پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279409 تاریخ : 1396/02/17-10:32:49
,11,17,22,
تکمیل هزاران واحد مسکن مهر، تعهد دولت یازدهم به تامین حقوق مردم

تکمیل هزاران واحد مسکن مهر، تعهد دولت یازدهم به تامین حقوق مردم

دولت یازدهم به رغم مشکلات اعتباری و کاستی های زیرساختی که از ابتدا در طرح مسکن مهر وجود داشت، 850 هزار واحد را تکمیل و تحویل داده است تا به وعده خود برای تامین حقوق مردم به خوبی عمل کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دولت یازدهم 850 هزار واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان داده و پیشرفت فیزیکی واحدهای باقیمانده نیز به بیش از 96 درصد رسیده، این درحالی است که این رقم در دولت گذشته که مبتکر طرح مسکن مهر بود 690 هزار واحد بود. 

تعدادهای واحدهای مسکن مهر تحویل شده به مردم در دولت یازدهم بیش از دولت قبل بوده که این خود نشان از عزم دولت تدبیر و امید برای تامین حقوق مردمی است که آورده بسیاری را پای مسکن مهر ریختند. 
گرچه برخی تلاش می کنند اینگونه وانمود کنند که تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم متوقف شده، اما این آمار نشان می دهد که دولت به رغم مشکلاتی که داشته خود را به تکمیل این واحدها متعهد دانسته است. 
احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت که دولت خود را به تکمیل واحدهای مسکن مهر برغم مشکلات بسیاری که این واحدها از ابتدا داشته، متعهد می داند. 
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز آبان ماه سال 95 اعلام کرد که دولت 10 هزار میلیارد ریال برای کمک به تکمیل واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور اختصاص داد. 
نوبخت که در جریان سفر رئیس جمهوری به استان البرز سخن می گفت، افزود:‌ 10 هزار میلیارد ریال برای کمک به مسکن مهر ازسوی دولت به خزانه تخصیص داده شد که مشکلات مربوط به مسکن مهر مرتفع شود. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد که بخشی از اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان البرز اختصاص می یابد. 
محمدرضا امیر کمالی نماینده ویژه وزیر نیرو نیز در کرج گفت که این اعتبار صرف اجرای پروژه های برق رسانی، آب رسانی و... خواهد شد. 
از این میزان اعتبار 8 هزار میلیارد ریال به وزارت نیرو و 2 هزار میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است. 
امیرکمالی بیان داشت: با اختصاص این اعتبار که چهاردهم اسفند ماه جاری ابلاغ شد، برای تامین زیر ساخت های مسکن مهر در بخش آب و برق و سایر خدمات اقدامات اساسی صورت می گیرد. 
یکی دیگر از نشانه های تعهد دولت به تامین حقوق شهروندی، تلاش برای ساخت با کیفیت ترین مسکن برای مردم در قالب واحدهای مسکن مهر است تا این واحدها دیگر مشکلات زیرساختی واحدهای تحویل داده شده در دوره قبل را نداشته باشد. 
محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت که با تلاش و جدیت کامل، مسکن با کیفیت تحویل مردم خواهیم داد. 
نریمان در حاشیه گشایش 7170 واحد مسکونی مهر و 6 پروژه روبنایی در شهر جدید هشتگرد استان البرز، افزود: دولت تدبیر و امید مصمم است تا واحدهای مسکونی مهر با تامین زیر ساخت ها به مردم واگذار شود. 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور به نقدهای وزیر راه و شهرسازی به موضوع مسکن مهر اشاره کرد و افزود: این نقدها به نفع متقاضیان بوده تا نگاه بهتری به ساخت مسکن مهر وپروژه های روبنایی و زیربنایی آن شود. 
وی بیان داشت : ما برغم برخی مشکلات به تعهداتمان درقبال مسکن مهرعمل خواهیم کرد و طرح ها را با کیفیت تحویل خواهیم داد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:برای تکمیل پروژه های مسکن مهر تمام تلاشمان را در انتخاب پیمانکاران متعهد وتوانمند بکار خواهیم بست. 
به گفته مسئولان 270 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور وجود دارد که با مشکلات عدیده ای مواجه است و 110 هزار واحد بدون متقاضی هم در کشور وجود دارد. 
از مجموع 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر تعریف شده در کشور، یک میلیون و 935هزار واحد به اتمام رسیده و یک میلیون و 820 هزار واحد هم تحویل داده شده است. 
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، 49 هزار واحد نیز در مراجع قضایی در حال تعیین تکلیف است که به دلیل پرداخت نکردن هزینه ها و برخی موانع دیگر دچار مشکل شده است. 
55 هزار واحد مسکن مهر البرز نیز آماده بهره برداری است که مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در این باره می گوید: 91 هزار و 446 واحد مسکن مهر در استان البرز وجود دارد که 55 هزار واحد آن آماده افتتاح است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه در استان البرز از مجموع 91 هزار واحد مسکن مهر 63 هزار واحد تکمیل شده است، گفت: 18 هزار واحد در دولت قبل تکمیل شده و در دولت یازدهم 45 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده است. 
خسرو ارتقایی ادامه داد: در آینده نزدیک با تکمیل و تحویل 7 هزار مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد و تعدادی نیز در شهرک های دیگر حدود 10 هزار واحد به تعداد واحدهای تکمیل شده در دولت تدبیر و امید در استان البرز اضافه می شود. 
با همت مضاعف دولت یازدهم برغم تمامی مشکلات مالی، برای احداث زیر ساخت های مسکن مهر البرز 194 میلیارد تومان پرداخت شده و 1100 میلیارد تومان تسهیلات نیز اختصاص یافته که روند توسعه مسکن مهر را سرعت بخشیده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:تمام واحدهای مسکونی که به بهره برداری می رسد از آب، برق و گاز بهره مند هستند. 
نریمان گفت:تمام اعتباراتی که برای ساخت پروژه های روبنایی دراین شهر هزینه می شود موجب ارزش افزوده مسکن مهر در آن شده است. 
وی افزود: قبل ازپایان دولت یازدهم ،10 هزار واحد مسکونی باقی مانده در شهرجدید هشتگرد تحویل متقاضیان خواهد شد. 
طرح مسکن مهر که با هدف خانه دار شدن قشرهای محروم جامعه در کشور به اجرا درآمد به دلیل توجه نشدن به الزامات آن، اکنون در میان فراز و نشیب های فراوان علاوه بر ایجاد مشکلات برای دولت و مردم، در مناطقی همچون البرز متناسب با چشم انداز آن پیش نمی رود. 
بر اساس این گزارش، سال 1387 کلنگ احداث مجتمع های مسکن مهر یکی پس از دیگری در مناطق مختلف کشور از جمله استان البرز به زمین خورد که انتظار می رفت با روند اجرای مناسب علاوه بر خانه دار شدن قشرهای محروم، التهاب و گرانی بازار مسکن در آن زمان فروکش کند. 
آنچه سبب شد تا در همان اوایل اجرای طرح مردم دچار شک و تردید شوند، ساخت این مجتمع ها در حاشیه ها و مناطق دور از دسترس زیرساخت ها بود که بعدها ایراد کار آشکار گشت. 
هرچند ساخت واحدهای مسکن مهر تا حدی در اوایل کار پیش می رفت، اما تغییر در قوانین میزان مشارکت مردم، تسهیلات بانکی، نبود زیرساخت ها مانند آب، برق، تلفن، مدرسه، درمانگاه، مراکز رفاهی و فرهنگی روز به روز بر مشکلات مسکن مهر افزود. 
مسکنی که می توانست با مدیریت و پایه ریزی خوب در شروع کار به یک طرح ارزشمند و اثرگذار تبدیل شود، اکنون وضعیتی برای مردم ومسئولان ایجاد کرده که معماهای آن پیچیده و پیچیده تر است. 
مسئولان دولت های نهم و دهم طرح مسکن مهر را با این عنوان که اقشار ضعیف و کم درآمد را خانه دار می کند، اجرا کردند، اما این طرح به گفته کارشناسان از ابتدا به گونه ای مطلوب طراحی و اجرا نشد. 
افزایش چند برابری قیمت مسکن پیش از آغاز ساخت مسکن مهر سبب شد تا در روزهای آغازین اجرای این طرح با استقبال پرشمار متقاضیان همراه شود. 
با اینکه طرح مسکن مهر می توانست با اجرای مناسب ضمن خانه دار کردن اقشار کم درآمد، بسیاری از چالش را در این بخش برطرف کند، اما به گفته کارشناسان شتاب در اجرای آن و توجه نکردن به ملزومات ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور پیامدهای منفی داشته تا کنون نیز باقی است. 
اکنون با گذشت سال ها از اجرای پروژه مسکن مهر در کشور و پیدایش مشکلات زیرساختی آن نه تنها استقبال از آن فروکش کرده، بلکه متقاضیان در صف انتظار برای خلاصی از این وضعیت لحظه شماری می کنند. 
سید شمس میریان مدیرعامل شرکت عمران شهر جدیدهشتگرد می گوید: نباید این واقعیت را نادیده گرفت که دولت ها خدمتی با هدف محبوبیت بیشتر در بین جامعه انجام می دهند. 
وی با اشاره به آمار مسکن مهر کشور، افزود:در ابتدا ساخت دو میلیون 400 هزار واحد مسکن مهر در دستور کار دولت وقت قرار گرفت که تنها 400هزار واحد مسکن مهر در دولت قبلی تحویل متقاضیان شد. 
وی بیان داشت: دومیلیون واحد مسکن مهر نیمه کاره میراثی بود که به دولت یازدهم رسید و اکنون تمام توان دولت برای به سامان رسیدن این تعداد واحد مسکن به کار گرفته شده است. 
وی ادامه داد: هر دولت در واقع ادامه دهند کار دولت قبلی است و باید تعهدات گذشته دولت ها به سرانجام برسد چراکه مردم نظام اسلامی را می شناسند. 
میریان با اشاره به اینکه واقعیت های مسکن مهر و مشکلات پیش روی آن را نمی شود انکار کرد، افزود:نبود زیرساخت های مناسب و بسیاری از کمبودهای دیگر از مشکلاتی است که در مسکن مهر وجود دارد. 
وی خاطرنشان کرد: در مدت زمان شش سالی که مسکن مهر در دولت نهم و دهم اجرایی شد، اجرای بسیاری از کارهای عمرانی در آن سال ها امکان پذیر بود که انجام نشد. 
وی با اشاره به اینکه در آن زمان مشکلاتی نظیر افزایش قیمت نبود، اظهار کرد: منابع مالی خوبی که در اختیار دولت قرار داشت و می بایست در تکمیل و بهره برداری واحد های مسکن مهر هزینه می شد که این اقدام صورت نگرفت. 
با این وجود دولت یازدهم تمام امکانات و اعتبارات خود را بسیج کرده تا مسکن مهر را که مردم هزینه های گزافی را برای آن پرداخته اند به سرانجام برساند تا به وعده خود درباره تامین حقوق شهروندی عمل کند. 

 

 


منبع: ایرنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 259
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران