پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305853 تاریخ : 1396/07/16-13:34:29
,14,
توسعه گردشگری حلال موجب رهایی از وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی است

پیام آیت‌الله هاشمی شاهرودی به همایش بین‌المللی اقتصاد حلال و گردشگری حلال

توسعه گردشگری حلال موجب رهایی از وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسعه گردشگری حلال را موجب برون‌رفت و رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی و علمی و عملی ساختن اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، پیامی به‌مناسبت گشایش همایش بین‌المللی اقتصاد حلال و گردشگری حلال صادر کرد.

در پیام آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی که امروز یکشنبه 16 مهر 96 در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خوانده شد، آمده است: 

«اقتصاد و گردشگری دو واژه‌ای هستند که تا حد زیادی مفاهیم جدید برخاسته از تحولات عمیق روزگاران اخیر را به ذهن متبادر می‌سازند، اما آنچه آشکار است، این دو مفهوم همواره مورد عنایت ویژه اسلام قرار داشته و این حقیقت، با توجه به کثرت آیات شریفه قرآن و احادیث روایت شده از حضرت ختمی مرتبت (ص) و ائمه معصومین (ع) در این باره امری مسلم است.

از آن جمله می‌توان به آیاتی چون «مِنْهُمْ اُمَّه مُقْتَصِدةً وَ کَثیرً مِنْهُم سآءَ مایَعْلَموُنَ» و «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» و یا حدیث پیامبر اعظم (ص) «سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا» اشاره داشت. 

واژه حلال نیز اگرچه واژه‌ای اسلامی است، اما بیشتر از یک دهه است که مفهوم آن با فناوری‌های اطلاعات جدید به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند جای خود را نه تنها در دنیای اسلام بلکه در سرتاسر جهان باز کرده است. 

آنچه اظهر من‌الشمس است اوج این کاربرد مفهوم حلال را در عرصه‌هایی چون اقتصاد و گردشگری می‌توان دید. به ویژه آنکه بخش بزرگی از مناطق و بازارهای هدف گردشگری در سرزمین‌هایی واقع شده که به نام دنیای اسلام شناخته می‌شود، از دیگر سوی شمار فراوانی از گردشگران را مسلمانان با توجه به جمعیت قریب یک میلیارد و پانصد میلیون نفری خود تشکیل می‌دهند و تجمیع این دو عامل، اسباب توجه فعالان عرصه گردشگری را به سرزمین‌های اسلامی و مسلمانان موجب شده و البته گرایش روز افزونی را هم حتی در بین جوامع غیر مسلمان شاهد شده است.

با تمام این اوصاف، در صنعت و اقتصاد گردشگری جهانی مواردی عدیده را می‌توان یافت که چندان با آموزه‌های اسلامی سازگار نبوده است و بالطبع اسباب فراهم آمدن محدودیت‌های عدیده و حتی کاهش اشتیاق مسلمانان به امر گردشگری را فراهم می‌کند.

طرح مبحثی نوین و مورد مطلوبیت وسیع در دانش و صنعت گردشگری با عنوان گردشگری حلال، برآیند همه کنکاش‌هایی بود که در زمینه رفع این مشکلات صورت پذیرفت. مبحثی که در آن خدمات متنوع گردشگری به شیوه‌ای ارائه می‌شود که نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان را مشتاق و علاقه‌مند بهره جستن از خدمات آن می‌ساخت. 

بنابراین، استاندارد گردشگری حلال با نظرات فقهی و شرعی اینجانب تهیه و تدوین شد که در برگیرنده بیست زیرشاخه مختلف مرتبط با اقتصاد و گردشگری چون اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، خدمات حمل و نقل، خوراکی و آشامیدنی، خدمات دارویی، آرایشی و بهداشتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... است.

در پی این تدوین، ضمن تأیید و استقبال آن در مراکز و مجامع بین‌المللی، در دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز برای نخستین بار کرسی و رشته تحصیلی گردشگری حلال پایه‌ریزی شد. شایان ذکر است، استاندارد گردشگری حلال مدون شده را می‌توان به منزله گواهینامه بین‌المللی کیفیت، صحت و سلامت خدمات گردشگری دانست.

در حقیقت، با کمال اطمینان می‌توان اذعان نمود با توجه به این مهمات و همچنین در راستای نیل به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و در جهت برآورده شدن منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) به ویژه در زمینه اقتصاد مقاومتی، عطف توجه ویژه به مفهوم حلال و انجام برنامه‌ریزی دقیق، مدون و علمی برای کاربرد افزون یافتن آن در عرصه‌هایی چون اقتصاد و گردشگری امری الزامی، ضروری و بلاشک است. 

اینجانب ضمن عرض تبریک به مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری اتفاق میمون و مبارک همایش بین‌المللی اقتصاد و گردشگری حلال آرزو می‌نمایم در پناه الطاف پروردگار متعال این مهم چونان فتح بابی برای شروع کاری بزرگ باشد که سرانجام نهایی آن برون رفت و رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی و علمی و عملی ساختن و همچنین تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی خواهد بود و انشاءالله با معرفی فرهنگ گردشگری حلال به جهانیان، فرهنگ اصیل اسلامی بیش از پیش از ترویج و شناسانده شود.»

همایش بین‌المللی اقتصاد حلال و گردشگری حلال با هدف آشنایی بیشتر صنایع با موضوعیت حلال در جهان و اقتصاد مربوط به این حوزه تدارک یافته است است.

خدمات گردشگری حلال، محصولات گردشگری حلال، ضوابط و مقررات تولید، عرضه، صادرات و واردات، شیوه‌های برند سازی، صادرات و واردات، زنجیره‌های تأمین، فرهنگ سازی مصرف فرآورده‌های حلال و اقتصاد مقاومتی از محور‌های این همایش است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 466
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران