پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267466 تاریخ : 1395/12/10-12:51:02
,16,17,
حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در جهان 6 برابر شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در جهان 6 برابر شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در 10 سال گذشته صادرات خدمات فنی و مهندسی در جهان 6 برابر شده، گفت: با وجود نیروی انسانی متخصص متاسفانه از این ظرفیت بزرگ در ایران برای خلق ثروت استفاده نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، محمدرضا پورابراهیمی روز سه شنبه در همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در محل سالن اجلاس سران ، افزود: باید سفارتخانه های کشورمان در خارج نیز تلاش کنند با انجام فعالیت های اقتصادی بتوانیم زمینه های توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در بازارهای جهانی توسعه دهیم. 

وی یادآور شد: ایران از نظر علمی رتبه اول را در منطقه در اختیار دارد، اما تا کنون نتوانسته ایم از این رویکرد درآمدهای مناسبی برای خود کسب کنیم. 
پورابراهیمی با اشاره به مشکلات موجود در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: مشکلات نقل و انتقال وجوه سرمایه گذاری به خارج از کشور و نوسانات ارزی یکی از موانع مهم ما در این عرصه است و دولت نیز باید در تمام زمینه ها برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف حمایت های حقوقی را انجام دهد. 
در ادامه این همایش، «فرج الله رجبی» رئیس شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان کشور، گفت: با وجود این همه متخصص و مهندس در کشورمان، سهم ایران تنها نیم درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی جهان است. 
وی افزود: برای توسعه صادرات فنی و مهندسی در ایران نیازمند تشکیلات مناسب حاکمیتی هستیم تا همواره از این جریان صادراتی پشتیبانی کند. 
رجبی گفت: در حالی که حتی یک شرکت آسانسورسازی در یکی از کشورهای همسایه وجود ندارد، تنها در تهران 500 تا 600 شرکت آسانسورسازی داریم و این نشان می دهد ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد که باید از ظرفیت مهندسان ایرانی استفاده شود. 
رئیس شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان کشور اظهار امیدواری کرد، در فضای پسابرجام بتوانیم مشکلات صادرات خدمات فنی مهندسی را برطرف کنیم تا با استفاده از منابع انسانی موجود به جایگاه واقعی خود در منطقه دست یابیم.
«حسن قربان خانی» رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این همایش تاکید کرد: در 25 سال گذشته صادرات فنی و مهندسی ما هفت برابر شده است، اما نیروی انسانی متخصص بیش از 400 هزار نفری در سازمان های نظام مهندسی نشان می دهد ما باید از این ظرفیت عظیم متخصصان کشورمان به خوبی بهره گیریم.
وی گفت: در سال 1374 در کشورمان 15 هزار نفر عضو نظام مهندسی بودند، اما هم اکنون به بیش از 400 هزار نفر رسیده است و در تهران بیش از 120 هزار نفر مهندس عضو نظام مهندسی هستند. 
قربان خانی با بیان این که ایران سومین کشور تربیت کننده مهندس در جهان است، اظهار داشت: در بهترین حالت، سالیانه می توانیم صد میلیون مترمربع در کشور ساخت و ساز داشته باشیم و این نشان می دهد 50 درصد ظرفیت نظام مهندیسی کشور خالی می ماند. 
وی گفت: یک سوم صادرات در جهان به خدمات فنی و مهندسی اختصاص دارد و ما باید تلاش کنیم با وجود 7.5 میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار در کشور برای ایجاد اشتغال زایی، با توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از این ظرفیت بازارهای جهانی استفاده کنیم. 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران به جایگاه سازمان های نظام مهندسی در صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: ایران از نظر دانش مهندسی کاملا به مرحله خودکفایی رسیده اما در 10 سال گذشته به دلیل نبود حمایت های مناسب، صادرات خدمات فنی و مهندسی روند نزولی داشته است. 
به گزارش ایرنا، همایش ملی توسعه و صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در روزهای دهم و یازدهم اسفندماه جاری با هدف مطرح کردن سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از تاثیر گذارترین سازمانها در اقتصاد و صنعت و ارتقا کیفیت ساخت، معرفی خدمات شایسته سازمان در 2 دهه گذشته، بیان خودکفایی سازمان در تامین هزینه های خود در بیست سال گذشته، بیان نقش سازمان در مسیر خودکفایی کشور و قطع وابستگی به نفت، بیان چگونگی مشارکت سازمان در حرکت بزرگ صادرات خدمات فنی، تلاش در جهت ورود اعضا به عرصه مهم اقتصادی، ایجاد بانک اطلاعاتی و سایت اطلاع رسانی و تعامل با سفرای کشورهای خارجی در ایران و معرفی شرکتهای موفق ایرانی در امر صادرات فنی و مهندسی
و... برگزار می شود.
محورهای همایش سازماندهی دانش و آگاه سازی جامعه مهندسی کشور در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، تبیین آموزش های علمی تخصصی در ارتقای دانش فنی تخصصی جامعه مهندسی، سازماندهی علمی گروه های تخصصی 7 رشته مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در توسعه صادرات خدمات مهندسی، ترویج، اشاعه و تبلیغ راهکارهای علمی و عملی حضور سازمان مهندسی ساختمان در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، معیارهای ارزیابی اقتصادی دانش بنیان بازارهای تبادل صادرات خدمات فنی و مهندسی، سازماندهی توانمندی های علمی و عملی تشکل های حرفه ای صنعت ساختمان در حوزه صادرات خدمات مهندسی تدارک دیده شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران