پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282224 تاریخ : 1396/05/08-13:40:06
,10029,
حکم دادستانی برای 19 بنای ناایمن تهران

حکم دادستانی برای 19 بنای ناایمن تهران

19 مجتمع تجاری پرخطر در مناطق مرکزی شهر تهران اخطاریه دادستانی را برای ایمن‌سازی بنا دریافت کرده‌اند؛ بناهایی که در خیابان‌های پرتردد پایتخت واقع شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر شرایط ایمن را پیدا کنند وگرنه با حکم قضایی پلمب می‌شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از همشهری آنلاین، البته در این میان بناهای بسیار ناایمن دیگری هستند که طی 2هفته اخیر 2نامه اخطاریه از سوی معاونت دادستانی تهران و شهرداری‌های مناطق خود را دریافت کرده‌اند. بیشتر این بناها در خیابان جمهوری و انقلاب یا حوالی آنها و همچنین محدوده‌های اطراف بازار بزرگ واقع شده‌اند.

اخطاریه بناهای ناایمن براساس جلسات مشترک میان سازمان آتش‌نشانی، کمیته عمران شورای شهر تهران، نمایندگان دادستانی تهران و کارشناسان فنی شهرداری‌های مناطق صادر می‌شود. تشکیل این جلسات پس از حادثه ریزش پلاسکو برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن شهر کلید خورد و همچنان نیز در برخی مناطق تهران چنین جلساتی تشکیل می‌شود.

در این بین، تاکنون جزئیات مناسبی از وضعیت برخی بناهای ناایمن به‌دست آمد و از نیمه خرداد‌ماه امسال به بعد اخطاریه‌هایی برای ایمن‌سازی آنها از سوی دادستانی نیز صادر شده است. مجتمع‌های تجاری آلومینیوم، علاءالدین، بهارستان و خانقاه در منطقه 11 و مجتمع‌های اروپا، نوشین، شیرین، اخوان، حکیم هاشمی و اسلامی در منطقه‌12 ازجمله بناهای ناایمن هستند که اخطاریه دادستانی را دارند.

تعداد بناهای ناایمنی که در این دو منطقه روی هم اخطاریه دادستانی گرفته‌اند، 13پلاک می‌شود. به گفته اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در منطقه 6 نیز برای 6مجتمع بزرگ از سوی دادستانی مهلت برقراری ایمنی تعیین شده و مالکان و شورای ساختمان‌ها باید در مهلت مقرر نسبت به رفع موارد ناایمن در ساختمان اقدام کرده و تجهیزات مورد نیاز را نصب کنند.



موج دوم اخطاریه‌ها در راه است
درحالی‌که هنوز نام دیگر مجتمع‌هایی ناایمن مناطق 11و 12 به‌طور دقیق اعلام نشده، از روی اسناد و مدارک پیشین برخی مجتمع‌ها و ظواهر فعلی آنها می‌توان حدس زد که چه بناهایی در فهرست اخطاریه‌های دادستانی تهران قرار گرفته‌اند. به‌طور نمونه، یکی از کسبه قدیمی پاساژ آزاد واقع در سه‌راه جمهوری به همشهری گفت که مالک ساختمان آنها نیز از معاون دادستانی تهران و شهرداری منطقه 11 اخطاریه ایمن‌سازی را دریافت کرده است. به گفته وی، شهرداری به‌صورت شفاهی به کسبه مجتمع و مالک اعلام کرده که موج دوم ارسال اخطاریه‌ها برای بناهای ناایمن خیابان جمهوری در راه است.

از سوی دیگر، اقبال شاکری هم گفت که منطقه‌15 تهران جزو مناطقی است که در اولویت صدور اخطاریه‌ها قرار دارد. به گفته وی، پایتخت 4900بنای ناایمن با اولویت درجه یک دارد که بیشتر آنها در مناطق 6، 11، 12و 15جای گرفته‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که مالکان و کسبه آنها به جای آنکه مهلت ایمن‌سازی دریافت کنند، خودشان پیشقدم شده و عملیات ضروری را آغاز کنند.

ناگفته نماند که عمران قاسمی، رئیس شورای ساختمان آلومینیوم چندی پیش اعلام کرد که هرچند آنها اقدامات ایمن‌سازی را بعد از فاجعه پلاسکو آغاز کرده‌اند اما بعید می‌داند تا پایان تابستان که مهلت دادستانی به پایان می‌رسد، بتوانند تمام کارهای لازم را به انجام برسانند. درحالی‌که از مدت‌ها پیش تعویض آسانسورها، بهسازی سیستم برق‌رسانی، نصب کپسول‌های آتش‌نشانی، استانداردسازی معماری ساختمان و استحکام بنا و تجهیز ساختمان به اعلام و اطفای حریق در آلومینیوم آغاز‌شده‌است.


غول علاءالدین همچنان خطرساز است
اسفندماه سال گذشته پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان طبقه هفتم غیرمجاز پاساژ علاءالدین به‌طور کامل تخریب شد. این اقدام با پیگیری‌های مستمر مدیریت شهری و مطالبه شهروندان و رسانه‌ها صورت گرفت و سرانجام بنای اضافی علاءالدین با حکم قضایی تخریب شد تا روزنه‌های امید برای اجرای حکم تخریب یا اصلاح بنا در دیگر ساختمان‌های عمومی شهر شکل بگیرد. اما این تخریب به‌معنای آن نبود که علاءالدین پرتردد، از فهرست بناهای ناایمن شهر خارج شود.

آنطور که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده علاءالدین نواقص بسیاری دارد که باید رفع شود. با وجود این، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفته که به‌رغم اعلام دادستانی و ارائه مهلت همچنان علاءالدین به این امر مبادرت نورزیده و از آن استنکاف کرده است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که با توجه به مهلت داده شده به علاءالدین، پس از پایان زمان مقرر، مقامات قضایی چه تصمیمی در رابطه با آن می‌گیرند. گفتنی است که در خیابان جمهوری پاساژهای صفوی، حافظ و کویتی‌ها نیز ناایمن معرفی شده‌اند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران