پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315406 تاریخ : 1396/11/25-09:11:21
,2,
خط اعتباری بدون سقف ازاگزیم بانک روسیه

رییس اداره تأمین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات تشریح کرد:

خط اعتباری بدون سقف ازاگزیم بانک روسیه

رییس اداره تأمین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات تشریح کرد: از اتفاقات شاخص در حوزه تامین مالی در سال جاری قرارداد خط اعتباری بدون سقف از اگزیم بانک روسیه بود که به امضا رسیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای کامران رضوانی در گفتگو با اگزیم نیوز به تشریح یکی از مهمترین قراردادهای تامین مالی خارجی بانک توسعه صادرات پرداخت و گفت: شرایط و مفاد قرارداد تامین مالی ذکر شده طی مذاکرات فشرده هیات بانکی جمهوری اسلامی ایران با مقامات بانکی و حقوقی اگزیم بانک روسیه مورد توافق قرار گرفت و قرارداد تامین مالی بین این بانک به همراه بانکهای ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان با مدیر عامل اگزیم بانک روسیه در حضور سفیر کشورمان در روسیه و مقامات بلند پایه بانکی و بیمه ای روسیه در تاریخ چهارم دی ماه امسال به امضاء رسید.

رضوانی افزود: بر اساس مشخصات این قرارداد اعتباری، تامین مالی طرح ها و پروژه ها تولیدی و عمرانی داخل کشور با دوره ساخت 3 تا 5 سال و دوره بازپرداخت 10سال در کشور (منشاء ساخت کشور روسیه در دامنه 30 تا 50 درصد) بدون محدودیت سقف تامین مالی امکان پذیر می باشد. وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان بایستی نسبت به صدور ضمانت نامه دولتی برای نافذ شدن قرارداد به نفع بانک روسی اقدام نماید. خاطر نشان می شود در خصوص درخواستهای بخش دولتی و خصوصی بایستی اولویت آن توسط وزارتخانه ذیربط تایید شود.

وی از ویژگیهای بارز این قرارداد، تعیین آستانه اعتباری برای بانکهای ایرانی جهت استفاده از منابع اگزیم بانک روسیه بدون صدور ضمانت دولتی بصورت موردی است؛ در حال حاضر در خصوص تمامی قراردادهای فاینانس مشابه منعقده با سایر بانکهای خارجی شرط صدور ضمانت نامه دولتی الزامی است به این صورت که پس از بررسی و اعتبار سنجی اگزیم بانک روسیه بر اساس صورت های مالی بانکهای ایرانی و تعیین آستانه اعتباری در این خصوص این امکان وجود دارد که تامین مالی بدون ضمانت نامه دولتی نیز انجام گیرد.

رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات ایران تشریح کرد: بر این اساس، این قرارداد عمومی بانکهای ایرانی نسبت به انعقاد قراردادهای فرعی Individual Agreement جداگانه با اگزیم بانک روسیه اقدام می نمایند که در قرارداد فرعی نرخ سود ( نرخ شناور EURIBOR بعلاوه حاشیه سود توافق شده و یا نرخ ثابت CIRR)، هزینه مدیریت ( 5/0 درصد در مورد هر مبلغ تسهیلات در قرارداد فرعی)، هزینه تعهد 5/0 درصد سالیانه به ازای مبلغ استفاده نشده از هر قرارداد فرعی)، دوره ساخت و بازپرداخت طرح و یا پروژه، حق بیمه (توسط شرکت بیمه اکسیار روسیه به صورت موردی تعیین میگردد) و سایر مشخصات کلیدی جهت تامین مالی توافق و درج میگردد. یکی دیگر از نکات قابل اشاره نرخ سود کمتر این قرارداد در مقایسه با قراردادهای مشابه با سایر بانکهای خارجی می باشد.

رضوانی خاطرنشان کرد: همگام با نهایی سازی قرارداد فاینانس، مذاکره با رئیس بانک میربیزنس (شعبه بانک ملی ایران در مسکو) جهت انعقاد دریافت خط اعتباری ریفاینانس (تامین مالی کوتاه مدت) به سرانجام رسید و مقرر شد در اینده نزدیک به امضاء برسد. بدین ترتیب تامین مالی مدت دار مواد اولیه و کالاهای اساسی و ضروری فراهم میگردد.

کامران رضوانی در ادامه به آزادی سازی منابع مسدوی در فضای پسا برجاماشاره کرد و گفت:در تحرکات اقتصادی و بانکی پس از برجام شاهد آزاد سازی منابع مسدودی می باشیم که بسیار حائز اهمیت می باشد که از جمله دستاوردهای شایان توجه وتاثیرگذار ناشی از امضای برجام و رفع تحریم ها محسوب میگردد. بخشی از تسهیلات اعطایی در قالب اعتبار خریدار به کشورهای مختلف جهان به دلیل تحریم های گسترده و فراگیر بانکی مسدود شده بود در فضای پسا برجام با مذاکرات طولانی و مستمر با بانکهای خارجی موفق به آزادسازی مبالغ قابل توجه ای از کشورهای مختلف شدیم که معادل 330 میلیارد تومان می باشد.

وی برگشت منابع تحت این تسهیلات اعطایی به خریداران و کارفرمایان خارجی را قابل تامل خواند و گفت: کاهش معوقات بانک توسعه صادرات که به دلیل تحریم های بانکی به پرتفوی بانک تحمیل شده بود به لحاظ نرخ سود در مقایسه با نرخ های منفی حاکم بر سپرده گذاری در عرصه بین الملل قابل تامل است و ویژگیهای منحصر بفرد تسهیلات اعتبار خریدار را به عنوان تنها ابزار منحصربفرد سیستم بانکی کشور که در اختیار بانک توسعه صادرات ایرام می باشد بیش از هر زمانی نمایان سازد.

رضوانی تصریح کرد: منابع آزاد شده همچنین می تواند در سیکل اعطای تسهیلات در داخل و خارج از کشور به کار گرفته شود و به نوعی توان تسهیلاتی دهی بانک را در ابعاد تعاملات داخلی و خارجی ارتقاء دهد. این موضوع از نتایج ملموس و راهگشایی توافق مدبرانه برجام است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران