به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به عبارت دیگر تغییر نگرش در افراد جامعه باید از تغییر نگاه به آینده شغلی فرزندان در درون خانواده آغاز شود و با ایجاد تفکر خلاقانه در مهد کودکها، آموزش کارآفرینی در مدارس و دبیرستانها تا سطوح دانشگاهی ادامه یابد و ازاینرو انجام این مهم نیاز به یک برنامه فرادستگاهی و حاصل اجماع نظر سیاستگذاران و برنامهریزان دارد. در این مسیر، ذهن افراد باید برای نگاه کارآفرینانه پرورش یابد. فقدان این نگاه در دانشجویان و فارغالتحصیلان منجر به این میشود که این گروه از افراد جامعه برای ورود به بازار کار کمتر به راهاندازی یک کسبوکار کارآفرینانه توجه میکنند و بیشتر در پی استخدام هستند و پس از استخدام هم کمتر نگاه خلاقانه به محیط کار برای حل مشکلات دارند. به عبارت دیگر کارآفرینی سازمانی هم کمتر مجال بروز مییابد.
به عنوان یک عامل بیرونی، بروز شرایط رکودی در تشدید این نگاه موثر است و به عنوان بخشی از راهحل میتوان به اقدامات دولت در جهت خروج از رکود که منجر به ایجاد فرصتهای مناسب برای فعالیتهای کارآفرینانه میشود، اشاره کرد.
بنابراین میتوان گفت برای تقویت کارآفرینی در جامعه، نیازمند مجموعهای از اقدامات و سیاستگذاریها در سطح کشور هستیم که اهم آنها عبارتند از:
- انسجامبخشی به آموزشهای کارآفرینی از سطوح پایه تا عالی و توانمندسازی دانشجویان و فارغالتحصیلان برای ورود به بازار کار
- آشنایی با فناوریهای نوین و بهرهگیری از آنان برای افزایش ضریب موفقیت در راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه
- فراهم سازی بستر فعالیتهای کارآفرینانه از طریق کاهش ریسک راهاندازی کسبوکار و ایجاد محیط مناسب
- کاهش قوانین و مقررات مانع (در حال حاضر به عنوان بخشی از این اقدام، وزارت امور اقتصاد و دارایی مسئولیت کاهش مجوزها و حذف مجوزهای غیرضروری را بر عهده دارد) و تقویت قوانین حمایتی مانند قانون مالکیت فکری
- بسترسازی برای استفاده از شیوههای نوین تامین مالی به ویژه برای راهاندازی کسبوکارهای کوچک و کسبوکارهای مبتنی بر فناوری
- حمایت و قدردانی از کارآفرینان برای الگوسازی در بین جوانان