پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280520 تاریخ : 1396/03/23-12:48:21
,8,17,
جزئیات راه اندازی نخستین صندوق کالایی در بورس کالا / زنجیره ابزارهای مالی تکمیل شد

جزئیات راه اندازی نخستین صندوق کالایی در بورس کالا / زنجیره ابزارهای مالی تکمیل شد

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالای ایران منجر به تکمیل زنجیره ابزارهای مالی برای سرمایه گذاری در کالاها شده است و ابزارهای متنوع سرمایه گذاری در بخش کالایی را در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،علیرضا ناصر پور درباره جزئیات راه اندازی نخستین صندوق کالایی بازار سرمای، بیان داشت: پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه گذاری کالایی در بازار سرمایه کشور تحت عنوان صندوق پشتوانه طلای لوتوس از روز شنبه 20 خرداد ماه از طریق بورس کالای ایران آغاز شده و تا روز چهارشنبه 24 خرداد ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در نخستین روز 80 درصد معادل هفت میلیون و 800 هزار واحد از سوی خریداران حقیقی و حقوقی پذیره نویسی شد، افزود: حداقل سرمایه صندوق 100 میلیارد ریال است که با پذیره نویسی 10 میلیون واحد سرمایه گذاری، صندوق می تواند فرآیند تاسیس خود را کامل کرده و مجوز فعالیت را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند.
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران ادامه داد: براساس اساسنامه صندوق های کالایی که مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار است، صندوق های سرمایه گذاری کالایی (قابل معامله) تنها می توانند در اوراق بهادار مبتنی بر کالا از قبیل گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه کالایی (قرادادهای آتی و اختیار معامله کالایی)سرمایه گذاری کنند به طوری که حداقل 90 درصد از منابع صندوق باید در اینگونه اوراق سرمایه گذاری شود.
ناصر پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تمامی اوراق بهادار مبتنی بر کالا تنها در بورس های کالایی پذیرش شده اند و فقط از طریق این بورس ها قابل معامله هستند، بنابراین محل سرمایه گذاری این صندوق ها ابزارهای معاملاتی موجود در بورس های کالایی خواهد بود.
وی بیان داشت: باتوجه به اینکه بورس کالای ایران در چند سال اخیر ابزارهای مالی جدیدی مانند گواهی سپرده کالایی و قراردادهای اختیار معامله کالایی راه اندازی کرده و با توجه به اینکه لازمه موفقیت این ابزارها افزایش عمق معاملات و نقدشوندگی آنها است، بر اساس مطالعات انجام شده، راه اندازی صندوق های کالایی نقش به سزایی در افزایش عمق و نقدشوندگی ابزارهای مذکور دارد. 
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اضافه کرد: صندوق های سرمایه گذاری کالایی تنها قادر به سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که با توجه به منابع به نسبت زیاد آنها (حداقل 100 میلیارد ریال) راه اندازی این صندوق ها می تواند نقش زیادی در تعمیق و نقدشوندگی اوراق بهادار مبتنی بر کالای موجود در صندوق داشته باشد. 
ناصر پور با بیان اینکه راه اندازی صندوق های کالایی همواره مورد توجه بورس کالای ایران بوده و در 2 سال گذشته مطالعات گسترده و پیگیری های مستمری در راستای راه اندازی این صندوق ها در این بورس انجام گرفته است، تصریح کرد: راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالای ایران منجر به تکمیل زنجیره ابزارهای مالی برای سرمایه گذاری در کالاها شده و تنوع قابل توجهی از ابزارهای سرمایه گذاری در حوزه کالایی را در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می دهد.
ناصر پور ادامه داد: علاوه بر این سرمایه گذاری در صندوق های کالایی روشی برای متنوع سازی پرتفوی معاملاتی فعالان بازار سرمایه خواهد شد. از این رو راه اندازی معاملات این صندوق ها در بورس کالای ایران ، سرمایه گذاری تمامی فعالان بازارهای مالی و کالایی را در این صندوق ها تسهیل می کند.

 برخی تمایل دارند به جای خرید کالاها، اوراق بهادار مبتنی بر کالاها را داد و ستد کنند که با راه اندازی صندوق های کالایی، این امکان فراهم شده است.
بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی را می خرند و منافع حاصل از آنها را در قالب سود ایجاد شده به دارندگان واحدهای صندوق پرداخت خواهند کرد.
از مزایای راه اندازی صندوق کالای این است که قابلیت تعیین قیمت برای کالاهای خاص فراهم می شود. یکی دیگر از این مزایای آن است که افرادی که حرفه‌ای نیستند و یا فرصت کافی برای این کار ندارند که خودشان به طور مستقیم، اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی، پتروشیمی و معدنی را معامله کنند، بتوانند با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی، اقدام به خرید و فروش کنند.
با راه اندازی صندوق های کالایی، قیمت گذاری محصولات به روش منصفانه انجام می شود، بر این اساس کشاورزان و سایر تولید کنندگان، ناچار نخواهند بود که محصول خود را به قیمت پایین به دلالان عرضه کنند.

 


منبع:ایرنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 345
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران