پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352619 تاریخ : 1397/04/28-13:49:14
,23,6,
تصادفات، عامل اصلی مرگ‌و‌میر در کودکان ایرانی است

تصادفات، عامل اصلی مرگ‌و‌میر در کودکان ایرانی است

براساس قانون راهنمایی‌ورانندگی در ایران، کودکان باید تا سن 12سالگی از صندلی‏های عقب خودرو استفاده کنند.

بانک و صنعت؛ «هنگام بروز تصادف رانندگی، کودکانی که در آغوش راننده یا سرنشین جلوی خودرو هستند، نقش کیسه هوا را برای والدین خود ایفا می‏کنند»،  بار دیگر که فرزندتان را هنگام رانندگی بغل می‏کنید، به این جمله خوب بیندیشید.

برابر آمارهای اعلامی از سوی مسئولان، تصادفات، عامل اصلی مرگ‌و‌میر در کودکان ایرانی است. مرگ سالانه سه‌هزار کودک و مصدومیت بین 60 تا 100 هزار کودک ایرانی در تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد، این در حالی است که اغلب این حوادث به‌دلیل ایمن نبودن محل قرارگیری کودک در خودرو  روی می‌دهد.

براساس قانون راهنمایی‌و‌رانندگی در ایران، کودکان باید تا سن 12سالگی از صندلی‏های عقب خودرو استفاده کنند. معاون اجتماعی و فرهنگ پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این که نشستن کودک در صندلی‌های جلو خودرو ممنوع است، به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‏گوید:«با‌توجه به کارهای کارشناسی پلیس و تجارب دیگر کشورها دراین‌ زمینه، این ممنوعیت در قانون اعمال شده است و متخلفان از این قانون مشمول جریمه می‏شوند.»
سرهنگ جهانی ادامه می‏دهد:«‌از‌آنجاکه استفاده از کمربندهای صندلی‏های جلوی خودرو آسان نیست و این کمربندها به شکلی طراحی شده‌اند که احتمال آسیب به گردن کودکان وجود دارد، این ممنوعیت وضع شده است تا در ترمزهای ناگهانی و تصادفات شدید جان کودک حفظ شود.»
در قانون راهنمایی‌و‌رانندگی کشور، در دو مورد به کودکان اشاره شده است. نخست، ممنوعیت نشستن کودک در صندلی‏های جلوی خودرو و دوم، در آغوش گرفتن اطفال هنگام رانندگی.
برای موضوع دوم، میزان جریمه براساس منطقه رانندگی متفاوت است، یعنی اگر راننده هنگام رانندگی، کودکی را در آغوش داشته باشد، در کلان‌شهرها، مراکز استان‏ها و جاده‏های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی 500 هزار ریال جریمه خواهد شد. در سایر شهرها این میزان به 400هزارریال و در روستاها و راه‏های روستایی به 300هزار ریال می‏رسد. 
در آغوش گرفتن کودکان هنگام رانندگی خواه‌ناخواه در کیفیت رانندگی تاثیر منفی می‏گذارد. طبق قانون، راننده مجاز به انجام اعمالی که تسلط، تمرکز و عکس‏العمل به‏موقع وی را در امر رانندگی کاهش می‏دهد، نیست. این عمل راننده هنگام رانندگی خطرات مالی و جانی برای خود راننده، سرنشینان خودرو و سایر رانندگان ایجاد می‌کند.
سرهنگ جهانی در مورد این محدودیت به روزنامه‌ «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «این موضوع برای پلیس مسجل است، کودکی که موقع رانندگی در آغوش راننده یا سرنشین جلوی خودرو است، هنگام بروز حوادث نقش کیسه هوا را برای سرنشین بازی می‌کند، چراکه بر اثر برخورد حین تصادف، کودک بین سرنشین و قسمتی از وسیله‌نقلیه قرار می‌گیرد و این امر به‌شدت خطرناک است.»
معاون اجتماعی راهور ناجا معتقد است؛ «رانندگانی که دست به این تخلف می زنند، قطعا از خطرات این موضوع  آگاهی ندارند و باید با اطلاع‌رسانی رانندگان خاطی را آگاه کرد.»
به‌اعتقاد کارشناسان، راننده یا سرنشینی که در قسمت جلوی خودرو، کودک را در بغل گرفته، او را در فاصله اندکی از «مرگ» به آغوش کشیده است.
با پیشرفت تکنولوژی و ورود خودروهایی که مجهز به کسیه‌هوا هستند و همچنین الزام شماره‌گذاری خودروها با حداقل 2 ایربگ، هم‌اکنون تعداد زیادی از خودروهای کشور به  کسیه‌هوا  مجهز هستند. وجود ایربگ در تصادفات می‌تواند جان سرنشین را تاحد زیادی محافظت کرده و از آسیب‌های جدی جلوگیری کند اما همین ایربگ که حافظ جان است، در‌صورتی‌که  مورد‌استفاده صحیح  قرار نگیرد، باعث بروز صدمات جدی به خصوص برای کودکان می‌شود.
 زمانی‌که کودک در صندلی جلو خودرو یا حتی در آغوش مادر است، هنگام تصادف و باز شدن ایربگ، ضربه بسیار شدیدی که بر سر‌و‌صورت کودک وارد می‌شود، می‏تواند منجر به صدمات جدی، شکستگی گردن و حتی مرگ کودک شود. فراموش نکنیم کیسه‌هوا برای بزرگسالان طراحی شده است و فیزیک بدن کودکان، توان تحمل شتاب و ضربه آن را ندارد.
باآنکه در قانون کشور ما این دو ممنوعیت در‌نظر گرفته شده اما در قوانین سایر کشورها به‌ویژه کشورهای پیشرفته تاکید شده است کودکان باید با سن خاصی از صندلی‌ها یا نشیمن‌های مخصوص خود در خودروها استفاده کنند تا حداکثر ایمنی را داشته باشند. ولی فرهنگ صندلی کودک، فرهنگ غریب و ناآشنایی برای بسیاری از ما ایرانیان است، به‌طوری‌که کمتر شاهد هستیم در این رابطه، والدین حساسیت‏های لازم را به‌خرج دهند  و با تهیه صندلی کودک، امنیت او را به‌عنوان اصلی‏ترین حقوقش تامین کنند.
به‌گفته سرهنگ جهانی، موضوع استفاده از صندلی کودک در خودروها و تبدیل آن به قانون هنوز به نتیجه نرسیده اما پلیس پیوسته در‌حال پیگیری موضوع است،  به ویژه این‏که سازمان بهداشت‌جهانی از کشورهای عضو خواسته است لزوم استفاده از صندلی کودک به قانون تبدیل شود ولی هنوز این موضوع مصوب و ابلاغ نشده و راهنمایی‌ورانندگی به جد دنبال این امر است تا در تصادفات، کودکان آسیب کمتری ببینند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران