پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266350 تاریخ : 1395/11/19-18:51:25
,5,
تکمیل پروژه صادرات گاز ایران به عمان 3 سال آینده پیش بینی می شود

وزیر نفت و گاز عمان:

تکمیل پروژه صادرات گاز ایران به عمان 3 سال آینده پیش بینی می شود

وزیر نفت و گاز عمان گفت: چنانچه همه مراحل از جمله تامین مالی، جزئیات و طراحی مهندسی خط لوله به خوبی پیش رود، در سریعترین زمان، تکمیل پروژه صادرات گاز به عمان ظرف سه سال آینده پیش بینی می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نفت، محمد بن حمد الرمحی روز سه‌شنبه پس از مذاکره با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران درباره ساخت خط لوله صادرات گاز، افزود: نشست امروز با هیات ایرانی در باره مسائل مختلفی مذاکره شد، از جمله شرایط کنونی بازار نفت، همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بهبود شرایط بازار و قیمت نفت رایزنی شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود قیمت‎ نفت در سال جاری میلادی در سطح مطلوبی باقی بماند و عمان نیز در قالب همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به تعهدهای خود برای کاهش تولید نفت به منظور کاهش مازاد عرضه در بازار نفت، پایبند است.
وزیر نفت و گاز عمان گفت: پروژه صادرات گاز ایران به عمان با وجود چالش‎های پیش رو در مسیر خود به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم که این پروژه مطابق با انتظارهای تهران و مسقط تکمیل شود.
الرمحی در باره زمان تکمیل پروژه صادرات گاز ایران به عمان گفت: تصور می شود سال 2020 میلادی برآوردی منطقی برای این منظور باشد. 
وی اضافه کرد: پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان فراتر از دستاوردهای تجاری، می تواند سبب تحکیم روابط تاریخی و برادرانه تهران و مسقط شود، از لحاظ فنی و تجاری هم می تواند تضمین عرضه را برای ما به ارمغان بیاورد.
به گفته وزیر نفت عمان ، پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نه تنها برای این دو کشور بلکه برای منطقه اهمیت بسیاری دارد و سود تجاری فراتر از انتظار خواهد داشت و اجرای این پروژه برای عمان بسیار نمادین است.
زمان توافق سابق بین دو کشور منقضی شده و «علی اصغر هندی» مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت نفت و «سیف حمد السلمانی» مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان، امروز (سه شنبه) این سند را تمدید کردند.
جلسه هیات های ایرانی و عمانی برای تمدید این توافق و بررسی آخرین وضعیت آماده سازی مقدمات ساخت این خط لوله صبح امروز در حضور بیژن زنگنه و محمد بن حمد الرحمی وزیران نفت ایران وعمان در مرکز همایش های وزارت نفت برگزار شد.
براساس مذاکرات صبح امروز، نمایندگان شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) در جلسه حضور یافته و پیشنهادات خود را برای مشارکت احتمالی در این پروژه ارایه کردند.
زنگنه وزیر نفت پس از پایان این مذاکرات، گفت: درباره چگونگی اجرای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان تا پایان فوریه (اوایل اسفند) به جمع بندی دست خواهیم یافت .
ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال.ان.جی این کشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود.
توجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می کند که همین امر سبب افزایش هزینه و زمان اجرای طرح می شود.
فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد، اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.
بر این اساس، چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران