پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306661 تاریخ : 1396/07/24-19:11:56
,7,
تشریح آثار مثبت افزایش نرخ ارز در بلند مدت/آثار منفی واقعی سازی نرخ ارز نیاز به مدیریت دارد

کوهکن:

تشریح آثار مثبت افزایش نرخ ارز در بلند مدت/آثار منفی واقعی سازی نرخ ارز نیاز به مدیریت دارد

محسن کوهکن ریزی در خصوص واقعی شدن نرخ ارز و تک نرخی شدن، اظهار داشت: از دو نرخی بودن ارز هیچگاه نظام اقتصادی کشور منفعت نبرده است؛ اساسا با دو نرخی بودن شاهد تقاضاها کاذب برای ارز کاذب هستیم و محاسبات را برای بعضی سرمایه گذاری ها به سمت و سوی غیرواقعی پیش می برد که مشکلاتی برای برگشت سرمایه و انجام تعهدات ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که واقعی کردن نرخ ارز تاثیر منفی کوتاه مدت در اقتصاد دارد اما درنهایت آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت.

 محسن کوهکن ریزی در خصوص واقعی شدن نرخ ارز و تک نرخی شدن، اظهار داشت: از دو نرخی بودن ارز هیچگاه نظام اقتصادی کشور منفعت نبرده است؛ اساسا با دو نرخی بودن شاهد تقاضاها کاذب برای ارز کاذب هستیم و محاسبات را برای بعضی سرمایه گذاری ها به سمت و سوی غیرواقعی پیش می برد که مشکلاتی برای برگشت سرمایه و انجام تعهدات ایجاد می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله اول تا جایی که امکان دارد مدیریت، برنامه ریزی و بستر سازی شود تا با یک نرخ ارز سر و کار داشته باشیم، به این معنی که آثار ظهور و بروز ارز در نرخ نهایی کالاهای مشابه و کالاهای متفاوت به دو نوع محاسبه نشود، یعنی نتیجه آن به هر جهت قیمت ها را به نوعی واقعی کند.

نمایند مردم لنجان در مجلس دهم شورای اسلامی اعتقاد دارد که بااین روش قیمت های تمام شده و واقعی خواهد شد، گفت: با واقعی شدن نرخ ارز از بعضی سوء استفاده ها جلوگیری می شود و باعث خواهد شد تا برنامه ریزی ها حساب شده و پیش بینی دقیق انجام شود.

وی در خصوص تاثیرگذاری نرخ ارز بر صادرات و واردات، بیان داشت: افزایش و کاهش نرخ ارز برای واردات و صادرات پیام مختلفی دارد، وقتی نرخ ارز بالا می رود صادرات را اقتصادی تر می کند و نهایتا واردات را کنترل و محدود می کند یعنی افزایش نرخ ارز برای واردات کنترل کننده است و برای صادرات که پالس مثبت در اقتصاد است را تشویق می کند.

این نماینده مجلس افزود:عکس این روند وقتی است قیمت پایین می آید واردات را پر منفعت تر و اقتصادی تر می کند و صادرات به این علت که در مقابل تبدیل سود صادر کننده را کم می کند، متوقف می شود. بنابراین پیام کاهش و افزایش نرخ ارز دقیقا دو پیام متفاوت برای امر صادرات و امر واردات دارد.

کوهکن در ادامه با تاکید براینکه رسیدن به نرخ واقعی ارز مشخصا به معنای افزایش نیست توضیح داد: امکان دارد نرخ ارز به صورت بادکنکی در فضای روانی افزایش پیدا کند، در چنین موقعیتی واقعی کردن کاهش تلقی می شود، اما عموما کابرد واقع سازی نرخ ارز مترادف با افزایش بوده است.

وی با اشاره به انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی که افزایش نرخ ارز باعث کاهش ارزش پول ملی است، گفت: این ایراد وارد است اما نهایتا باید کلان مسئله را نگاه کنید، اگر واقعی کردن نرخ ارز منجر به افزایش جزیی شود و بتوان آن را مدیریت و از دو نرخی جلوگیری کرد آثار آن در میان مدت و بلند مدت برای اقتصاد کشور نه تنها منفی نیست بلکه می تواند مثبت باشد.

این نماینده مجلس بیان داشت: بنابراین اگر برای واقعی کردن نرخ ارز باید به سمت افزایش نرخ برویم کاهش ارزش پول ملی حرف درستی است اما در تصمیمات اقتصادی همیشه باید بدانیم تصمیمی که گرفته می شود برای بخش هایی پالس مثبت دارد و برای بخشی پالس منفی، مدیریت آن این است که آثار منفی آن را به حداقل برساند و آثار مثبت برای اقتصاد کشور را به حداکثر برساند.

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه از واقعی کردن نرخ ارز افزایش قیمت به ذهن می رسد، گفت: با این حال اگر دو نرخو B در ارز داشته باشیم و واقعی کردن عددی بین این رو رقم باشد، منافع کلان را نمی توان منفی ارزیابی کرد؛ هر چند در کوتاه مدت شوک هایی را شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز آثار تورمی دارد، اظهار داشت: با این حال این نگاه درست نیست که با افزایش نرخ ارز تمام قیمت ها افزایش پیدا کند انتظار می رود دولت بتواند این فضا را مدیریت و نظارت کند اما تجربه نشان داده است که تاثیر رویه روانی افزایش رخ می دهد و شاهد افزایش قیمت در کالاها و خدمات خواهیم بود با این حال دولت باید با اقتدار دراین زمینه ایستادگی کند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد که نمی تواند قیمت واقعی ارز به ریال را برآورد کند چرا که این کار نیاز به محاسبه های خاص دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران