پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351993 تاریخ : 1397/04/17-16:58:50
,23,17,
توسعه زیرساخت ها و مالیات بر ارزش افزوده

یادداشت:

توسعه زیرساخت ها و مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، از همین روی او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

بانک و صنعت، مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله معافیت‌هایی در نظر گرفته باشند. 

تعریف فوق، شرحی است که غالب منابع علمی اقتصادی در تعریف قانون مالیات بر ارزش افزوده ارائه نموده و همین تعریف خود گویای آن است که نفس وجودی مالیات بر ارزش افزوده در راستای اخذ مالیات بر مصرف بوده و در این خصوص مصرف کننده موظف به پرداخت آن می باشد. در این راستا می توان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را از چند منظر مورد بررسی قرار داد.
نخست آنکه اجرای این قانون زمینه ساز کنترل مصرف در جوامع می گردد. چراکه با اتخاذ چنین رویکردی رفتار مصرف کنندگان در قبال بازار رفتاری منطقی بوده و مصرف کننده سعی می نماید تا به انتخاب کالا و اجناس آن هم به میزان مورد نیازش روی آورد و از مصرف بی رویه و اسراف کالاها خودداری نماید که این امر اگرچه در سطحی خرد قابل رویت نباشد، اما در سطحی کلان می تواند منشا اثرات و تحولات موثر و مفیدی در نظام اقتصادی کشور باشد.
شاید دومین تاثیر مثبت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بتوان در نهادینه سازی عدالت مالیاتی دانست. چراکه با اجرای این قانون مالیات صرفا متوجه افرادی می گردد که مصرف کننده می باشند و در این میان اقشار متمول و مرفه جامعه که به نسبت دیگر اقشار جامعه مصرف بالایی دارند، مالیات بیشتری را نیز پرداخت خواهند نمود و به این ترتیب گونه ای نوین و پویا از عدالت مالیاتی در نظام اقتصادی کشور شکل می گیرد.
سومین شاخصه برجسته اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را می توان در شفافیت آن و عدم ابهام در این قانون دانست. چراکه با تصویب نرخ مالیات بر ارزش افزوده و اجرای آن در سراسر کشور نرخ مالیات پرداختی نسبت به هر کالا مشخص بوده و مصرف کنندگان کالاها یا همان مودیان مالیات بر ارزش افزوده ملزم به پرداخت آن در هنگام خرید کالاهای مورد نظر خود می باشند. 
در این راستا و با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال های اخیر در نظام مالیاتی کشور، شاهد دستاوردهای اثربخشی در نظام تولید و چرخه اقتصادی کشور بوده ایم که دامنه آن تا به حوزهای رفاه شهروندان و بهداشت عمومی جامعه نیز رسیده است که مورد اخیر آن را در اختصاص یک درصد از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده در حوزه بهداشت و درمان کشور شاهد بوده ایم. همچنین اختصاص بخشی از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به دهداری ها و شهرداری های سراسر کشور جهت توسعه زیر ساخت های شهری و اجتماعی گوشه ای دیگر از دستاوردهای چشمگیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد.
امید است با تلاش مسئولان اقتصادی و نخبگان و صاحب نظران در حوزه مالیات شاهد بهره گیری هر چه بیشتر از قوانین و مقررات پویای مالیاتی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده در نظام اقتصادی کشور بوده و با افزایش پایه های مثبت مالیاتی سهم مالیات را در بودجه عمومی کشور افزایش و نقش درآمدهای نفتی را کاهش دهیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 392
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران