پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315727 تاریخ : 1396/11/30-12:03:40
,6,
تولید خودرو توسط پژو در ایران ارزان‌ تر از فرانسه تمام می‌شود

در نشست خبری گروه خودروسازی PSA مطرح شد:

تولید خودرو توسط پژو در ایران ارزان‌ تر از فرانسه تمام می‌شود

به باور آقای کمار باتوجه‌به منابع موجود در ایران (از فولاد و آلومینیوم و مس گرفته تا پلاستیک) اگر تمام مراحل تولید از تامین مواد اولیه تا تولید محصول نهایی در داخل کشور صورت بگیرد، ایران می‌تواند به تولید‌کننده‌ای رقابتی بدل شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ شامگاه چهارشنبه 25 بهمن نشست خبری PSA با حضور ژان کریستف کمار، قائم مقام، کلتوم یوسفی، مدیر ارتباطات و برنارد برازن، مدیر توسعه تجاری این گروه خودروسازی در منطقه خاورمیانه و آفریقا در هتل آکادمی فوتبال برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای کمار با اعلام این‌که هر ماه یک هفته را در ایران می‌‌گذراند، به‌عنوان صدای گروه خودروسازی PSA دو هدف عمده را از ارتباط با رسانه‌ها بیان کرد: اول این‌که تعهد این گروه خودروسازی فرانسوی به ایران را نه‌تنها به‌عنوان یک شریک تجاری، بلکه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی و تامین‌کننده فناوری و انتقال‌دهنده‌ دانش و تجربه در بازار ایرانی نشان دهند و دوم این‌که با به روزرسانی اطلاعات بتوانند جایگاه PSA در ایران را بسنجند و ارتقا دهند.

تلاش برای حل مشکلات پیش‌بینی نشده

آقای کمار در این نشست ضمن برشمردن مشکلات متعدد، مانند دشواری‌های موجود در جریان نظام بانکی و تامین مالی داخلی که نهایتا این گروه خودروسازی را از ارسال کیت آماده تولید (CKD) به ایران منصرف کرده، گفت: «مشکلات زیادی پیش‌روی PSA قرار دارد که قبلا پیش‌بینی نشده بود.»

به گفته این مقام ارشد PSA دشواری‌هایی از قبیل مشکلات در دسترسی به نقدینگی‌های خارجی و تامین مالی از طریق استقراض، عملکرد این گروه خودروسازی فرانسوی را در ایران با سختی‌هایی مواجه کرده و مسائلی مانند عدم بهبود وضعیت اقتصادی و بالارفتن نرخ ارز همگی چیزهایی بوده‌اند که PSA آن‌ها را دست‌کم گرفته بوده است. هرچند از نظر آقای کمار سایر خودروسازان هم با همین مشکلات روبه‌رو هستند و به باور او سرعت رقبا نیز بیشتر از این گروه خودروسازی نیست.

آقای کمار در ادامه گفت: «به‌‌رغم همه این مشکلات ما در ایران حضور داریم و در تلاشیم تا بر آن‌ها فائق شویم.»

اقدامات عملی

ژان کریستوف کمار ضمن اشاره به این‌که پس از گذشت 18ماه از آغاز به کار ایکاپ، نخستین محصول مشترک (پژو 2008) را با شریک ایرانی خود راهی بازار کرده‌اند، بر این مساله تاکید کرد که پس از امضای برجام، PSA بیشترین سرمایه‌گذاری خودرویی را در ایران انجام داده است.

از دیگر نتایج سرمایه‌گذاری PSA تولید خودروی سیتروئن C3 است که مونتاژ آن در کارخانه کاشان سایپا صورت می‌گیرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است از ماه آوریل (اردیبهشت) راهی بازار ایران شود.

به علاوه این گروه خودروسازی تاکنون در هر دو پروژه تولیدی خود با 76قطعه‌ساز ایرانی قرارداد همکاری بسته تا طبق تعهدات اولیه، تولید 60‌درصد از قطعات محصولات مشترک را در ایران صورت دهد. یکی از راه‌حل‌‌های PSA برای شتاب‌‌بخشیدن به بومی‌سازی و افزایش انعطاف‌پذیری در تولید، تمرکز بر تولید قطعات در داخل، به جای ارسال کیت‌های آماده تولید بوده است.

به گفته آقای کمار، گروه خودروسازی PSA همچنین بستر خوبی را برای اشتغال‌زایی در ایران فراهم کرده است. او ضمن اشاره به این‌که 90 درصد نیروی کار استخدام شده در شرکت‌های وابسته این گروه را افراد بومی تشکیل می‌دهند، افزود: «PSA علاوه‌بر استخدام و آموزش این افراد، تعدادی از تامین‌کنندگان (قطعات) را نیز برای ارائه خدمات بهتر آموزش داده است.»

مساله‌ داخلی‌سازی و مزیت‌های رقابتی ایران

در رابطه با موضوع داخلی‌سازی، آقای کمار با بیان این‌که نخستین محصول جدید PSA (پژو 2008) پذیرای بیش‌از 20درصد داخلی‌سازی بوده، گفت: «چون گروه خودروسازی PSA به‌دنبال تولید و عرضه هرچه سریع‌تر این خودرو بوده، این‌طور تصمیم گرفته که این محصول با این میزان داخلی‌سازی وارد بازار شود. این در حالی است که PSA به‌طور جدی عمق‌‌بخشیدن به داخلی‌سازی را دنبال می‌کند و میزان داخلی‌سازی در این خودرو در آینده نه‌چندان دور به بیش‌از 50درصد افزایش پیدا خواهد کرد.»

کمار با اشاره به این‌که محصول بعدی PSA یعنی پژو 301، با 60درصد داخلی‌سازی راهی بازار خواهد شد، گفت: «PSA تاکنون تمام تامین‌کنندگان موردنظر خود را انتخاب کرده و آن‌‌ها در حال حاضر مشغول تجهیز خود برای وارد شدن به چرخه‌ تولید ما هستند.»

قائم‌مقام PSA در خاورمیانه گفت: «ایران این امکان را دارد که با داخلی‌سازی عمیق، در تولید به جایگاهی رقابتی دست پیدا کند.»

به باور آقای کمار باتوجه‌به منابع موجود در ایران (از فولاد و آلومینیوم و مس گرفته تا پلاستیک) اگر تمام مراحل تولید از تامین مواد اولیه تا تولید محصول نهایی در داخل کشور صورت بگیرد، ایران می‌تواند به تولید‌کننده‌ای رقابتی بدل شود.

او درخصوص تامین‌کنندگان ایرانی گفت: «برخی از قطعه‌سازان ایرانی ازنظر فناوری در سطح جهانی قرار دارند اما برخی از آن‌ها به دلایل اقتصادی نتوانسته‌اند خود را ارتقا دهند.»

صادرات به سایر بازارها

ژان کریستف کمار در ادامه صحبت‌هایش به مساله صادرات اشاره کرد که شامل صادرات خودرو و قطعات می‌شود. او در پاسخ به این سوال خبرنگار «دنیای خودرو» که آیا محصولات تولید‌شده این گروه خودروسازی در ایران صرفا برای بازارهای سنتی ایران یعنی کشورهایی همچون سوریه و عراق خواهند بود، پاسخ داد: «به‌لحاظ کیفی محصولاتی مانند 2008 و C3 دارای بالاترین درجه کیفیت هستند و این خودروها از استانداردهای جهانی برخوردارند. لذا به لحاظ کیفی امکان صادرات این محصولات وجود دارد که خبر خوبی است. ما تلاش خواهیم کرد که در کنار داخلی‌سازی عمیق، استانداردهای جهانی را نیز حفظ کنیم. اما مساله مهم دیگر رقابت‌پذیری به لحاظ قیمت است و از آن‌جا که هنوز داخلی‌سازی عمیق عملی نشده، ما مجبور به واردات قطعات هستیم که به خاطر وجود تعرفه‌ها و سایر هزینه‌ها قیمت‌هایی نسبتا بالا دارند و در نتیجه نمی‌توانیم در سطح جهانی از قیمتی رقابتی برخوردار باشیم. اما در برخی بازارها مانند عراق و سوریه فعال خواهیم بود.»

آقای کمار همچنین افزود: «در‌حال‌حاضر ما خودروی 2008 را به عراق عرضه کرده‌ایم و منتظر واکنش بازار این کشور به این محصول هستیم.»

راهبردهای رقابتی PSA

در ادامه نشست، آقای کمار به این پرسش خبرنگار «دنیای خودرو» که گروه خودروسازی PSA برای حفظ و بهبود سهم بازار خود نسبت به رقبایی مانند رنو در ایران چه برنامه‌ای درنظر دارد، پاسخ داد: «مساله اولی که باید درنظر داشته باشیم، جایگاه برند است. امروز پژو در بازار ایران برند شماره یک محسوب می‌شود و در نتیجه ما هنوز در ایران اول هستیم. البته این به محصولات قدیمی ما مربوط می‌شود اما علاوه‌بر نشان‌دادن جایگاه ما می‌گوید که در این بازار تازه‌وارد نیستیم. در رابطه با رقابت با رنو باید بگویم این برند در همه جای دنیا رقیب ما به شمار می‌رود و این مساله چیزی نیست که با آن آشنا نباشیم. یکی از راه‌حل‌های اولیه ما توسعه همکاری‌ با شرکای ایرانی مانند ایران خودرو، سایپا و آرین‌موتور برای عرضه محصولات متنوع است. همچنین این را هم باید در نظر داشته باشیم که ما برندهای بیشتری در بازار داریم. در نهایت هم این محصولات هستند که جذابیتشان جایگاه خود را به دست خواهند آورد. ما قصد نداریم هیچ رقیبی را از بازار حذف کنیم، این خریداران هستند که تصمیم می‌گیرند.»

استانداردهای جدید و خودروهای قدیمی

در ادامه آقای کمار در توضیح جایگاه متفاوت دو برند پژو و سیتروئن، به این مساله اشاره کرد که این دو برند هر یک دارای فلسفه متفاوتی هستند و به‌طور کلی محصولات پژو در جایگاه قیمتی بالاتری نسبت به سیتروئن قرار دارند. این مقام ارشد PSA در خصوص استانداردهای 85گانه نیز توضیح داد: «محصولات جدید ما همگی با این استانداردها مطابقت دارند، اما برخی از خودروهای قدیمی نمی‌توانند از پس آن‌ها بربیایند. باتوجه‌به این‌که در حال حاضر امکان عرضه محصولاتی با این رده قیمتی برای PSA وجود ندارد، تلاش خواهیم کرد تا جای ممکن کیفیت این محصولات را ارتقا دهیم تا آن‌ها را به این استانداردها برسانیم.»

نویسنده :علی منصوری
 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران