پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267381 تاریخ : 1395/12/08-19:26:29
,5,17,
تهران و جاکارتا؛ مناسباتی بر پایه برد - برد

تهران و جاکارتا؛ مناسباتی بر پایه برد - برد

تهران این روزها میزبان هیاتی اقتصادی از کشور اندونزی است و در راس این کاروان اقتصادی، «دارمین ناسوتیون» وزیر هماهنگی امور اقتصادی و «آرچاندا تاهار» معاون وزیر انرژی و منابع معدنی این کشور حضور دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,گروه پژوهش و تحلیل خبری ، قرار است در این سفر سه روزه که از شنبه آغاز شده و فردا نهم اسفند به پایان می رسد ، توافقات انجام شده به ایران پیگیری و دنبال شود.

اوج همکاری های اقتصادی بین ایران و اندونزی به سال 2011 بر می گردد که طبق گزارش های رسمی همکاری های اقتصادی این دو کشور در این سال چیزی حدود 2 میلیارد دلار بوده است و در این دوره زمانی یک ساله ارزش صادرات کالاهای ایرانی به اندونزی 1138 میلیون دلار بوده است. 
اما این روند به دلیل تشدید تحریم ها در سال 2012 متوقف شد و واردات ایران از این کشور افزایش یافت به طوری که بیشترین رقم مربوط به واردات کشورمان از اندونزی مربوط به سال 2012 با حدود 535 میلیون دلار می شود. 
پس از برجام دوره جدیدی از همکاری های اقتصادی و تجاری بین این کشور به وجود آمد به طوری برای تحکیم این روابط تاکنون مقام بلند پایه ایران و اندونزی دیدارهای متعددی با یکدیگر داشته اند. 
ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته بود که «حسن روحانی » رییس جمهوری کشورمان برای شرکت در مراسم سالگرد تاسیس کنفرانس کشورهای آسیا- آفریقا به اندونزی سفر کرد و حاشیه این سفر دیدارهای متعددی با مقام همتای خود داشت. 
کمتر از یک سال بعد ، یعنی آذرماه سال جاری «جوکو ویدودو» رییس جمهوری این کشور به ایران سفر کرد که این نشان از خواسته دو کشور برای تحکیم روابط اقتصادی است.
مهم ترین موضوع و محور سفر رییس جمهور اندونزی به کشورمان، افزایش همکاری در زمینه های نفت و گاز، همکاری در بخش مدیریت حوزه نفتی و سرمایه گذاری ایران در بخش پالایشگاه اندونزی بود ، حال هیات اقتصادی با حضور دو وزیر از اندونزی به ایران آمده اند تا پیگر توافقات آخرین دیدار مقامات بلند پایه این دو کشور باشند. 
در جریان سفر دو ماه گذشته هیات اقتصادی اندونزی به ایران با حضور رییس جمهور این کشور 9 سند همکاری در زمینه‌های تولید برق، خرید گاز، همکاری‌های بانکی، همکاری‌های بورس، همکاری اتاق‌های بازرگانی، کاغذ و مواد غذایی به امضاء طرفین رسید. 
گفته می شود مهم ترین خواسته اندونزیایی ها از ایران افزایش همکاری در بخش تامین نفت و گاز این کشور است. بنابراین اندونزی پس از سال ها، بار دیگر به یکی از مهم ترین مشتریان نفتی و گازی ایران تبدیل می شود. 
در آخرین دیدار روسای جمهور ایران و اندونزی برای مدیریت مشترک دو میدان نفتی منصوری و آب تیمور و همکاری ها در بخش توسعه «پالایشگاه» با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز و با سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری توافق هایی شده بود. 
همچنین توافق برای سرمایه گذاری مشترک به منظور ساخت یک پالایشگاه در منطقه شرق جاوا و پردازش نفت خام بین شرکت نفت ایران با بخش خصوصی در اندونزی نهایی شد. 
امروز و فردا یکی از ماموریت های مهم هیات اقتصادی اندونزی و وزیر و منابع معدنی اندونزی در تهران به سرانجام رسیدن این توافقات است. 
هر چند که افزایش مبادلات تجاری و رایزنی با تجار کشورمان برای افزایش تعاملات بازرگانی از برنامه های این کاروان اقتصادی در سفر به ایران است اما در راس این سیاست ها ، نهایی کردن توافق ها و تفاهم ها در حوزه های نفتی و گاز بیش از همه به چشم می خورد .
بنابراین ادامه واردات گاز توسط شرکت ملی نفت و گاز اندونزی با عنوان «پرتامینا» که مهرماه امسال نخستین محموله 44 هزار متریک تنی گاز مایع (ال.پی.جی) خریداری شده از ایران وارد این کشور شد، از محورهای اصلی محسوب می شود. در این میان مهم ترین مذاکرات در این حوزه بر سر قیمت گاز مایع خواهد بود. 
قیمت گاز مایع منطقه خلیج فارس 3 الی 3.5 دلار در هر مترمکعب است که اندونزیایی ها امیدوار هستند با توجه به فاصله میان ایران و اندونزی قیمت گاز مایع وارداتی از ایران با قیمت کمتر از 6 دلار در هر مترمکعب تمام شود. 
درحالی که پیش بینی ها حاکی از آن است که شرکت پرتامینا اندونزی از سال 2019 با کمبود جدی گاز مایع مواجه شود ، اندونزی می توانند بازار خوبی برای صادرات گاز ایران به این کشور باشد چراکه طبق گزارش های اعلام شده؛ در حال حاضر مصرف روزانه گاز در اندونزی سه هزار تا سه هزار و 500 بر حسب میلیون استاندارد فوت مکعب است که این میزان سالانه سه الی چهار درصد افزایش می یابد.
دو کشور در پی آن هستند تا بتوانند سطح مناسبات اقتصادی و تجاری خود را به 2 میلیارد دلار برسانند که در این راستا بیشترین رفت و آمد هیات اقتصادی دو کشور در طول سال های گذشته انجام شده است. 
البته همانطور که گفته شد، یک بار در سال 2011 حجم روابط تجاری دو کشور به مرز 2 میلیارد دلار رسید و اندونزی در این سال تبدیل به نخستین مقصد صادراتی کشورمان در منطقه جنوب شرق آسیا شد.
اندونزی و ایران، افزایش سطح مبادلات اقتصادی را از طریق حوزه انرژی و سوخت دنبال می کنند. به طوری که ساخت پالایشگاه در اندونزی ازجمله مواردی است که پیگیری می شود. البته یک بار در سال 1385 قرارداد ساخت این پلایشگاه با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز بین دو کشور منعقد شد اما به دلایل متعددی به اجرا نرسید. 
حال در شرایط پسابرجام، اندونزیایی ها به دنبال احیای قرارداد ساخت پالایشگاه هستند و در دیدارهای اخیر دو کشور ساخت دو پالایشگاه توسط بخش خصوصی ایران و اندونزی مطرح و وارد فاز مطالعاتی شده است. 
اندونزی با حدود 250 میلیون نفر جمعیت که چهارمین کشور پرجمعیت دنیا پس از چین، هند و آمریکا محسوب می شود می تواند بازار پرسود اقتصادی برای ایران محسوب شود. اما در این بین نکته مهم این است که هیچ رابطه اقتصادی خارج از قاعده برد- برد پایدار نخواهد بود و ایران هم در ازای استفاده از ظرفیت های اقتصادی اندونزی باید بخشی از بازار را منوط بر رعایت اولویت های اقتصادی خود در اختیار این کشور قرار دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 431
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران