به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ مصرف کننده اگر قصد پذیرفتن کالایی را داشته باشد در ابتدا ریسک و نفع آن، تجربه قبلی خود از استفاده کالا و در برخی موارد هنجارهای اجتماعی و اگر در مناطق خاصی باشد تاثیر گزاری منطقه ای آن را در نظر می گیرد.
و آن چه در صحبت های رهبری مشهود بود این بود که مردم هر کالایی را نخرند و به مسئولین توصیه کردند کالاها را مطابق با میل و سلیقه مردم بسازند و به روز باشند.
همچنین باید توجه داشته باشیم خرید یک کالا فرآیندی کاملا اقناعی و اجتماعی است. پذیرش یک کالا به ذهنیت ما برمی گردد و نمیتوان با دستور یک مصرف کننده را اقناع به خرید کرد و شهروند باید به این باور برسد که خرید کالای ایرانی به نفع خود و کشور است.