پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315793 تاریخ : 1396/12/01-12:23:54
,5,17,
تشریح جزییات قرارداد با هندی ها در بندر چابهار / آیا بیرون‌کشیدن سانچی از آب صرفه اقتصادی دارد؟

تشریح جزییات قرارداد با هندی ها در بندر چابهار / آیا بیرون‌کشیدن سانچی از آب صرفه اقتصادی دارد؟

جزییات سانچی،عملکرد سازمان بنادر و دریانوری و اما و اگرهای کسب سهم بیشتر از کریدورهای بین المللی آبی، از موضوعاتی است که رئیس سازمان بنادر و دریانوری در گفت و گوی خود با خانه ملت مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازخانه ملت، محمد راستاد با اشاره آخرین وضعیت کشتی غرق شده سانچی از بررسی مستندات به دست آمده خبر داد و گفت: در 13 اسفندماه سال جاری نشست دیگری با حضور کشورهای ذی نفع جلسه ای در کشور چین برای جمع بندی مستندات برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا در اعلام چرایی وقوع حادثه برای سانچی تعلل می شود، افزود: تعللی در کار نیست زیرا از ابتدا پروسه رسیدگی به این موضوع را سه ماه پیش بینی کردیم.

وی با بیان اینکه بررسی جعبه سیاه کشتی ها، بازدید از محل حادثه، مصاحبه با افراد حاضر در این حادثه برای جمع بندی این اتفاق لازم است، تصریح کرد: در قالب تفاهم نامه ای که میان کشورهای ذی نفع وجود دارد اطلاعات جمع بندی و به زودی رسانه ای می شود.

 

خروج سانچی صرفه اقتصادی ندارد

راستاد در پاسخ به این سوال که لاشه سانچی خارج خواهد شد یا خیر؟ گفت: خارج کردن سانچی بعید است زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست اما چینی ها و شرکت ملی نفتکش با استفاده از ربات در حال بررسی ابعاد کشتی، میزان نشت نفت و آلودگی و همچنین امکان ورود به کشتی هستند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که امکان باقی ماندن بقایایی از اجساد خدمه سانچی وجود دارد یا خیر، افزود: با توجه به اینکه کشتی یک هفته تمام با درجه حرارت بالا در حال سوختن بوده و در عمق 150 متری غرق شده بعید است که بقایایی از اجساد باقی مانده باشد.

 

نحوه تامین مالی در پروژه های بندری

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان به صورت درآمد هزینه ای اداره می شود، گفت: بعضا از طریق صندوق توسعه ملی و خطوط اعتباری خارجی نیز در برخی طرح های توسعه ای از جمله بندر چابهار استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از طرح های توسعه ای از جمله فاز 3 ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی و توسعه پس کرانه بندر شهید رجایی با منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی صورت می گیرد، افزود: این پروژه با 3 سال زمان تکمیل و مورد بهره برداری واقع می شود.

راستاد ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت فاز 3 ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی با اعتبارات سازمان بنادر تامین می شود و برای تامین امکانات رو بنایی، تجهیزات و اپراتوری قرار است از مشارکت داخلی، خارجی بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی گفت: برای ایجاد زیرساخت های اراضی 2هزار و 400 هکتاری پس کرانه بندر شهید رجایی به دنبال تامین منابع مالی از خارج از سازمان بوده و سرمایه گذاری روبنایی نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.

 

افزایش میزان ترانزیت و ترانشیپ کالا اولویت سازمان بنادر و دریانوردی

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های سازمان متبوعش در خصوص افزایش سهم ایران از کریدورهای بین المللی آبی، افزود: استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی از راهکاری اتخاذ شده سازمان بنادر برای افزایش سهم ایران از کریدورهای آبی بین المللی است.

وی همچنین از تلاش برای خروج بنادر کشور از محلی برای تخلیه و بارگیری صرف خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با تغییر مد حمل و نقل بنادر را به حلقه ای از زنجیره لجستیک تبدیل کنیم که این مستلزم این است که ما در پس کرانه ها مراکز تولید، توزیع و لجستیکی ایجاد کنیم.

راستاد ادامه داد: رویکرد سازمان بنادر این است که اراضی 2 هزار و 400 هکتاری پس کرانه بندر شهید رجایی را با همین منظور تجهیز کرده و توسعه دهد تا مراکز توزیع، لجستیکی، تولیدی و ارزش افزوده ای ایجاد شود.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن صنایع و مراکز تولیدی پیرامون بنادر یک مزیت مهم برای بنادر تجاری محسوب می شود، گفت: با تحقق این مهم میزان تردد لاینرها به بنادر ما بیشتر می شود که این رمز توفیق بعضی از بنادر منطقه بوده است.

 

ایجاد امکانات در پس کرانه های بنادر راهی برای کسب سهم بیشتر از حمل و نقل دریایی در حوزه بین الملل

راستاد ایجاد چنین امکاناتی در مجاورت بنادر را مزیت رقابتی برای آن ها خواند و تصریح کرد: ما به دنبال تملک اراضی پس کرانه ای برای همه بنادر تجاری اعم از بندر چابهار با 450 هکتار اراضی، بندر امام با 600 هکتار اراضی هستیم تا با این راهبرد بتوانیم سهم بنادر را از حمل و نقل دریایی در حوزه بین المللی افزایش دهیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بیش از 90 درصد واردات کشور از طریق دریا و بنادر تجاری صورت می گیرد، گفت: یکی از کارهای مهمی که باید انجام بدهیم علاوه بر واردات کالاها و مایحتاج کشور از طریق بنادر تجاری باید امکان ترانشیپ کالا نیز فراهم شود یعنی بندر شهید رجایی ما به عنوان هاب منطقه ای امکان تخلیه بار کشتی های لاینر سایز بزرگ و انتقال به سایر بنادر را داشته باشد.

وی ادامه داد: جذب کشتی های لاینر بزرگ و کالاهای ترانشیپی یک مزیت مهم برای کشور ما به شمار می رود که به عنوان راهبردی اصلی در سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری می شود.

راستاد با اشاره به راهبرد دیگر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بهبود وضعیت کشور در حوزه بنادر، افزود: موضوع دیگر مورد پیگیری از سوی سازمان مسئله ترانزیت است به گونه ای که کالایی که مشتری آن کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و برخی نقاط روسیه هستند از آسیای دور، جنوب شرقی آسیا و کشورهای ساحلی اقیانوس هند به جای اینکه مسیر طولانی تر دریایی را طی کند از طریق بنادر جنوبی ما تخلیه و با تغییر روش حمل و نقل و تبدیل به حمل و نقل ریلی یا جاده ای به کشورهای مقصد برسد.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ترجیح ما این است که فرآیند تولید و ارزش افزوده بیشتر کالاهای صادراتی و همچنین مواد خام و مواد اولیه وارداتی در مجاورت بنادر رخ دهد تا هزینه مضاعف حمل و نقل را درون کشور برای انتقال از بندر به مراکز تولیدی در پس کرانه ها در فاصله دور از بنادر نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با ایجاد مراکز تولیدی در پس کرانه ها علاوه بر رونق نوار ساحلی و بنادر کشور جلوگیری از افزایش تبعات ناشی از استقرار صنایع بزرگ در نزدیکی کلانشهرها و شهرهای بزرگ نیز رخ می دهد.

وی با بیان اینکه نوار ساحلی کشور فضای بسیار زیادی برای سرمایه گذاری صنایع تولیدی و ارزش افزوده دارد، گفت: باید از این ظرفیت ها برای بازپس گیری سهم بنادر در حوزه کریدورهای بین المللی استفاده کنیم.

 

3 میلیون تریلیون میزان ترانشیپ کشور بوده است

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر میزان ترانشیپ کالا در بنادر ایران چه میزان بوده است، تصریح کرد: اکنون ترانشیپ ما به نسبت بنادر رقیب منطقه ای خیلی محدود است.

وی ادامه داد: علت کم بودن سهم ایران در ترانشیپ منطقه ای این است که ما در پس کرانه بنادر رقیب حجم وسیعی از مراکز تولیدی و شرکت های چند ملیتی که در آنجا سرمایه گذاری کرده اند را داریم و مواد اولیه به آن ها منتقل شده و با شکل گیری ارزش افزوده در آن ها صادرات صورت می گیرد.

راستاد ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم پس کرانه بنادر خود را به این صورت توسعه بدهیم به صرف داشتن زیرساخت ، تجهیزات و داشتن نرم مناسب بندری نمی توانیم انتظار ترانشیپ با حجم بالا را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر به صورت کلی در طول سال در بهترین حالتی که تخلیه و بارگیری کانتینر داشته ایم در حوزه واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ حدود 3 میلیون تریلیون در سال بوده مراودات بندری کشور بوده است

راستاد با بیان اینکه سهم ترانشیپ در ایران نسبتا پایین است، افزود: به لحاظ اینکه 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در کشور داشته و از نظر ناوگان تحت پرچم مالکیت و تعداد کشتی های اقیانوس پیما نیز بیستمین کشور دنیا هستیم به نظر می رسد که ظرفیت و توان داشتن سهم بالاتری از حمل و نقل و تجارت جهانی منطقه ای را دارا هستیم.

 

افزایش ظرفیت بنادر برای پذیرش کشتی های بزرگ مقیاس

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیگر برنامه این سازمان، تصریح کرد: رویکرد دیگر سازمان بنادر و دریانوردی این است که ظرفیت بنادر را برای پذیرش کشتی های بزرگ تر افزایش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در صنعت کشتیرانی مزیت مقیاس مورد توجه است تلاش داریم با تحقق این مهم حمل در احجام بالاتر به کاهش هزینه حمل و نقل منجر شود، به همین منظور فاز 3 بندر شهید رجایی در حال طراحی است تا بتوانیم بالاترین نسل کشتی های کانتیری را پذیرش کنیم.

 

هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری زیربنایی و روبنایی در بنادر انجام شده است

راستاد با بیان اینکه ما سالانه حداقل رقمی در حدود هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری زیربنایی و روبنایی در بنادر انجام می دهیم، گفت: البته یکی از توفیقات سازمان بنادر این است که توانسته به در حدود 9 هزار  میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کند و 3 هزار میلیارد تومان نیز در شرف انعقاد قرارداد است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری دریایی از اهداف دیگر سازمان بنادر و دریانوردی است، افزود: در این راستا در هفته گذشته لایروبی جزیره هرمز انجام شد تا کشتی های مسافربری و توریستی به این منطقه تردد کنند.

راستاد ادامه داد: مکانیزم های حمایتی از ناوگان گردشگری و زیرساخت های گردشگری دریایی برای تحقق این مهم باید در کشور توسعه یابد.

 

استفاده از حمل و نقل ترکیبی تاثیرگذاری بیشتر بنادر بر اقتصاد را تقویت کند

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که برای افزایش کارایی بنادر در ارزآوری برای کشور چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: استفاده از حمل و نقل ترکیبی یکی از اقداماتی است که می تواند تاثیرگذاری بیشتر بنادر بر اقتصاد را تقویت کند.

وی ادامه داد: شقوق حمل و نقل خوشبختانه همه در وزارت راه و شهرسازی متمرکز هستند از این رو به دنبال این هستیم که روند حمل و نقل ترکیبی به خوبی انجام شود.

راستاد ادامه داد: تمرینی که اخیرا در این حوزه انجام شده انتقال محموله گندم تولید هند به افغانستان بوده، رقمی در حدود 6 هزار و 500 باکس کانتینر محموله گندم توسط کشتی از طریق چابهار وارد ایران شد و به واسطه حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی مسیر را طی و به افغانستان رسید که هزینه انتقال بار نیز با این اوصاف کاهش یافت.

وی با بیان اینکه اتصال بندر چابهار به راه آهن به طور حتم مزیت جدیدی برای بندر ایجاد خواهد کرد، گفت: به دنبال بهبود وضعیت بنادر کشور با استفاده از طرفیت های موجود هستیم.

 

هندی ها در سرمایه گذاری برای توسعه چابهار بدعهدی نکرده اند

راستاد همچنین از حضور هندی ها در بندر چابهار خبر داد و افزود: حال حاضر 8 میلیون ظرفیت در بندر چابهار ایجاد شده و با هندی ها مذاکرات و تفاهم نامه هایی برای سرمایه گذاری در این بندر انجام شده است.

وی ادامه داد: در جریان سفر رئیس جمهور به کشور هند یکی از تفاهم نامه هایی که منعقد شد نهایی شدن قرارداد راهبری ترمینال بندری چابهار توسط هندی ها بود.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:هندی ها قرار است 85 هزار دلار سرمایه گذاری تجهیزاتی با قرارداد بی او تی انجام دهند که به واسطه این قرارداد هندی ها به مدت 10 سال از ترمینال یک چابهار بهره برداری می کنند



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 378
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران