پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375437 تاریخ : 1397/06/10-11:40:14
,6,
حواشی صنعت و بازار خودرو دامنگیر وزیر صنعت شد

استارت‎خوردن یک استیضاح خودرویی در بهارستان

حواشی صنعت و بازار خودرو دامنگیر وزیر صنعت شد

جلسات فوق‎العاده کمیسیون صنایع مجلس با شریعتمداری درباره دلایل افسارگسیختگی قیمت خودرو ادامه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وزرای کار و اقتصاد دولت دوازدهم به فاصله کوتاهی از هم توسط نمایندگان مجلس استیضاح و برکنار شدند و حال نوبت به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است تا به عنوان سومین وزیر اقتصادی کابینه حسن روحانی کمی بعد از یک سالگی دولت وارد دالان استیضاح شود.

در همین زمینه، بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و سخنگوی هیات‎رئیسه مجلس درخصوص جمع‌آوری امضای تعدادی از نمایندگان به‌منظور استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: «طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای 50نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات‎رئیسه مجلس شد.»

همچنین سیدامیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیات‎رئیسه مجلس به تشریح روند استیضاح شریعتمداری که درخواست آن به تازگی به هیات‎رئیسه وصول شده است، پرداخت و گفت: «دبیر مربوطه در هیات‎رئیسه که آقای یوسف‎نژاد است، محورهای استیضاح وزیر را بررسی می‌کند تا این محورها واضح، روشن و مرتبط با وظایف مربوطه وزیر باشد. همچنین امضاها نیز باید مستند و واضح باشد.»

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: پس از بررسی از سوی دبیر هیات‎رئیسه، سوال به کمیسیون مربوطه (در این مورد به کمیسیون صنایع و معادن مجلس) ارجاع می‎شود تا کمیسیون با حضور طرفین استیضاح‎کننده و استیضاح‎شونده تشکیل جلسه دهد.

وی افزود: اگر نمایندگان استیضاح‎کنندگان از پاسخ‎های وزیر قانع شوند، امضاهای خود را پس می‎گیرند و اگر قانع نشوند موضوع استیضاح برای طرح در صحن علنی آماده می‎شود.

جلسه فوق‎العاده با شریعتمداری با محوریت خودرو 
این در حالی است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و وزیر و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه خبر داد و افزود: محور این نشست افسارگسیختگی قیمت خودرو و ریشه‌های پدیدآمدن آن است.

سیدمهدی مقدسی گفت: در پی افسارگسیختگی قیمت خودرو طی چند هفته گذشته امشب با وزیر و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل این وزارتخانه نشست مشترک داریم.

نماینده مردم اراک در مجلس خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد خودروسازان از فرصت تحریم برای رفع مشکلاتشان و دیکته کردن خواسته‌های خود نهایت استفاده را می‌کنند و این مردم هستند که تاوان هزینه تمام‎شده و سربار تولید و ضعف مدیریت آن‎ها را می‌دهند. البته نظرات منطقی خودروسازان در خصوص نوسانات نرخ ارز قابل‌قبول است، اما موارد غیرمعقول به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و باید اصلاح شود.

محورهای 14گانه استیضاح وزیر صنعت

در متن نامه استیضاح شریعتمداری، از 14 محور استیضاح، دو محور «وجود فساد و رانت در واردات خودرو» و «ثبت سفارش برای دریافت ارز و عدم نظارت بر صنایع خودروسازی کشور که سبب گران فروشی،‌ احتکار خودرو و به‌هم‌ریختگی بازار شده است»، مربوط‌به صنعت خودرو و حواشی آن است که طی ماه‎های اخیر دردسرهای فراوانی را برای وزیر صنعت به بار آورده است. حال باید دید عمر وزارت شریعتمداری مانند کرباسیان خیلی کوتاه خواهد بود یا این‎که وی همچنان بر مسند وزارت باقی خواهد ماند. همچنین از دیگر بندهای استیضاح وزیر صنعت می‎توان به نبود شفافیت و وجود ضعف در نظارت بر فعالیت‎های ایمیدرو، انجام نشدن کامل وظایف قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‎ویژه طرح شناسه رهگیری، ضعف مدیریت بر تکمیل، بهره‎وری و اعمال قانون در شهرک‎ها و نواحی صنعتی که منجر به معطل‎ماندن سرمایه‎های ملی شده است و اجرا نشدن کامل برنامه‎ها و محورهای اصلی اعلامی به مجلس شورای اسلامی در زمان رای اعتماد شامل: بهبود محیط سرمایه‎گذاری و فضای کسب‎وکار، توسعه سرمایه‎گذاری داخلی و خارجی، رفع موانع،‌ تثبیت و ارتقای رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی، ارتقای سهم و نقش فعالیت‎های معدنی در تولید ناخالص داخلی، به‎سازی و ساماندهی نظام بازرگانی داخلی، بهبود و توسعه روابط تجاری بین‎المللی، ارتقای بهره‎وری عوامل تولید، توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه، پشتیبانی و مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‎های تولید، مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبازره با قاچاق، ارتقای توانمندی منابع انسانی شاغل و موردنیاز و بازنگری معماری سازمانی اشاره کرد. طبق آیین‎نامه داخلی مجلس استیضاح باید حداقل با 10امضا به هیات‎رئیسه تقدیم شود و هیات‎رئیسه موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد. اگر بعد از بررسی در کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از 10نماینده نرسید، موضوع در مجلس اعلام وصول شده و وزیر باید ظرف 10روز برای پاسخ در مجلس حاضر شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 408
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران