پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 338448 تاریخ : 1397/02/11-10:36:47
,15,23,
تکنولوژی کم هزینه‌ترین راه برای توسعه خدمات پستی در جامعه

تکنولوژی کم هزینه‌ترین راه برای توسعه خدمات پستی در جامعه

فهیمه بابایی، کارشناس روابط عمومی شرکت ملی پست در مطلبی که در روزنامه جهان اقتصاد امروز منتشر کرده به تشریح نقش تکنولوژی در توسعه خدمات پستی در جامعه پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دیگر نفس ثانیه و دقیقه نیز برای رسیدن به سرعت تحولات فناوری به شماره افتاده و این حقیقتی فارغ از اغراق و زیاده گویی است. دقیقا همین سرعت نیز در زندگی روزمره مردم عادی موجب تحول در نیازهای ارتباطی آنان شده و هر لحظه بر شدت آن نیز افزوده می شود.

این موضوع در جوامعی مانند ایران که در تولید مقاله و علم، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته ولی از بعد عملی و اجرایی با مشکلات عدیده ای روبروست به معضل پیچیده ای تبدیل شده، چرا که صاحبان اندیشه هنوز در سردرگمی کامل برای شناخت جامعه و چگونگی توسعه خدمات پایدار بر مبنای نیاز افراد به سر می برند.

از طرفی سرعت تولید علم کشور با رشد فناوری در دنیا هماهنگ نیست و از طرف دیگر جامعه تشنه دریافت خدمت در زمینه های مختلف است. این امر همچنین کارگزاران خدمات و صنعت را نیز به دلیل فقدان نیازسنجی و کافی نبودن تحقیقات پیش زمینه ای با مشکل مواجه ساخته است.

دیر جنبیدن در این فضا و پاسخگو نبودن به نیازهای مردم، خطایی است که دود آن علاوه بر کشور و دولت، بر چشم فعالان حوزه های کسب و کار نیز خواهد رفت و رشد اقتصادی را با مشکل بزرگی مواجه خواهد ساخت. بر همین اساس است که باید با ایجاد تناسب بین رشد فناوری و پاسخ به نیاز مشتریان، هم مسیر اقتصاد و کسب و کار را هموار ساخت و هم با تحولات دنیا در این زمینه همسو شد.

تاثیر فناوری در بخش ارتباطات طی دهه های اخیر بیش از هر صنعت و خدمتی نمود پیدا کرد. تحولات به حدی سریع و همراه با تغییرات ماهوی است که حتی قابل قیاس با سال پیش از ایجاد و بروز فناوری مورد نظر نیز نخواهد بود. در این بین پست نیز با ورود تکنولوژی و ابزارهای تحول یافته ناشی از فناوری های پیشرفته، از یک پیک نامه بر صرف به قدرتی بزرگ و تاثیر گذار در عرصه خدمات ارتباطی تغییر ماهیت داده و نقشی مهم در عرصه خدمات ارتباطی برعهده گرفته است.

تأثیر تکنولوژی در خدمات پستی و ایجاد تحول در این بخش در بین کشورهای پیشرو در این صنعت به شدت نوع ارائه و نحوه دسترسی به این گونه خدماترا متحول کرده و اثر بزرگی بر معضلات جامعه شهری و زندگی روزمره مردم گذارده است، به طوری که در کشوری مانند ژاپن با جمعیتی بالغ بر 120 میلیون نفر، ساختار منسجم، اثرگذار، هدفمند و قوی پست این کشور رابه یک سازمان تأثیرگذار و ثروتمند تبدیل ساخته است.

در این سو پست ایران با تشکیلاتی وسیع و برخورداری از ابزار، نیروی انسانی و نقاط دسترسی وسیع، کمتر از یک دهم تاثیرات پست ژاپن را داشته و با وجود منابع، نتوانسته به موقعیت و جایگاه واقعی خود در سطح جامعه دست یابد.

اگر چه تاثیر مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورها در بهبود و گشایش کسب و کار دخیل است اما، پست در ایران می توانست با همین امکانات و طرح ریزی مناسب، به کاهش معضلاتی نظیر آلاینده های زیست محیطی، ترافیک شهری، مراجعات حضوری به ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی، اطلاع رسانی و در مجموع ارتقاء بهره وری ملی کمک نماید.

در طی سال های پس از تشکیل شرکت مستقل به نام پست در ایران، بیشترین خدمات شرکت پست بر توزیع نامه و بسته های کوچک خلاصه می شد، تا 10 سال گذشته نیز این روند ادامه داشت. ورود تکنولوژی در پست محدود به توسعه زیرساخت های فناوری و پهنای باند است و از به کارگیری سیستم های sorting، جداسازی، بسته بندی و بسیاری از این دست در بخش ابزارالات مهندسی خبری نیست.

در چند سال اخیر نیز، برخی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در بستر IT شکل گرفته که می توان با ایجاد سرویس های نرم افزاری، نیازهای مشتریان در حوزه املاک را پوشش داد. اما هنوز فاصله بسیاری بین خدمات ارائه شده با نیازهای موجود است.

مردم در بسیاری از بخش ها مستقیما مجبور به مراجعه مستقیم بوده و برای دسترسی به بسیاری از خدمات خود دست به کار می شوند، امری که در کشوری مانند ژاپن و آمریکای شمالی و اروپای غربی سالهاست منسوخ شده و پست به عنوان رابط چند وجهی، به نیابت، خدمات سازمان ها و بخش های خصوصی و دولتی را به سهولت تمام عرضه می کند و از این طریق درآمد خوبی نیز به سازمان خود وارد می نماید.

این رابطه بین سازمان ها با پست، بر پایه مطالعات صورت گرفته و بررسی های علمی ایجاد شده و از این طریق ضمن شناسایی خواسته های مشتریان، بهترین راه برای ارائه خدمت نیز در نظر گرفته می شود.

در کشوری مانند ایران، پست به دلیل داشتن سابقه طولانی و وجهه موجه اجتماعی، یکی از سازمان های پیشرو در جلب اعتماد عمومی است که اگر این امتیاز مثبت را که حاصل سالها ارتباط پویا با مردم است را با فناوری و تکنولوژی روز پیوند بزنیم، می توان امیدوار بود تا مانند کشورهای پیشرو در صنعت پست، مردم ایران نیز از مزایای خدمات پستی بهره مند شده و از دغدغه های روزمره آنها کمی بکاهیم.

 

فهیمه بابایی، کارشناس روابط عمومی شرکت ملی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 402
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران