پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 311170 تاریخ : 1396/09/24-13:34:34
,5,
حفاری نخستین حلقه چاه امدادی در رگ‎ سفید به 2 هزار متر رسید

شرکت ملی حفاری ایران:

حفاری نخستین حلقه چاه امدادی در رگ‎ سفید به 2 هزار متر رسید

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، از حفاری نخستین حلقه چاه امدادی با استفاده از دستگاه حفاری 93 فتح به عمق 2 هزار متری خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی حفاری ایران،سپهر سپهری گفت: پیش بینی می شود که مته حفاری این چاه روی موقعیت C تا 10 روز آینده به نقطه مورد نظر برای ارتباط با چاه در حال فوران، برخورد کند.

چاه 147 رگ سفید – 2 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران 47 روز پیش به هنگام حفاری به وسیله دکل حفاری 95 فتح دچار فوران، آتش سوزی و از کنترل خارج شد.
سپهری با اشاره به تلاش‌ مداوم مهارگران برای کنترل فوران و آتش سوزی چاه 147گفت: همسو با عملیات حفاری این چاه، حفر یک حلقه چاه امدادی دیگر با کاربست دستگاه حفاری 94 فتح روی موقعیت A و به منظور بستن چاه از عمق (Bottom Kill) درحال اجراست که تاکنون حفاری آن به یک هزار و 760 متر رسیده است.
به گفته سپهری، براساس برنامه ریزی کارشناسان و متخصصان این شرکت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مهار فوران چاه 147 از ابتدا به دو طریق از سطح و عمق در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: همزمان با اجرای عملیات حفاری، تیم‌های مهندسی، عملیاتی، فنی، تخصصی و پشتیبانی در یک کار گروهی بستن چاه از سطح موسوم به (TOP KILL) را با کاربست تجهیزات ویژه برای ورود به دهانه چاه دنبال می‌کنند.
سپهری با اشاره به بکارگیری امکانات و تجهیزات برای هر یک از روش های TOP KILL و BOTTOM KILL به موازات یکدیگر، گفت: شرایط خاص مخزن نفتی رگ سفید، حجم و فشار بالای سیال خروجی (بیش از دو هزار پوند بر اینچ مربع) و حرارت بیش از یک هزار درجه سانتیگراد در کانون آتش، هیچگونه تشابهی با فوران‌های پیش از این نداشته و عملیات مهار از سطح را بسیار دشوار و با پیچیدگی‌های فنی روبه‌رو کرده است.
رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید – 2 در شرکت ملی حفاری، با اشاره به مراحل عملیات کشتن چاه از سطح در روزهای گذشته گفت: با فوران و آتش سوزی این چاه، بررسی دقیق موضوع، استفاده از تجارب فوران‌های گذشته، ابزار و تجهیزات و شیوه‌های به‌کار گرفته شده برای مهار چاه از سطح و عمق مورد توجه ویژه متخصصان قرار گرفت و در نحوه انجام کار اجرایی شد.
وی ادامه داد: خارج سازی بیش از300 تن ضایعات دستگاه حفاری 95 فتح از یکسو و آسیب جدی به تجهیزات سرچاهی از جمله مجموعه شیرهای فوران‌گیر در دهانه چاه، روند عملیات از سطح را با کندی روبرو کرده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری، با پاکسازی محوطه چاه از ضایعات دستگاه حفاری، به کارگیری تجهیزات ویژه (استینگر) برای ارتباط چاه از طریق دهانه آن، ازسوی متخصصان صنعت نفت مورد توجه قرار گرفت و از 10 نوع تجهیز هدایت شونده طراحی، ساخته و استفاده شد که تاکنون به نتیجه نرسیده است اما مهارگران صنعت نفت مصمم هستند که به موازات حفاری چاه های امدادی در وضع ایمن این کار بزرگ را با روش‌های پیش گفته به نتیجه برسانند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران