پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315399 تاریخ : 1396/11/24-18:32:29
,13,17,
تولید حدود صد درصد بذر محصول استراتژیک گندم در داخل کشور

تولید حدود صد درصد بذر محصول استراتژیک گندم در داخل کشور

دبیر علمی همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران گفت که حدود 100 درصد بذر محصول استراتژیک گندم در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر آیدین حمیدی امروز(سه شنبه) در حاشیه برگزاری چهارمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال وبذر کشور واقع در کرج برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت تولید بذر محصولات کشاورزی در داخل کشور افزود: با تولید بذراصلاح شده امکان تولید انبوه محصول فراهم می شود. 

رئیس هیات مدیره انجمن علمی بذر ایران بیان داشت: امروزه این نهاده زنده درجهان ارزش استراتژیک دارد زیرا با توجه به عدم وجود بذر مطلوب امکان تولید محصول خوب وجود ندارد. 

تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن بذر گندم در کشور 

حمیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران سالانه یک میلیون و 200 هزار تن بذر گندم در کشور تولید می شود، اظهار داشت:این میزان بذر که یک سوم آن به صورت گواهی شده و اصلاح شده تولید می شود، 14 میلیون تن گندم بازدهی تولید دارد. 
وی ادامه داد: همچنین بین 30 تا 70 درصد بذر دیگر محصولات همچون دانه های روغنی، ذرت، کلزا و پنبه در داخل تولید می شود اما بیش از 90 درصد بذر محصولات سبزی و صیفی وارداتی است. 
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر کشور دلیل اصلی واردات این حجم از بذر سبزی و صیفی از خارج از کشور را تنوع و تکنولوژی بسیار بالای تولید این گونه از بذرها و بازار پسندی زیاد این محصولات عنوان کرد و گفت: تولید و اصلاح نباتات برای گیاهان سبزی و صیفی یک پروسه زمان بر و هزینه بر است. 
وی ادامه داد: از حدود 70 سال گذشته که علم اصلاح نباتات در کشور شکل گرفته است، نان را که مهم ترین کالای مصرفی در کشور است بذرش در داخل تولید می شود ولی محصولاتی همچون هویج که به غذای اصلی و روزانه مردم وابسته نیستند را از خارج از کشور وارد می کنند. 
حمیدی اضافه کرد: در سراسر کشور حدود 400 شرکت تولید کننده بذر اقدام به تولید بذر محصولات مختلف می کنند. 
وی در ادامه به تاریخچه برگزاری همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران و انجمن علمی بذر ایران اشاره کرد و گفت: این انجمن در قطعنامه ای در اولین همایش علوم و تکنولوژی بذر ایران در سال 87 تشکیل شد زیرا این ضرورت تشخیص داده شد تا متخصصان بذر یک تشکل علمی و تخصصی را تشکیل دهند و موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال مامور تشکیل این انجمن شد. 
وی ادامه داد: به دنبال این ضرورت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پیگیر تشکیل هیات موسسان انجمن علمی برای بذر شد که نتیجه آن این شد که بعد از مصوب شدن اساسنامه آن، انجمن در سال 90 فعالیت خود را در کرج آغاز کرد. 
رئیس هیات مدیره انجمن علمی بذر ایران گفت: این انجمن تاکنون 263 عضو پیوسته ووابسته دارد و دو دوره هیات مدیره آن انتخاب شده است. 
وی افزود: قبل از این سه دوره همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران برگزار شده که نخستین آن در سال 1387 در دانشگاهی در گرگان، دومین دوره در دانشگاه آزاد مشهد در سال 1390 و سومین دوره همزمان با سیزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات در کرج در سال 1393 به صورت مشترک انجام شد. 
حمیدی اظهار داشت: به دبیرخانه این همایش 295 مقاله ارسال شد که پس از بررسی ها و داوری های به عمل آمده مقرر شد 155 مقاله به صورت پوستر و 16 مقاله کلیدی به صورت سخنرانی در سه روز برگزاری این همایش ارایه شود. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران