پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354966 تاریخ : 1397/06/04-07:54:17
,14,
تمدن اسلامی در مساجد نهفته است

تمدن اسلامی در مساجد نهفته است

عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: مساجد کانون فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی است و تمدن اسلامی در آنها نهفته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، سید عبدالله انوار در نشست و بررسی نقش مساجد در محلات شهر تهران که در دارالخلافه پایتخت برگزار شد، اظهار داشت: مساجد در قدیم رهبران بزرگی را در خود جای دادند تا مردم را در مسیر تعالی و موفقیت قرار دهند.

انوار افزود: مساجد در زمینه دانش پروری و علم آموزی نیز موفق بوده و توانسته اند افرادی را در این زمینه پرورش دهند به گونه ای که از زمان مشروطیت مساجد پایگاه فعالیت های سیاسی و دینی به شمار می روند.
در این نشست، علیرضا زمانی تهران پژوه و تهران شناس به نقش مساجد در پایتخت ایران اشاره کرد و گفت: مساجد مهم ترین و اولین نماد ویژگی بروز اسلام در حوزه کالبد این شهر به شمار می رود.
وی با بیان اینکه از دیرباز مسجد نماد پویایی و حضور اجتماع در شهر ها بوده است، گفت: به وضوح در سفر نامه نویسندگان خارجی می توان دید که معماری و هنر اصیل ایرانی در مساجد تاثیر گذار بوده و عظمت دوچندانی را برای کشورمان داده است.
این تهران شناس گفت: در هنر رنسانس، شمایل نگاری یکی از هنرهای مسیحیت بود که در اسلام این موضوع با ساخت و ساز های متعدد مساجد به اوج خود رسید.
این تهران پژوه عنوان کرد: همیشه محوریت توسعه شهرها در قدیم مسجد و بازار بود که توانسته پیوند ناگسستنی را برای شهرها به ارمغان بیاورد.
به گفته وی در دهه 30 و 40 هجری شمسی با شروع مهاجرت ها به تهران، مساجد با ابعاد و معماری های نوین در پایتخت ایجاد شد.
بهزاد یعقوبی نویسنده کتاب دارالخلافه تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2 هزار مسجد قدیمی و جدید در سطح پایتخت وجود دارد، گفت: در کتاب واقفان، اطلاعات 277 مسجد در محدوده دار الخلافه تهران گنجانده شده است.
وی تصریح کرد: قدیمی ترین مسجد تهران، مسجد بازار بوده که قدمت آن مربوط به 1060 هجری شمسی است.
نویسنده کتاب دار الخلافه با بیان اینکه هدف از نشر این اثر توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حفظ و صیانت از مساجد است، گفت: این کتاب سومین اثر از گنجنامه دارالخلافه بوده که اطلاعات مساجد محلات ارگ، دولت، بازار، چاله میدان، سنگلج و عودلاجان در تهران قدیم را طبق نقشه عبدالغفار مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: در این کتاب در قطع خشتی، اطلاعات و تصاویر 277 مسجد از جمله مسجد جامع بلده طیبه (نخستین مسجد) تا کوچکترین مسجد که چهار سوق و مساجد بومی و محلی هستند، آورده شده است.
دارالخلافه (تهران) پنج محله داشت که نام این پنج محله بروی پنج اتاق موجود در عمارت پشت حیاط این کافه کتاب نصب شده که هر اتاق نسبت به حال وهوای آن محله تزیین شده است که البته ششمین محله در زمان مظفری توسعه یافت.
کافه کتاب دارالخلافه با رویکرد فرهنگی و با هزینه شخصی در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده که همه روزه از ساعت10 تا 22میزبان علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ تهران قدیم است.
هفته جهانی مساجد از 31 مرداد ماه آغاز و به مدت 7روز ادامه خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 359
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران