجام گیرد و این مراکز وارد عرصه‌های مطالعات و پژوهش‌های دقیق، عمیق و راهبردی در حوزه اقتصاد مقاومتی شوند.
حضور فعال و بانشاط نخبگان حوزه و دانشگاه برای تبیین صحیح اقتصاد مقاومتی مهم است و نیروهای جوان و نخبه در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی و تبیین ابعاد مختلف آن در عرصه‌های دانشگاهی تلاش کنند.
اگر دانشگاه‌های یک کشور اصلاح شود و در مسیر اهداف و ارمان‌های نظام قرار گیرد.‌
می‌تواند به گفتمان سازی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در فضای عمومی جامعه کمک کند.
اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شامل تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سندچشم‌انداز بیست‌ساله، ساماندهی تلاش‌ها
با رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گراست.
توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی.
پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات نیز مهم است.
پیروزی انقلاب اسلامی باعث شده است ایران در توسعه علمی؛ خوداتکا باشد و امروزه در مرز پیشرفت‌های علمی است و تن‌ها استفاده کننده از سفره علمی جهان نیست بلکه به تولیدکننده علمی تبدیل شده است و نرخ رشد علی حتی بیشتر از میانگین جهانی است.
خوشبختانه پیروزی انقلاب اسلامی؛ فاصله و گسست میان تحولات علمی ایران زمین با گذشته تمدن ساز و درخشان را از بین برد.
در نظام جمهوری اسلامی نیزهمه مسئولیت دارند اعم از آحاد دانشجویان این مسیر را هموار‌تر کنند تا تراز برتر جهانی.
امروزه در ایران معاونت علمی و فناوری شکل گرفته است و آینده شناسی پیشرفت‌های علمی ایران نشان می‌دهد که پیشرفت علمی کشور مبتنی بر دانش بومی و هویت ایرانی و اسلامی خواهد بود و باید به تدوین الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی توام با عدالت منجر شود. ادامه این مسیر به حوزه اقتصاد مقاومتی با هویت دانش بنیان منتهی می‌شود.
مهم‌ترین رسالت نهادهای علمی نیز این است که دانشگاههای "پردانشمند" را ایجاد و تقویت کنند در ان صورت می‌توان همه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.
همچنین همگرایی حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌های اسلامی و بومی سازی علوم انسانی در کشور باید نهادینه شود.
افتخار علمی ایران زمانی است که اندیشه‌های ایرانی و اسلامی با هم جمع شود و اهداف والای انسانی را در اولویت قرار دهد.
توسعه «علم و فناوری و نخبه پروری» از اولویت‌های اساسی برنامه‌ریزی توسعه مطلوب است و تشکیل چرخه کامل و بهم پیوسته انواع دانش‌های مورد نیاز کشور هم زمینه ساز تحرک و پیشرفت پایان ناپذیر در همه رشته‌های علمی خواهد شد.
افتخار ایرانیان در پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های هسته ای، سلول‌های بنیادی، نانو، فناوری زیست محیطی و دیگر عرصه‌ها باید تکمیل شود و برای تکمیل و تعمیم این پیشرفت‌ها به همه رشته ها، باید یک چرخه و منظومه علمی به هم پیوسته ایجاد شود.
این رویکرد یک تکلیف اسلامی و ایرانی است و خدمتی مقدس به همه جامعه بشریت محسوب می‌شود.
نقشه جامع علمی هم ترسیم کننده بخش مهمی از نیازهای علمی کشور است.
البته جهت پیشرفت علمی هم در ایران متفاوت از همتاهای غربی یا شرقی است.
هدف نظام اسلامی از پیشرفت علمی؛ مغایر با اهداف غربی‌ها و توام با اخلاق و ایمان و حقوق مردم است و جهت انسانی دارد.
به همین خاطر پیشرفت علمی و دانش محور ایران اسلامی، عالی‌ترین و برترین دستاورد انقلاب شکوهمند اسلامی محسوب می‌شود که پیشرفت همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی و فرهنگی از نتایج آن است و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از دستاوردهای ان خواهد بود.
جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری؛ و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی؛ تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان‌های متقی و شایسته، کارآفرین، خودباور، خلاق، نوآور و توانا در نقش عامل اصلی توسعه علم، فناوری و نوآوری در کشور متناسب با ارزش‌های اسلامی و نیازهای جامعه از وظایف و تکالیف مراکز دانشگاهی و همه دانشجویان است.
باید به جایی برسیم که اندشمندان دنیا روزانه منتظر یک حرف جدید از ایران باشند و
ایران را به عنوان یک الگوی متعالی از اندیشه‌های متعالی و برنامه ریزی‌های انسانی و عمل انقلابی تبدیل کنیم.
ایران دارای یک توانمندی و ظرفیت تئوری و فرهنگی است که می‌تواند جهان را بگیرد.
امیدواریم به زودی ایران به مرجع نظری و اندیشه و برنامه ریزی و مدیریت جهانی تبدیل شود و این موضوع یکی از رسالت‌ها و ظایف ملی و قانونی و شرعی و ایرانی همه دانشجویان و استادان دانشگاهی و همه فعالان عرصه‌های اموزش عالی است تا بتوانند به تحقق آرمان شهدای دانشجو به ویژه هویت استکبارستیزی؛ جامه عمل بپوشانند و راه هر گوه نفوذ دشمنان را سد کنند و مکر دشمنان و مستکبران را با یاری خدا به خودشان برگردانند. یکی از موثرترین ابزارهای برای این کار همان استقرار اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است.
اقتصاد دانش بینیان هم زمانی تحقق می‌یابد که ضریب نفوذ دانش و علوم در تولید ثروت به بالای 70 درصد برسد.
دانشگاههای ما باید متناسب با شان این نظام، ملت و سرزمین به پیشرفت خود ادامه دهند و این مزیت و ظرفیت را هم دارند.

 


یادداشت: اسماعیل محمدی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران