پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 398963 تاریخ : 1397/07/23-09:54:51
,5,
ثبت اختراع در زمینه طراحی و ساخت مغزه (سنگ مخزن) به منظور بررسی روش های نوین ازدیاد برداشت نفت

ثبت اختراع در زمینه طراحی و ساخت مغزه (سنگ مخزن) به منظور بررسی روش های نوین ازدیاد برداشت نفت

مهندس سعید گل شکوه از کارشناسان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان موفق به کسب اختراع در کشور امریکا و ثبت آن جهت بررسی روش های ازدیاد برداشت از مخازن نفت شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مهندس سعید گل شکوه  با همراهی 3 محقق جوان دیگر به نام های رضا خرمیان، معصوم شعبان، یوسف تمثیلیان و راهنمایی های دکتر احمد رمضانی سعادت آبادی در مدت زمان 4 سال توانستند اختراعی در زمینه طراحی و ساخت مغزه با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در کشور امریکا به ثبت برسانند.

مهندس گل شکوه در این ارتباط توضیح داد: اکثر مخازن نفتی ایران در اواخر نیمه دوم عمر تولید خود می باشند که این امر لزوم استفاده از روش های ازدیاد برداشت نفت را حائز اهمیت می کند. به منظور پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت در یک مخزن مدنظر بایستی آزمایشات مختلفی در آزمایشگاه به منظور امکان سنجی روش های مختلف ازدیاد برداشت نفت صورت پذیرد.

 

وی افزود: بدین منظور این آزمایش ها بایستی بر روی نمونه هایی از سنگ مخزن تحت عنوان مغزه انجام شود تا بتوان تصمیم درستی در ارتباط با انتخاب بهترین روش ازدیاد برداشت داشت که اختراع مذکور کمک شایانی را در این راستا ایفاد می کند.

مهندس گل شکوه ادامه داد: از طرفی اکثر مخازن ایران، شکافدار همراه با دما و شوری بالا می باشند که به کارگیری روش ها و مواد مرسوم در ازدیاد برداشت را با محدودیت مواجه می کند. به منظور افزایش تولید از این مخازن به شدت ناهمگن و غیر معمول، استفاده از پلیمرهای مقاوم در برابر دما و شوری بالا ضروری است.

وی یادآور شد: با همکاری دیگر اعضای گروه تحقیقاتی، دو ثبت اختراع دیگر در کشور امریکا در زمینه سنتز پلیمرهای حساس به دما و شوری به ثبت رسیده که به منظور ازدیاد برداشت نفت در مخازن با دما و شوری بالا بسیار پرکاربرد می باشد.

سعید گل شکوه اظهار داشت: این اختراعات با توجه به پیچیدگی های مخازن ایران طراحی و ساخته شده اند که امید است با حمایت و عملیاتی شدن آنها گامی مهم در عملیاتی شدن روش های ازدیاد برداشت که در آینده ای نه چندان دور برای مخازن ایران لازم و ضروری است، برداشته شود. 

این گروه تحقیقاتی فعالیت های پژوهشی دیگری مانند ثبت مقالات متعدد در نشریات معتبر ISI ، شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه ها، گواهی های ثبت اختراع سطح 3 و 2 در بنیاد ملی نخبگان و تولید نیمه صنعتی محصولات خود تحت حمایت پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه صنعت نفت را در کارنامه خود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 303
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران