پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 265871 تاریخ : 1395/11/12-17:43:15
,10030,
تکلیف دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا پس از حکم ترامپ

تکلیف دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا پس از حکم ترامپ

چندی پیش ترامپ ورود پناهجویان مسلمان به آمریکا را منع کرد بر این اساس پناهجویان سوری به آمریکا ممنوع و ورود دیگر مسلمانان از کشورهایی نظیر سودان، سومالی، عراق، ایران، لیبی و یمن به آمریکا به حال تعلیق درآمده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  در این میان دانشجویان و تحصیل‌کرده‌های مسلمان به‌ویژه دانشجویان ایرانی نیز با مشکلاتی در گرفتن ویزا مواجه شده‌اند که اگر چه این مشکلات ریشه‌ای دیرینه از اختلافات ایران و آمریکا دارد اما با این سیاست شدید‌تر شده است.منع ورود پناهجویان به آمریکا به‌مدت چهار ماه از سوی ترامپ با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» در نخستین بازتاب خود باعث کاهش تقاضای ادامه تحصیل از سوی دانشجویان خارجی در کشور آمریکا شد. با این حال حکم ترامپ مبنی‌بر منع ورود پناهجویان که طبق دستور وی دانشجویان را نیز شامل می‌شود باعث بلاتکلیفی بیش از 12 هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در آمریکا شده که خواهان دیدار خانواده‌های‌شان هستند. براساس این حکم سفر آنها به کشور بازگشت دوباره آنها به آمریکا برای ادامه تحصیل را منتفی خواهد کرد. بنابراین دانشجویان مقیم آمریکا چاره‌ای نخواهند داشت جز اینکه از سفر به ایران و دیدن خانواده‌های‌شان صرفنظر کنند یا اینکه این سفر را به قیمت محرومیت از تحصیل در آمریکا یا گرفتاری‌های گرفتن ویزا از این کشور تجربه کنند.

البته این دستور به گفته وزیر علوم برای کسانی که خواهان ادامه تحصیل در آمریکا هستند چند فرضیه به همراه می‌آورد 1. فرصت داده شود و این دوره فارغ‌التحصیلی جزو سقف زمان تحصیل محسوب نشود. 2. این دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های کشورهای دیگر پذیرش بگیرند. 3. همچنین قرار بر این است که دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا دانشجویانی که در حال تحصیل بودند، بتوانند ادامه تحصیل دهند.

طبق آمارهای موجود در حال حاضر 20 درصد از دانشجویان ایرانی خارج از کشور در آمریکا تحصیل می‌کنند که تحت تاثیر این دستور دچار مشکلاتی برای ورود و خروج به آمریکا می‌شوند. این درحالیست که در سال‌های گذشته تعداد متقاضیان تحصیل در آمریکا آنقدر رشد داشته که کشور ایران را در ردیف کشورهایی قرار داده که بیشترین میزان تقاضا برای تحصیل در این کشور را داشته‌اند. بررسی‌های موجود حتی نشان می‌دهد آمریکا گزینه نخست نخبگان، مخترعان و استعدادهای برتر کشور است.

درآمد سالانه آمریکا از دانشجویان خارجی

بر اساس برآورد وزارت آموزش آمریکا، این کشور، سالانه بیش از 25‌میلیارددلار (معادل 73‌هزار‌میلیاردتومان) از محل جذب دانشجویان خارجی درآمد کسب می‌کند. موضوعی که به ظاهر با حکم ترامپ برای خود آمریکایی‌ها زیان‌آور خواهد بود با این حال به گفته برخی از مسئولان آمریکایی‌ها در تلاشند از طریق توانایی دانشجویان ایرانی مقیم آنجا به اهداف توسعه‌ای و به‌ویژه اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند. به همین منظور برنامه‌های لازم را نیز تدارک دیده‌اند.

هزینه تحصیل در آمریکا برای ایرانی‌ها

وضعیت دانشجویان مقیم آمریکا نشان می‌دهد گوی برنده ورود دانشجویان خارجی بیش از آنکه دست این دانشجویان باشد دست خود آمریکایی‌هاست برای مثالکل دانشجویان ایرانی در آمریکا باید به‌طور تقریبی طی یک دوره چهارساله تحصیلی، 250 هزار دلار برای تحصیل و 200 هزار دلار برای زندگی در آمریکا هزینه کنند که اگر هزینه سایر دانشجویان به آن افزوده شود، رقم بسیار بالایی از نظر درآمدی برای آمریکا رقم خواهد زد. علاوه‌بر آن 64‌ درصد دانشجویان خارجی که وارد این کشور می‌شوند، هزینه‌های تحصیل خود را از خانواده خود و از کشور مبدا دریافت می‌کنند نه آمریکا، تنها 21‌درصد آنها بورسیه دانشگاه‌های کشور آمریکا می‌شوند و از طرفی تنها پنج‌ درصد آنها در کشور آمریکا دارای شغل رسمی هستند.

هدف ترامپ سخت‌گیری است نه یک اقدام طولانی مدت

حسن قلی‌پور، استاد دانشگاه تهران در این رابطه  می‌گوید مشخصا دولت وقت آمریکا از این اقدام اهدافی دارد که از جمله آن سخت‌گیری به ورود و خروج مسلمانان است نه یک اقدامی طولانی مدت. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی از آنجایی که شرایط برای رفتن به آمریکا سخت می‌شود باید قید تحصیل یا رفتن به این کشور را حداقل برای مدتی زد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام موقتی است و ممکن است لغو شود یا تغییر پیدا کند، توضیح می‌دهد: البته باید منتظر ماند ترامپ در ادامه سیاست‌های خود چه تصمیماتی می‌گیرد اما برای کسانی که قبلا ویزا گرفته یا می‌خواهند ویزا بگیرند مشخصا مانع پیش می‌آید. این دسته یا باید به فکر کشور و دانشگاهی غیر از دانشگاه‌های آمریکا باشند یا باید با سیاست‌های داخلی مسئولان امکانات لازم برای ورود به آمریکا را در آینده به دست آورند. به نظر می‌رسد بهترین اقدام در حال حاضر تدوین سخنرانی‌ها و ارائه صحبت‌هایی از سوی مسئولان است که بشود از طریق آن به این موضوع سرانجامی روشن و مطمئن بخشید. مانند ارائه سخنرانی و واکنش‌های ملایم. وگرنه هر‌گونه تصمیمات افراط‌آمیز یا مغرضانه این مساله را بغرنج‌تر خواهد کرد.

بر اساس دستور ترامپ تعداد پناهجویان به این کشور که در سال‌های گذشته حدود 117 هزار نفر بوده‌اند، باید چیزی حدود 60 درصد یعنی به تعداد 50 هزار نفر کاهش پیدا کند. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 515
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران