پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251266 تاریخ : 1395/09/21-12:20:49
,11,
تمام ثروت زمین در اختیار بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد

تمام ثروت زمین در اختیار بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی در نشست موضوعی بازآفرینی شهری با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تاکید کرد: اگر شهروند مسئله محوری باشد نه پروژه‌ها بسیاری از مشکلات فعلی برطرف خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست موضوعی بازآفرینی شهری با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در سخنانی ضمن تلاوت سوره مبارکه عصر به وقوع حادثه غمبار تصادف قطار اشاره کرد و گفت: این حادثه هم افکار عمومی ملت ایران و به شکل مشخص مردم آذربایجان را متأثر کرد. از این رو به عنوان وظیفه دستگاهی و سازمانی و وظیفه انسانی و ملی و مسئولیت اجتماعی با همه افرادی که در این حادثه گرفتار و دچار آسیب جسمی و روحی شدند همدردی کرده و می‌کنیم و ضمن همراهی با بازماندگان برای قربانیان طلب مغفرت داریم.

وی افزود: در این مواقع ضمن اینکه باید در برابر هر نقص و کاستی تواضع داشته باشیم و ضعف‌های خود را بپذیریم؛ وظیفه خود می‌دانم از زحمات کارکنان و مدیران وزارتخانه و شرکت‌ها و بنگاه‌های همکار تقدیر کنم. درست است زحمات تمام مدیران این وزارتخانه بزرگ که متنوع‌ترین وزارتخانه از نظر مسئولیت است تحت تاثیر این حادثه غمبار قرار گرفته، اما ما وظیفه داریم از سوی دیگر به هیچ وجه اجازه ندهیم زحمات تمام نیروهای ملی ایران فراموش شود. ما در شرایط خشکسالی منابع مالی و شرایط بسیارسخت حفظ همبستگی اجتماعی توانستیم پروژه‌های بسیارعظیم حوزه‌های مختلف؛ از حوزه بازآفرینی شهری و مبنای توسعه شهری و اندیشه ایران‌شهری گرفته تا طرح‌های حمل و نقل، حمل و نقل ریل‌پایه و بازنگری در ساختار وزارتخانه و توجه به توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل زمینی - که در این حوزه اتفاقات بزرگی افتاده- را عملیاتی کنیم و اقدامات خوبی را در توسعه حمل و نقل دریایی و هوایی در حوزه زیرساخت و نوسازی و افزایش ایمنی و بازنگری در مقررات و فرایندها انجام دادیم که در نتیجه همکاری خوب نیروهای ملی در بخش خصوصی و مدیران دولتی محقق شده است.

آخوندی در ادامه گفت: حجم کار انجام شده بسیار شایان و قابل ارائه‌ است و تک تک شما مدیران در استان خود می‌توانید از عملکرد خود با افتخار یاد کنید. کار عظیمی در این شرایط انجام شده و در خشکسالی منابع از منابع مالی استفاده کرده‌ایم و کارگاه‌ها را زنده نگه‌داشته‌ایم و جاهایی که نیاز به ورود فوق‌العاده بود از جمله همین اعزام دو میلیون نفر برای زیارت اربعین به عراق و بازگرداندن آنها، نشان دهنده ظرفیت سازی بزرگ در وزارتخانه بود که با تدبیر و مدیریت ممکن شد. لذا آنجا که باید از زحمات مدیران دفاع کنیم با صدای رسا و قامت برافراشته و با افتخار دفاع می‌کنیم و جایی که نقصی موجود است خیره‌سری نداریم و از مردم پوزش می‌طلبیم.

معماری مبتنی بر هماهنگی با طبیعت و اقلیم

آخوندی همچنین به بحث انتزاع راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها پرداخت و توضیح داد: هدف ما از این کار این بود فرصتی ایجاد کنیم که مدیران کل بتوانند بیشتر درباره استان خود در ابعاد حمل و نقل، توسعه شهرسازی و توسعه کالبد شهری اندیشه کنند و فرصت راهبری داشته باشند.

وی تاکید کرد: تغییر ساختار سازمانی به نتیجه رسیده و فرصت بیشتری برای راهبری حوزه شهرسازی و حمل و نقل در سطح استان و شهرستا‌ها فراهم شده و به این سمت حرکت می‌کنیم که تمام ثروت زمین در اختیار بازآفرینی شهری قرار گیرد.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر این که ایرانیان قدیم از تمام ظرفیت‌های طبیعت استفاده می‌کردند، گفت: ولی امروز در شهرستان‌های مختلف می‌بینیم رودخانه‌ها و قنوات زباله‌دانی شده‌اند. یکی از مولفه‌های ایران‌شهری سازگاری با طبیعت و اقلیم است. در مناطق گرمسیری معماری بر پایه کوران باد و حداقل انرژی بود ولی امروز اگر برق قطع شود زندگی در خانه‌های این مناطق امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر درمناطق کویری از زمین و خاک به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کردند و دارای زیرزمین بودند ولی امروز در بسیاری از طرح‌های جامع زیرزمین حذف شده است. درحالیکه درکانادا از زیرزمین به عنوان عایق سرما و اساسا از انرژی‌های ارزان استفاده می‌شود.

آخوندی با اذعان بر اینکه معماری شهرهای ایران با اقلیم تناسب ندارد، گفت: متاسفانه امروز از طرفیت رودخانه‌ها در شهرها استفاده نمی‌کنیم. بحث ترکیب با طبیعت بسیار با اهمیت است و بنده همچنین با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موافق هستم.

وی افزود: ما درموقعیت تاریخی پیچیده‌ای قرار داریم و از طرفی با بحران مفاهیم مدرن مواجه هستیم که ما را به این وضعیت اقتصادی رسانده است که همه حس می‌کنیم از جایی باید بازنگری شود که هرکس درباره آن نظری دارد ولی در دوره تحول مفهومی هستیم. زندگی در کلان‌شهرها سخت شده و اهوازی که روی دو دریای نفت و آب زندگی می‌کند هم مسئله فقر دارد و هم کم‌آبی که نشان می‌دهد نیازمند تحول هستیم که ذات تغییر ناپایداری و مخاطره‌آمیز بودن است و به آسانی انجام نمی‌شود و با هزاران مقاومت مواجه هستیم. از سوی دیگر نکته مهمی که وجود دارد وجود یک نوع ثبات جمعیتی است که بیشتر جمعیت‌شناسان اذعان دارند که ایران دارای رشد جمعیتی بالا مانند دهه‌های 60 و 70 نخواهد بود و شاهد اتفاق عجیبی در تحول جمعیتی نخواهیم بود. این به مفهوم صفر بودن نیست بلکه به مفهوم کاهش روند است وگرنه با استثناهایی مواجه هستیم. به صورت کلی گفته می‌شود تهران دارای 300 و 400 هزار خانه مازاد است و تحولات جمعیتی به سرعت قبل نیست و مواجه با ثبات نسبی و کاهش روند تحولات هستیم که امکان می‌دهد به کیفیت زندگی بیشتر توجه کنیم و اکنون نمی‌توان تنها درباره کمیت صحبت کرد.
وی همچنین تاکید کرد: دربازآفرینی شهرها باید بازنگری سیستم حمل و نقل، کالبد، سکونت روستایی و کیفیت زندگی را درکنار هم دید و ستاد بازآفرینی شهری محل اجماع است و باید اقدام مشترک را با همراهی انجام دهیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 319
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران