پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279617 تاریخ : 1396/02/23-09:21:50
,5,
حمایت وزارت نفت از ساخت داخل

هفته گذشته بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت ایران برگزار شد

حمایت وزارت نفت از ساخت داخل

مسئولان وزارت نفت نیز در این نمایشگاه تلاش کردند حمایت از ساخت داخل را بیش از گذشته یادآور شوند و شرکت های ایرانی را تشویق می کردند از طریق شراکت با خارجی ها، فناوری های جدید نفتی را به کشور وارد کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در دوره های پیشین نمایشگاه، آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کرد، حضور گسترده چینی ها بود؛ به طوری که فضای غالب نمایشگاه را در اختیار داشتند اما در نمایشگاه امسال، حضور گسترده اروپایی ها، مشارکت شرکت های چینی را تحت الشعاع قرار داده بود

نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از لحاظ وسعت و تعداد شرکتکنندگان، جایگاه نخستین در خاورمیانه و پنجمین در دنیا را دارد. با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی نفت تهران، مهم ترین رویداد سالانه در صنعت نفت ایران به شمار می رود، شرکت های داخلی و خارجی فعال در صنعت نفت به آن توجهی ویژه دارند.
در این نمایشگاه، یک هزار و 16 غرفه داخلی به نمایندگی از 2 هزار و 500 شرکت و 811 غرفه خارجی به نمایندگی از یک هزار و 500 شرکت از 37 کشور دنیا حضور داشتند.

نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، تجلی توانمندی های سازندگان و متخصصان صنعت نفت ایران بود؛ به طوری که حتی برخی نمایندگان شرکت های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه، توان شرکت های ایرانی را در ساخت تجهیزات غیرقابل باور می دانستند.
مسئولان وزارت نفت نیز در این نمایشگاه تلاش کردند حمایت از ساخت داخل را بیش از گذشته یادآور شوند و شرکت های ایرانی را تشویق می کردند از طریق شراکت با خارجی ها، فناوری های جدید نفتی را به کشور وارد کنند.
بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مراسم گشایش نمایشگاه به برنامه ساخت 10 قلم کالای اصلی مورد نیاز بخش نفت در داخل اشاره کرد و گفت: در این زمینه، قراردادهای متعدد با سازندگان داخلی و در مواردی به صورت اشتراک سازندگان داخلی و خارجی امضا شده است و امیدوارم به‌زودی یکی از قراردادها در زمینه ساخت داخل برای لوله های مقاوم در برابر خوردگی امضا شود تا ایران در تولید این نوع کالا بی نیاز از واردات شود و همچنین به بازارهای صادراتی ورود کند.
زنگنه همچنین گفت: صنعت نفت ایران برای یک جهش به پیش، آماده است؛ چنانچه امروز مشاهده می شود، سازندگان و پیمانکاران داخلی مرتبط با صنعت نفت توانایی بالایی دارند.
وزیر نفت تاکید کرد، ظرفیت‌های امروز صنعت نفت ایران در زمینه سازندگان و تولیدکنندگان داخلی با گذشته قابل مقایسه نیست و اضافه کرد: این ظرفیت‌ها نه فقط می تواند در توسعه صنعت نفت ایران بلکه در صورت ایجاد فضای مناسب روابط بین المللی، در منطقه نیز نقش سازنده و مناسبی ایفا کند.
وی الگوی جدید قراردادهای نفتی را عامل اصلی برای ایجاد موج قوی با هدف فعال کردن همه پیمانکاران و سازندگان داخلی عنوان کرد و گفت: عده ای گمان می کنند زمانی که می گوییم قراردادهای نفتی یعنی اتکای به خارج؛ در حالی که بیشترین تاکید ما در این قراردادها روی سازندگان داخلی است، از جمله اینکه شرکت های ایرانی می توانند به صورت مستقیم در بخش‌هایی که توانمندند با صنعت نفت قرارداد امضا کنند و هم اینکه الزاما در همه موارد باید یک شرکت اکتشاف و استخراج ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی اگر بیایند، حضور داشته باشند؛ ضمن این که سهم عمده کارها از سوی سهم ایرانی اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: ما می توانیم در 2 سال حدود 80 میلیارد دلار قرارداد امضا کنیم و این یعنی ارجاع دستکم 50 میلیارد دلار کار به ظرفیت‌های ایرانی؛ اشتغالزایی که این مجموعه ایجاد می کند، بسیار اثرگذار است.

اروپایی ها از نمایشگاه صنعت نفت، استقبال قابل توجهی کردند و شرکت های آلمانی و ایتالیایی بیشترین میزان حضور را به خود اختصاص دادند.
آلمان با بیش از 80 شرکت و ایتالیا با بیش از 70 شرکت بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند و به صورت پاویون در نمایشگاه امسال حضور داشتند.
دررده های بعدی، شرکت های اسپانیایی، فرانسوی و هلندی بودند که با تعداد شرکت‌های بالا و به صورت پاویون در نمایشگاه بیست و دوم شرکت کردند.
ایتالیا پس از آلمان‌ بیشترین تعداد شرکت کننده را در نمایشگاه امسال داشت. به گفته مسئولان پاویون ایتالیا، تعداد متقاضیان ایتالیایی بیش از این بود اما به دلیل کمبود فضای نمایشگاه امکان حضور همه شرکت‌های متقاضی نبود که اگر ممکن بود تعداد آن‌ها از شرکت‌های آلمانی نیز بیشتر بود، 
نکته ویژه در پاویون ایتالیا حضور نمایندگان دولت این کشور برای نخستین بار بود که این موضوع نشاندهنده حمایت این دولت از شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در بازار نفت و گاز ایران است.
ایتالیایی‌ها که چندسالی است در نمایشگاه نفت حضور دارند، در نمایشگاه پارسال پس از امضای برجام، چندین قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردند که عملیاتی شدن آن‌ها در حال پیگیری است و با حل برخی موانع بانکی، سرعت بیشتری نیز به خود می‌گیرد.
به گفته مسئولان پاویون ایتالیا، شرکت‌های ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران اشتیاق زیادی دارند و به خوبی از توان و قدرت ایران در منطقه باخبرند.
بر اساس گزارش ها، امسال 35 شرکت فرانسوی در نمایشگاه نفت تهران حضور داشتند که از این تعداد 17 شرکت برای نخستین بار پس از لغو تحریم‌ها و امضای برجام به ایران آمدند.
به گفته مسئولان پاویون فرانسه شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه در همه بخش‌های صنعت نفت از جمله حفاری، مهندسی، ساخت کالا و تجهیزات، پالایش و پتروشیمی آمادگی فعالیت دارند.

از دیگر ویژگی های این دوره از نمایشگاه، واگذاری مطالعه توسعه شماری از میدان های نفتی به شرکت های داخلی بود.
بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) و شرکت اویک تفاهمنامه های مطالعاتی امضا کرد.
در جریان این نمایشگاه ، تفاهمنامه مطالعاتی میدان‌های سوسنگرد، چشمه خوش و پایدار غرب به امضای «غلامرضا منوچهری» معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و «منصور معظمی» رئیس هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) رسید. براساس این تفاهمنامه شرکت ایدرو باید کار مطالعات این سه میدان را انجام دهد.
سه شنبه نیز شرکت ملی نفت ایران و شرکت «اویک»، تفاهمنامه مطالعاتی توسعه میدان سپهر را امضا کردند.
همچنین شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه مطالعه توسعه 2 میدان نفتی آب تیمور و منصوری را با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) امضا کرد.
در حاشیه این نمایشگاه ، منوچهری همچنین تفاهمنامه مطالعاتی با پدرو اوگینو مدیرعامل شرکت نفت فیلیپین برای مطالعه دو میدان پازنان و فازسوم دارخوین امضا کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران