پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375690 تاریخ : 1397/06/12-14:38:38
,17,11,
تشریح اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در یکساله دولت دوازدهم

در گفتگو با شکرچی‌زاده بررسی شد؛

تشریح اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در یکساله دولت دوازدهم

تدوین آیین نامه بتن بعد از 10 سال/ نوسازی دستگاه‌های شتاب نگار با خرید 260 دستگاه

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اقدامات مرکز را در طول یک ساله دولت دوازدهم به تفکیک پژوهشکده‌ها، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، محمد شکرچی‌زاده  گفت: در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی وظیفه مرکز تهیه و تدوین مقررات ملی ساختمان است که بسیاری از همکاران ما در پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی در مباحث مقررات ملی ساختمان مشغول هستند و ما توانستیم مباحث مختلفی را از جمله مبحث 3 و مباحث مربوط به تاسیسات برقی- مکانیکی و مبحث 11 که مربوط به صنعتی سازی است را در پژوهشکده به تدوین نهایی برسانیم.

وی تصریح کرد: اجرایی شدن هرکدام از این مباحث از جمله مبحث اکوستیک ساختمان، می‌تواند به بهبود کیفیت ساخت و ساز منجر شود.

شکرچی‌زاده اعلام کرد: در این پژوهشکده ما در تعدادی از بخش‌ها از جمله بخش بتن توانستیم اقدامات خوبی را برای ارتقای کیفی بتن انجام دهیم. آیین‌نامه بتن ایران از طرف سازمان برنامه و بودجه به مرکز واگذار شد و ما با استفاده از همکاران مرکز تحقیقات و سایر متخصصان، نسخه نهایی را تدوین کردیم که تا پایان شهریورماه سالجاری (97) ارایه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بیش از 10 سال بود که ویرایش قبلی آن انجام نشده بود و این از اقدامات مثبتی است که انجام شد.

این مقام مسئول در بیان دیگر اقداماتی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام داد، توضیح داد: کمیته‌های نشریه 55 سازمان برنامه و بودجه که جزو مهم‌ترین نشریات سازمان فوق است توسط مرکز تحقیقات تشکیل شد و تعدادی از کارگروه‌های آن نیز تشکیل شدند. در عین حال سازماندهی مناسبی برای تدوین نشریه 55 انجام شد که تا پایان 97 نشریه ویرایش جدیدش منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در بخش آتش، بعد از حادثه پلاسکو که مشخص شد ساختمان‌های موجود دارای مشکلات زیادی در مقابله با آتش دارند پروژه‌ای شروع شد که آن هم ارزیابی ساختمان‌های موجود بود که مراحل اولیه کارهای آن انجام شده و در حال پیشرفت است که امیدواریم تا پایان سالجاری آن را نهایی کنیم.

وی افزود: در بخش سازه نیز اقدامات خوبی از نظر مقاوم کردن ساختمان‌ها در برابر زلزله و استفاده از فن‌آوری‌های نو همچون استفاده از الیاف کربنی برای ساختمان‌های استراتژیک مثل ایستگاه‌های کاهش فشار گاز، انجام و در عین‌حال، دستورالعمل‌های مناسبی برای اینکار تدوین شد.

شکرچی‌زاده گفت: در طول سال گذشته، ما زلزله کرمانشاه را داشتیم که همکاران ما از پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی و همچنین سایر پژوهشکده‌ها حضور پیدا کردند و گزارش‌های مناسبی تهیه کردند که بر اساس آن گزارش‌ها، اصلاحات لازم را در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حال اعمال داریم که می‌تواند راهگشا باشد.

این مقام مسئول از خرید 260 دستگاه شتاب‌نگار جدید بعد از تفاهم برجام و امکانی که در آن دوران فراهم شد خبر داد و گفت: در بخش شتاب‌نگاری خوشبختانه بعد از تفاهم برجام امکانی فراهم شد تا تعدادی از دستگاه‌های شتاب‌نگار را خریداری کنیم. تعداد 260 دستگاه جدید خریداری شد که اینها تعدادی شان در تهران نصب شده و در سایر شهرستان های کشور نیز به مرور حال نصب است. ما بعد از 20 سال توانستیم تعدادی دستگاه شتاب نگار جدید را که از آخرین تکنولوژی های شتاب نگاری برخوردار است خریداری کنیم و یک فصل جدیدی در توسعه شبکه شتاب نگاری ها اتفاق افتاد.

شکرچی زاده در عین حال خاطرنشان کرد: در پژوهشکده معماری و شهرسازی ما یک پروژه مهمی که انجام دادیم پروژه طرح اقدام مشترک برای ساماندهی شهر بندرعباس بود که در آن شهر، پرژوه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای مختلفی در سه دهه اخیر وجود داشت که انسجام بخشی به این تعداد از طرح‌ها بسیار کار دشواری بود که اینکار را مرکز تحقیقات در پژوهشکده معماری و شهرسازی با همکاری پ‌ژوهشکده حمل و نقل انجام داد. خوشبختانه به تصویب شورای فنی استان و استانداری رسید و در دستور کار برنامه توسعه شهر بندرعباس قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اخیرا ضوابط مکانیابی ساختمان‌های بلند را به پیشنهاد معاونت معماری و شهرسازی تهیه کردیم که در دستور کار شورای‌عالی معماری و شهرسازی قرار دارد.

وی از دیگر اقدامات مرکز را تهیه موقعیت گسل های کلانشهرها عنوان کرد و افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری تکلیفی را برعهده مرکز تحقیقات قرار داد که شامل شناسایی و تهیه موقعیت گسل‌های کلانشهرهای کشور بود. موقعیت گسل کلانشهر تهران در سال 95 انجام شد و در طول سال 96 و همچنین 97، شهرهای کرمان، تبریز، مشهد هم به نتیجه و تصویب رسید. مشهد آخرین مورد بود که در دستور کار شورای عالی قرار دارد و همینطور شهر کرج که نهایی شده است.

شکرچی‌زده تاکید کرد: این مجموعه اقدامات برای افزایش تاب‌آوری شهرها و کاهش خطرپذیری موثر است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات مرکز را در پژوهشکده حمل و نقل نیز تشریح کرد و گفت: یکی از پروژه‌هایی که در پژوهشکده حمل و نقل انجام شد، پروژه PMS است که مربوط به سامانه مدیریت روسازی است. فاز اول آن در سال 95 انجام شد و فاز دوم آن را اخیرا انجام دادیم.

وی افزود: این پروژه بسیار مهم است زیرا روال فعالیت را در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد و اختصاص بودجه برای بهبود وضعیت راه ها و روسازی راه ها توسط این پروژه انجام می شود و بسیار برای تامین مالی، ارزیابی کمی و کیفی اقدامات اصلاحی برای روسازی راه ها، و حتی روش های روسازی راه ها می تواند موثر باشد.

شکرچی‌زاده افزود: در کشورهای توسعه یافته به شدت از این ابزار استفاده می کنند. خوشبختانه ما این کار را در پژوهشکده حمل و نقل برای سازمان راهداری انجام داده‌ایم. علاوه بر آن برای سازمان راهداری، پروژه نیوجرسی را انجام دادیم تا گواهینامه فنی بگیرند. انجام این پروژه برای افزایش عمر مفید حفاظ هایی که در راه استفاده می کنیم و برای کنترل تصادفات بسیار کارساز است.

این مقام مسئول افزود: پروژه دیگری که انجام شد برنامه عملیاتی ایمنی راه هاست که اینکار را با همکاری معاونت حمل و نقل انجام دادیم. این پروژه با هدف افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده ای انجام شد. اینکار توسط بخش زیادی از متخصصان انجام شد که به تصویب کمیسیون ایمنی راه ها رسید و از طریق معاون حمل و نقل برای معاون اول ریاست جمهوری تحت عنوان برنامه عملیاتی ایمنی راه ها و جاده ها ارسال شد.

شکرچی‌زاده گفت: در پژوهشکده مالی و اقتصادی نیز پروژه های متعددی انجام شد از جمله روش‌های تامین مالی برای پروژه زیرساخت‌ها، بررسی عوامل رکود مسکن، همینطور پروژه مرتبط با بانک مسکن به عنوان بانک توسعه ای. اینها تعدادی از پروژه هایی است که انجام شد.

وی افزود: در طول این مدت همچنین تعامل بسیار خوبی را با شهرداری تهران داشتیم و شهرداری پروژه ای را برای تدوین فنی و تخصصی تهیه کرده بودند که ما همکاری را برای بررسی آن انجام دادیم. همین طور با سازمان برنامه و بودجه برای تهیه و تدوین آیین نامه ها انجام دادیم که همکاری خوب و موثری بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 202
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران